Problem med lastaren

Grävare och lastare samt lantbruksmaskiner

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, Larsevert, Tobbe, sportster1200, Kjell T

Problem med lastaren

Inläggav anubis » fre mar 22, 2013 7:16 am

Hallå. Eftersom jag är ny inom området traktorer så vänder jag mig nu till experterna.

Vi köpte en Ford 5000 för ett par månader sedan i köpen ingick även en lastare som jag monterade på igår (den har tidigare stått på gården).
Efter montering så skulle den givetvis provas=) lastaren bara hoppade till men vill inte lyfta. Behöver man lufta den eller liknande? Förra ägaren har använt lastaren och den fungerade men den har nog stått i ca två år. Kolvar är ompackade och det är nya slangar.
För någon vecka sedan så körde jag med en plog som hade en kolv för lyften och det fungerade bra så ventilpaketet ska det inte vara något fel på. Även 3 punkten fungerar bra.

Några tips?
anubis
Stamgäst

Re: Problem med lastaren

Inläggav daisel » fre mar 22, 2013 6:39 pm

För lite olja låter det som, fyller på gör man bak ovanifrån på hydral huset, tror det är en nivå plugg någon stans, om det inte är en sticka bakifrån
Är en 22årig BM Traktor galning. Vissa andra märken duger med.
BM victor
BM 35
BM Boxer 350
Bm400
Bm600
Bm650
Case 580b traktorgrävare
Volvo BM valmet 2105
BM 810 (såld)

Puch monza 3c-77
Puch florida -73

Saab 9000 cse-96
Användarvisningsbild
daisel
In i snickarboa, förgrömmade unge!

Inläggav anubis » fre apr 12, 2013 8:24 am

Problemet löst, packningen i kolven hade fastnat på själva kolstången.

Detta gjorde att packningen hoppade ur sitt läge och hela kolven blev full i olja tills det sprutade ut...
Lastaren hade som sagt sått ett tag.

Detta är nu åtgärdat =)

Lastaren är dock klen, även med trepunkten nere då den inte vill lyfta över huvudtaget, så kontroll av oljenivon ska göras samt kontrollera ventilpaketet. Det ska tydligen finnas en väntil eller liknande där som kan vara slut.
anubis
Stamgäst

Inläggav Tobbe » sön apr 14, 2013 11:53 am

nja, kanske inte slut men lite skit kan ha fastnat i den. Tryck är något man inte kan justera med framgång utan mätare men dom köps billig på swedol. men börja med att se om du har skit i chockventilen. Mät upp den och skruva isär den och rengör. Har precis gjort samma grej på en traktor här i africa.
IVECO 4X4 EATS hummer
Whats the brave about runaways?? Clear up and be able to stand proude instead ........
Varför läckande foder??? Kör luftkylt!!!!!
There is 2 type of the people!! The one hwo get it done and the ones hwo get the glory of whats done!!
Användarvisningsbild
Tobbe
Porrtroll

Återgå till Grävare,Lastare,Maskiner och annat som får pälsen att resa sig