Ny traktorgrävarägare!

Grävare och lastare samt lantbruksmaskiner

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, Larsevert, Tobbe, sportster1200, Kjell T

Ny traktorgrävarägare!

Inläggav dahook » sön okt 12, 2014 8:13 pm

Hej!

Det dök upp en oemotståndlig(?) traktorgrävare på blocket, och den vara bara dryga 2 mil från torpet så det var inte mycket att fundera på :grin: Fick så äntligen något att bidra med här! Följer Maskinisten också men detta kanske passar bättre här. Jag har i alla fall gjort samma inlägg på båda nu...

Har insett att modellen inte är helt vanlig, men några stycken verkar fortfarande vara vid liv. Allt traktorrelaterat som är större än trädgårdstraktorer är nytt för mig, men ju mer man lär sig ju roligare blir det ju!

Modellen heter Bray HL 23 D och är byggd på Fordson SUPER MAJOR av 1964 års modell (årsmodell angiven av tidigare ägare, har inte kollat upp det för jag vet inte hur än...)

Bild
Bild
Bild

Jag köpte den av en som behövde gräva hemma på tomten, men var sen tyvärr tvungen att sälja den. Småbarn och annat gjorde att tiden inte räckte. Skönt att man är klar med det...
Ägaren innan honom hade haft traktorn sedan -93 och har förbättrat en del.

Fick med snöskopa och liten skopa till lastaren, och till grävaren en smal skopa, fast planerskopa och planerskopa med tilt (trevlig modifiering utförd av förrförra ägaren). Fick även med någon slags timmersax som man förmodligen kan ha väldigt roligt med :smile:

Bild

Grävaggregatet är tillverkat av Sherman. Jag vet inte mycket mer än så. Typskylten är övermålad men jag skall skrapa av färgen försiktigt när jag är i torpet nästa gång.

Fyrspak för grävaren och tvåspak för lastaren. Lite allmänt läckage här och var, men den är ju ändå 50 år. Jag är knappt över 40 och är också rätt läcker. Eller hur var det nu?

Den rymliga hytten är tillverkad av "Klippan". Det saknar tyvärr möjlighet att öppna upp något annat än dörren och den enda fläkt som finns är den i Boschvärmaren så här finns mycket utrymme för förbättringar. Boschvärmaren cirkulerar vatten hela tiden, så det blir ju lite varmt...

Bild

Förrförra ägaren har även monterat in orbitrolstyrning. Riktigt trevligt, den är otroligt lättstyrd.

Det är generator med minusjord så man slipper micklet med plusjordat system. Vet inte om det var så original eller inte. Generatorn ser nyare ut så jag tror det kan vara ombyggt. Elsystemet är i största allmänhet rörigt så jag tänkte dra om allt.

Bromsarna är även de omgjorda, och nu sitter det bromsok från Volvo 240, medan skivorna är original. Modifieringen innebar att man kopplade bort handbromsen helt, så nu får man (komma ihåg att) använda stödbenen...
Skivorna ser inte alls ut som skivbromsarna i verkstadsmanualen för SUPER MAJOR, så jag gissar att Bray gjort något eget här. Volvo-oken är ganska slut nu så jag tänkte bygga om detta. Kanske något nyare ok med integrerad handbroms kan funka. Eller kanske hydraulisk handbroms.

Bild

Traktorn är VÄLDIGT lätt i fram, och jag fick tipset att fylla framdäcken med vatten och glykol. Får se om det räcker. Annars har jag en del tunga batterier, kan vara bra med extra ström till alla LED-lampor jag planerar så man kan lysa upp tillvaron även utan dieseln igång.

Som ni förstår så är inte min tanke att försöka återställa till något originalskick, utan i stället förbättra så
mycket jag kan.

Här är lite bilder på hur underverket ser ut idag!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

//Danne
dahook
Ogammal medlem

Re: Ny traktorgrävarägare!

Inläggav KG » mån okt 13, 2014 11:33 am

Grattis!
Det var bättre förr!
Användarvisningsbild
KG
Tänker mer på traktorer än på sin fru

Inläggav Hidsmekolek » mån okt 13, 2014 5:02 pm

Fräsig maskin med tuff design!
Ser ganska hygglig ut i skicket med.. :-D
Sällan studsar en termos.
T-Ford 1923
Chevrolet Master 1935
Volvo PV444A 1947
Volvo T22 1949
Ferguson TED-20 1952
Fordson MAJOR E27N "HÖGLUND" 1950
Fordson MAJOR 1952
Fordson POWER MAJOR (2st)
Volvo PV444L 1957 me golfdiesel!!
Puch Florida 1962
Fordson Gigantic
Hidsmekolek
Tänker mer på traktorer än på sin fru

Inläggav Fåraherden » mån okt 13, 2014 6:49 pm

Ser ju trevlig ut. Utmärkt skick, alla rutor hela och så. Apart med praktiskt design på hytten. Den där kan du gräva många sköna hål med.
Hobbyfårfarmare som älskar sin Fordson POWER MAJOR 59.
Har just bara min Fordson POWER MAJOR 59 och en Komar Moped som inte fungerar.
Plus lite vagnar, kärror och annan skit.
Användarvisningsbild
Fåraherden
Tycker traktorer är det bästa som finns

Inläggav sportster1200 » tis okt 14, 2014 4:51 pm

Ja en sån har man ju haft, fast med engelsk originalhytt, ser lite annorlunda ut, hursom en trevlig maskin att gräv med, bytte bort min i våras mot en Atlas grävmaskin.
Detta inlägg kommer från en stolt ägare av en BRAY traktorgrävare med Supermajoren som bas.
Brutal Råstark Användbar Ytbrytarkung!
Har även enT 24 e i lite sämre skick. Samt en Carman 575 hydraulgrävare tillsammans med en kompis.
Clip Åkgräsklippare.
Belos IL 222 med diverse tillbehör.
Samt en Cheva S10 Extreme, svart som synden...

Vill ha en tippvagn till 24:an
www.gratis-fotoalbum.se/sportster nu med nåra nya bilder

Filmer finns här igen efter kapningen av mitt konto: www.youtube.com/sportster1200

"Jag har ett hål i ryggen, men det sitter så långt ner så det skiter jag i!"
"The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater"
Användarvisningsbild
sportster1200

Inläggav dahook » tis okt 14, 2014 11:35 pm

Ja jag tycker den är trevlig. Lite läskigt att man sitter så högt, men man vänjer sig säkert vid hur mycket lutning man kan ha när man kör omkring. Funderar på om man kunde flytta hydrauloljetanken så man slipper sitta på den, men frågan är vart. Ingen högt prioriterad aktivitet, måste fixa kortslutna lampor och utslitna bromsar först. Vill ju helst bara gräva...
Spakarna för grävet är från vänster Sving, Skopa, Sticka, Bom. Jag tycker mig ha läst att andra Bray hade annorlunda? Vad är den allmäna uppfattningen om hur det borde vara?
dahook
Ogammal medlem

Inläggav sportster1200 » tor okt 16, 2014 7:42 pm

Min hade från vänster sving bom sticka skopa.. Vad är det som sitter uppe på Stickan? Är det en elpump till planeringsskopan? Förresten, har du en eller två spakar till lastaren? Jag hade en.
Detta inlägg kommer från en stolt ägare av en BRAY traktorgrävare med Supermajoren som bas.
Brutal Råstark Användbar Ytbrytarkung!
Har även enT 24 e i lite sämre skick. Samt en Carman 575 hydraulgrävare tillsammans med en kompis.
Clip Åkgräsklippare.
Belos IL 222 med diverse tillbehör.
Samt en Cheva S10 Extreme, svart som synden...

Vill ha en tippvagn till 24:an
www.gratis-fotoalbum.se/sportster nu med nåra nya bilder

Filmer finns här igen efter kapningen av mitt konto: www.youtube.com/sportster1200

"Jag har ett hål i ryggen, men det sitter så långt ner så det skiter jag i!"
"The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater"
Användarvisningsbild
sportster1200

Inläggav dahook » sön okt 19, 2014 9:59 pm

Undrar om tidigare ägare flyttat om funktionerna eller om de bara är olika. Jag har tvåspak till lastaren, så min är nog äldre än din. Mojängen uppe på stickan är en ventil för att välja tilt eller skopa. Det sitter en mikrobrytare på skop-spaken som man trycker in för att tilta.
dahook
Ogammal medlem

Inläggav Emil N » lör nov 01, 2014 8:23 am

Det var länge sen jag grävde med fyrspaks men jag har för mej att det var sving, bom, sticka, skopa.
Ford 3000 -69
Ålö snöslunga -90
Ålö quicke lastare -?

Fordson SUPER DEXTA -64
Väse wirekran -08
Sonny 5,5T timerkärra -?

MF Robur III -68
Cranab, Vindelbjörnen SK3000
Rossön 10T griplastarboggie

Volvo BM 320 Buster -64
Modig 3 lastare

Ferguson TE-D20 -51

David Brown 31D (25d) -57
Användarvisningsbild
Emil N

Inläggav BRAY grävare » tis nov 25, 2014 2:22 pm

Hejsan det var kul att se att det finns fler sådana rariteter som jag har. min maskin är väldigt lik din men jag har orginal bromsar som inte fungerar alls (huja nejtane då).Det var en bra ide att kolla om bromsok till en volvo passar på min med.
Vad det göller styrningen har jag lika dan styrning som du har på din maskin och är väldigt lättrattad men jag har väldigt många rattvarv jämfört med andra fordon. Den lustiga mojängen som du fick med skulle jag tro att det är en klipp för sly och småträd.
BRAY grävare
Ogammal medlem

Inläggav dahook » tis nov 25, 2014 3:14 pm

Kul att få kontakt! Jag blev tvingad att renovera bromsarna. Han som gjorde det har tillverkat en passbit så att oken skall passa. Jag kan mäta upp den och lägga in några bilder. Bromscylindern är också utbytt, det är numera en kopplingscylinder från SAAB 900. Sitter bromsvätskebehållaren monterat på oljetanken i hytten på din med? Jag tänkte flytta på den, känns onödigt att ha den där inne. Jag undrar också om du har några bilder på hyttvärmarens montering? Min har blivit flyttad från sin ordinarie placering under ratten vilket gör att defrosterfunktionen inte är kvar. Jag tänkte flytta tillbaks den och bygga en sån funktion igen, det känns bra att ha när man skall skotta snö i vinter!

Ha det gott!
dahook
Ogammal medlem

Inläggav Fåraherden » ons nov 26, 2014 6:24 am

Klippen är nog inte för träd (då ha den nog varit vinklad 90 grader). Det en liten rivningsklo.
Hobbyfårfarmare som älskar sin Fordson POWER MAJOR 59.
Har just bara min Fordson POWER MAJOR 59 och en Komar Moped som inte fungerar.
Plus lite vagnar, kärror och annan skit.
Användarvisningsbild
Fåraherden

Inläggav BRAY grävare » fre nov 28, 2014 12:35 am

Jag skall kolla men min ser annorlunda ut inuti hytten.
BRAY grävare
Ogammal medlem

Återgå till Grävare,Lastare,Maskiner och annat som får pälsen att resa sig