Mikrometer hjälp.

Här kommer vi lägga upp instruktions böcker och verkstadshandböcker.

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, Emil N

Mikrometer hjälp.

Inläggav Aqwerty » sön nov 01, 2015 9:04 pm

Tjenixen!!
Jag undrar hur man använder en mikrometer.
Jag har letat på nätet utan framgång.

Skulle någon typ göra ett litet prov till mig och skicka svaren också.

Alltså hur man avläser en utvändigt mikrometer.

Tack i förhand.
Aqwerty
Ogammal medlem

Re: Mikrometer hjälp.

Inläggav Murken » mån nov 02, 2015 7:49 am

Det du mäter skall vara rent och torrt. Du skruvar först åt lätt med det stora vredet. Sedan drar du ytterligare lite lätt med det lilla yttersta vredet. På det längsgående "armen" med den raka skalan mäter du som vilken tumstock som helst. Det vill säga, det är mätpunkterna i bågen som visar sig på skalan. På den skalan som ligger runt det stora vredet läser du av delar av den sista millimetern som syns på den raka skalan. Alltså decimalerna av en millimeter. Och man läser "siffrorna" eller strecken på ringskalan som kommer mitt för det långa strecket på "långskalan".
Det finns en låsfunktion också om du har t.ex ett känt mått och skall kontrollera flera olika exemplar av något. Då låser du mikrometern på ett avstånd med den lilla vridarmen. Den är faktiskt utformad så att du skall kunna dra åt den med tummen om du håller mikrometern i höger hand och mäter på något. När du har låst mikrometern skall du inte försöka ändra någon inställning. Och ordet lås är nästan att ta i i överkant. Det är samma här, mjuka och försiktiga rörelser och moment. Inget våld! Det handlar om ett precisionsinstrument och skall behandlas som ett sådant.

Här en länk till ett åskådningsexemplar: http://www.clasohlson.com/se/Mikrometer ... 8#moreinfo
Murken
Tycker traktorer är det bästa som finns

Inläggav Aqwerty » mån nov 02, 2015 5:08 pm

Aqwerty
Ogammal medlem

Inläggav Murken » mån nov 02, 2015 5:26 pm

Svårt att beskriva utan en mikrometer i handen. Men jag bildgooglade på mikrometer. Där fick jag upp flera mätexempel. (Det var nog någon utbildningssida) Det var bara det att sidan var på tjeckiska eller något liknande (tror jag?) och om man försökte länka till sidan så hamnade man någon annan stans. Flera av bilderna med mätexemplen var dock tydliga och lättförståeliga i bildgoogle. Så hittar du dom så bör du komma en bit på vägen. Här är i alla fall länken till Googlesidan. Ett av exemplen är redan på andra raden. Men jag garderar mig för att vi inte har samma inställningar i våra datorer så att sökresultatet blir helt olika. Men prova med detta: https://www.google.se/search?q=mikromet ... IfVbVYM%3A
Murken

Inläggav Kjell T » tis nov 21, 2017 7:12 am

Ett vanligt misstag vid mätning av mikrometer är att 15,55mm avläses som 15,05mm. Jag brukar därför rekommendera att man kollar först med ett vanligt skjutmått.
Mikrometer med tumskala är riktigt intressant, men ganska ovanliga här i Norden.
Kjell T

Återgå till Instruktioner