Frontlastare

Grävare och lastare samt lantbruksmaskiner

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, Larsevert, Tobbe, sportster1200, Kjell T

Frontlastare

Inläggav Grönå » sön dec 09, 2012 11:01 am

Hej.
Någon som vet hur mycket en Kellve 1-8N frontalastare lyfter?
// Sonny
Grönå
Ogammal medlem

Re: Frontlastare

Inläggav Fåraherden » mån feb 11, 2013 3:54 pm

Beror allt lite på hur du menar och vad lastaren sitter på.

Jag har för mig att det inte är någon jättegrov lastare. Trots det skulle jag nog ändå säga att det är traktorn du sätter den på som avgör hur mycket du kan lyfta. Ponera att du har lastare på exempelvis en Ferguson Grålle. Givetvis kan du då lyfta avsevärt mindre än om lastaren sitter på en stor Nuffield, eller varför inte en Fordson MAJOR. Traktorns vikt, framvagnens konstruktion, och givetvis pumpens styrka avgör.

Den rent mekaniska kvaliteten i även i rätt klena rörlastare klarar rätt stora vikter, åtminstone vid enstaka tillfällen. Jag har faktiskt inte varit med om att direkt bryta sönder en lastare vid lyft.

Står man stilla när man lyfter och framhjulen står rakt klarar lastaren mycket.

Vad den sedan är godkänd för är en helt annan sak.

Rent erfarenhetsmässigt tycker jag inte man ska överskatta gamla traktorer med lastares förmåga lyfta är en sak, köra en helt annan. Ska man köra med något hängande där fram, exempelvis en rundbal bör man vara mycket försiktig och använda motvikt där bak. Det förbättrar funktionen avsevärt.

Jag har exempelvis utfodrat kossor med en gammal Zetor 4718. Den hade en klen Kellve-lastare, tror den var typad för 500 kilo. Trots det låg begränsningen i traktorn. Om man lyfte en halvsur ensilagebal lyfte bakhjulen först. Om man mot förmodan lyckades lyfta var det omöjligt att styra. Men med en bakvikt på nästan ett ton gick det hjälpligt, både att lyfta och styra med en sur ensilagebunt i näsan.
Hobbyfårfarmare som älskar sin Fordson POWER MAJOR 59.
Har just bara min Fordson POWER MAJOR 59 och en Komar Moped som inte fungerar.
Plus lite vagnar, kärror och annan skit.
Användarvisningsbild
Fåraherden
Tycker traktorer är det bästa som finns

Återgå till Grävare,Lastare,Maskiner och annat som får pälsen att resa sig