Egen vedprocessor

Trådar om renoveringar och ombyggnationer

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, Magnus M, sportster1200, Conny

Inläggav Esab LHD 400 » tis mar 31, 2009 4:05 pm

Snyggt, snart dags för provkörning ??

Jag var och kollade på elsågar i går på klas ohlsson och jula, jag fick lite tecknisk information på Coltec sågen.

När jag kom hem så jämförde jag info med den prövning som testfakta gjorde, till min förvåning så skillde det oerhört mycket mellan clas ohlssons tekniska info jämfört med testfakta.

sågen gäller Coltec YT 4646,
Clas ohlsson hade 7800 r/min, testfakta har 9800 r/min ???
Clas har på kedjehastighet 13,5 m/sek, testfakta har 18,6 m/sek ???
Clas ohlsson har vikt 4,8 kg, testfakta har 5,8 kg.
Båda har samma oljemängd, 1,1 dl, och 2000kwh
dom ser likadana ut båda sågarna.

Finns det 2 likadana sågar men som teckniskt skiljer sig åt??
Det är samma typbeteckning på båda sågarna??
Fick du med någon teckninsk info om din Coltec såg när du köpte den??
Det har inte blivit mycket gjort för min del på grund av frugans armbrott, ska dock göra ett ryck i kväll.

Någon som vet om det finns en 3-fas elmotorsåg??
Esab
Esab LHD 400
Tycker traktorer är det bästa som finns

Inläggav krippe » tis mar 31, 2009 9:56 pm

Njae, provkörning låter nog vänta på sig.
Börjar bli lite mycket nu, hela familjen hemma från BB idag (skönt).
Min morbror kommer och hämtar min traktor nån kväll i veckan för att påbörja lastarbyte och upprustning av hydrauliken.
Också vill jag ha processorn klar... Iofs pappaledig + 1 sem vecka framför mig... men jag ska kanske inte vara i garaget konstant den tiden, blir nog väldigt impopulär hos sambon då... :lol:

Angående Clas Ohlssons elsåg så har jag också reagerat över de där uppgifterna, dock inte orkat bry mig om att ta reda på vilket som är rätt.
Men antar att Clas Ohlssons är det rätta, åtminstonde känns det så när man kör sågen. Tror inte det är några problem att få hyfsad kapacitet i processorn iaf. Tvivlar på att det finns 2 sågar med olika prestanda men samma artikelnr.
Biltema har fått sågar i sitt sortiment, elsågen ser ut att vara en Cotechsåg fast med blå motorkropp. Liknande tekniska uppgifter, fast den har 16" svärd istället. Var in på Biltema och skulle titta på den, tyvärr hade den inte inkommit ännu. Finns ej heller med på deras hemsida.

Har inte hört talas om någon trefas elmotorsåg nån gång, känns nog lite tungt att släpa omkring på en 4kw motor med svärd :wink:

Hände lite imorse med, blev klart med skyddet i stort sett. Upptäckte att jag missbedömt öpnningens storlek så jag ska dit och karva lite till, nu är det precis att man får in en 35cm stock. Känns bra med lite mer marginal, även om 35cm blir max. Nästa grej att attackera är vedlängdsbegränsaren. Där har jag ingen riktig ide om hur det ska vara, vet att jag vill ha en fast begränsning som man kan dra stocken emot. Så nånting stadigt men inte otympligt. Får filura lite, ideer mottages.

Bild
Bild
Bild
Bild
Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
"Klar! Planerar för ombyggnation"
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Cotech elkedjesåg

Inläggav Murken » tis mar 31, 2009 10:49 pm

Jag vet inte så mycket om elkedjesågar, men för ett par år sedan köpte jag en Cotech mutterdragare 900 W. Då hittade jag en hemsida med ett stort sortiment av Cotech:s produkter, och det var inte så lite. Kanske en officiell hemsida för fabrikatet eller deras agent?
Dessvärre lyckas jag inte hitta sidan nu igen hur jag än försöker. Men om man hittar den kan man ju försöka reda ut begreppen, för där fanns som en sorts "kataloguppgifter". Möjligen kan man söka på engelska Google?

Mutterdragaren är "värd sin vikt i guld"! :P
Senast redigerad av Murken tis mar 31, 2009 10:57 pm, redigerad totalt 1 gång.
Murken

Inläggav Magnus M » tis mar 31, 2009 10:54 pm

Tjusigt blir det :D . Mitt längdmått (kedjan) är värdelöst så satsa på ett fast som tål att skjuva kubben mot. En annan grej! Jag har ingen stockhållare på min o det funkar väl utan men efter att jag filat kedjan o tagit lite extra på ryttarna så blev det väldigt ryckigt. Är det nån kvist eller så så sliter det tag i o snurrar runt stocken väldigt kvickt. Resulterade i ett par ömma fingertoppar. Så utan stockhållare=fila noga.
Det är oxå lurigt med oljan i sågen, lätt att glömma fylla på. Ta för vana att kolla regelbundet. Jag tänkte nästan att man skulle borra hål i locket o sätta en 1L flaska ovanför med slang ner. Är lite dumt dock om man vill använda sågen till nåt annat.

Jag körde det sista i söndags :) . Har dom sista timmarna känt en mysko lukt från sågen :? . Trodde den skulle ge upp men icke. Det är ett jäkla vrid i dom, man kan trycka på rätt bra o kedjan sakar lite men att få den att stanna kräver ganska mycket kraft.

Skjulet är nu smockfullt med 45 vältravade kubik. Ska räcka i 2 år :D .

Magnus M
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav krippe » tis mar 31, 2009 11:35 pm

Som jag sa så kommer det bli ett fast mothåll, sen hur det ska konstrueras diskuterar de små grå däruppe fortfarande...
Stockhållare ska det bli, har det mesta klart i skallen, lite material som fattas.
Ang kedjeoljan så ska jag nog försöka få dit en separat behållare med slang ned till locket, ev så är det en vanlig "plastlocksgänga" på locket till oljan.

Är det någon som kan förklara de olika modellerna mellan sågkedjorna?
Tex 3/8", 0,325, 3/8" hobby osv...

Jag vill ju byta svärd till 16" men känner hur den stora okunskapen sätter stopp.

Jaha, så Cotech har haft en egen hemsida typ?
Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Cotech elkedjesåg

Inläggav Murken » ons apr 01, 2009 10:56 am

Krippe skrev: "Jaha, så Cotech har haft en egen hemsida typ?"

Ja, det är så jag vill minnas och tolkar det. Men jag hittar den som sagt inte nu på nätet.

Annars är det ju så att Clas Ohlson har en rätt så bra kundtjänst. Jag har blivit väl bemött och fått svar på mina frågor. Så även om du har köpt sågen på Jula, behöver du ju inte säga det. Leta upp Clas Ohlson:s katalognummer och ställ din fråga som om du hade köpt sågen där.
Murken

Inläggav Magnus M » ons apr 01, 2009 12:05 pm

3/8 o 0,325 är delningen. Alltså avstånd mellan nitarna. En 3/8 har alltså längre avstånd mellan tänderna än en 0,325. 3/8 Hobby är en klenare variant av den vanliga 3/8. Smalare spår i svärdet samt klenare i helhet. Avståndet mellan drivlänkarna följer oxå naturligtvis delningen vilket betyder att drivhjulet är det som bestämmer delningen. På din Cotech antar jag det är 3/8 Hobby eller? Då ska du hålla dig till det för en vanlig 3/8 blir nog för häftigt. Den skulle nog orka en 0,325 men då måste du byta drivhjulet.

Magnus M
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav krippe » ons apr 01, 2009 3:18 pm

Jodå, det är 3/8 hobby på min. Tyckte det var lite klent med längre svärd till 3/8 hobby. Går väl tyngre också med grövre grejjor.
Hittar jag ett 16" svärd för hobbykedjan så är jag nöjd.

Min såg är köpt på Clas Ohlssons så det är lugnt om jag nu skulle få för mig att ta reda på rätt fakta. Men som sagt den sågade på hyfsat och jag tror det blir lite annat när den sitter i maskin.
Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav Magnus M » ons apr 01, 2009 4:35 pm

Tror det är 16 på min så det finns iaf. Tror säger jag då jag inte mätt men det står 405mm på svärdet o det blir ju 16.

Magnus M
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav krippe » ons apr 01, 2009 4:50 pm

Biltemas har 16", så där finns det ev att handla när den kommit till butikerna.
Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Rullbana

Inläggav ante_ » ons apr 01, 2009 9:10 pm

ante_
Ogammal medlem

Inläggav Uppfinnarjocke » ons apr 01, 2009 9:18 pm

Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
CEMENT EXPERT

Inläggav krippe » ons apr 01, 2009 9:47 pm

Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

elsåg

Inläggav ante_ » ons apr 01, 2009 10:12 pm

ante_
Ogammal medlem

Inläggav krippe » tor apr 02, 2009 8:19 am

Tror det var 13.5m/s, 350mm svärd, 2000W. Alla sågar funkar även om man kanske ska undvika motorsvaga och de med låg kedjehastighet.

Ja, det ska monteras sidorullar ändes "baksidan" samt rullar i botten, köpte kölrullar och tänkte använda i botten men det blev inge bra så de får jag använda till uppläggningsbordet sen istället.
Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav Esab LHD 400 » sön apr 05, 2009 4:05 pm

Ja, clas ohlson har verkligen en bra kundtjänst, jag fick en hel lunta utskriven på den där Coltech sågen, hehe

ditt bygge ser väldigt profsigt ut, jag funderar över varför som du har satt leden till sågen så långt bak? är det för att du ska få tyngden från sågen på stocken? eller är det för att du ska få en hög angreppsvinkel på stocken när sågen träffar stocken??
finns det någon nackdel med att montera sågleden närmare bordet?
du kanske har någon tanke som jag inte har kommit på?? hehe

Lycka till med lastaren på traktorn, nu måste jag ut i garaget för att svetsa klar spånskiljaren, har suttit vid datorn alldeles för länge nu,
Det är på tiden att göra lite nytta, hmm

Esab
Esab LHD 400

Inläggav krippe » mån apr 06, 2009 12:27 am

Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav Esab LHD 400 » mån apr 06, 2009 8:09 pm

Hej krippe, Ja du har nog rätt i ditt påstående om placeringen av "leden" till sågen, man vill ju inte böja en spak runt hela maskinen.
Leden nära lådan betyder ju 90 Grader, längre ifrån mindre grader.

Jag funderar på om det inte går att ordna med en länköverföring för detta problemet?? dom grå dom som är kvar arbetar för högtryck.

Möjligen kan man lösa problemet med att svetsa ett pl järn direkt på utgående axeln ifrån leden, och med ett fast fäste på lådan som påverkar länken till sågen, men det man vinner i väg förlorar man ju kraft, hmmm

Spånavskiljaren är klar och nu tillverkas fästen mellan lådan och klyvbalken,Kapa kapa med rondellen hmmm, man borde ha en plåtklipp i garaget men dom är ju svindyra och större än mitt garage

ska ut en stund och sy ihop lådan med balken har nu bestämt att klyvlådan ska sitta där den sitter nu.
Esab LHD 400

Inläggav Magnus M » mån apr 06, 2009 8:28 pm

En sådan utväxling skulle nog funka bra tror jag. Jag behöver inte ta i utan bara låta armens tyngd göra jobbet på min. Men inte för mycket, kanske 1-1,5 eller nåt skulle jag tro.

Magnus M
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav krippe » mån apr 06, 2009 9:08 pm

Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav krippe » tis apr 07, 2009 9:16 am

Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav Stark1 » tis apr 07, 2009 1:35 pm

Bild
Det finns bara en himmel och den är blå.....
Användarvisningsbild
Stark1
Festgeneral Fordsonträffen 2012

Inläggav Esab LHD 400 » tis apr 07, 2009 9:07 pm

Knappen ja, jag funderar på samma som du och magnus, men det går väl också att montera en brytare som aktiveras när man böjer " hävarmen runt maskinen hehe.

Har du någon aning om hur många 220 volts ledningar som man får dra runt omkring på en vedmaskin?? Jag undrar om det inte finns begränsningar om det?

Jag har magnetventiler på min riktventil och dom går på 220 volt, jag funderar på elbrytare för driften av klyvkolven också.

Det blev UTV samtal med pojkens lärare i stället för ett besök hos en nöjd Japa ägare som han hade inköpt i fjol.

Jag fick lite gjort i går kväll bommarna är ihopsvetsade för gott, fästen mellan bommen och klyvlådan är på plats.

det skulle underlätta om man hade den maskinparken som du namngedde hehe, det är vinkelslipen som gäller, den är visserligen på 2,4 kwh så den matar på bra.

Att montera sågen som du och Magnus har gjort ser ut att fungera alldeles utmärkt, anledningen varför jag funderade på att ha sågen intill maskinen är att jag funderar på att bygga en skyddsbur runt klyv och kapen, och då är det bra att ha så låg byggnad på kapskyddet som möjligt för att spara på material. Det kan mycket väl sluta med att jag också sätter sågen som ni har gjort.

Om jag ska läsa alla länkar som du gav så får man ingen tid över till mitt bygge hmmm

Esab
Esab LHD 400

Inläggav krippe » ons apr 08, 2009 6:02 pm

Japp, fick hela 4 timmar i garaget idag!
Kom dock inte så långt i utvecklingen, fick dit en början på vedlängdsbegränsaren iaf.
Kapade upp öppningen till sågskyddet.
Sen började jag fundera...

å fundera...

å fundera...

Klick!
Flyttade bak sågen ca 5cm och riktade fästet så sågen hamnade rakt.
Ska rikta upp fästplattan på leden så att svärdet linjerar hela vägen.
Ska också flytta den vertikala plåten till kanten på stockbordet.

Blir bättre utnyttjande av befintligt utrymme

Bild
Bild
Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav Esab LHD 400 » ons apr 08, 2009 7:00 pm

Ser bra ut, ja det är många funderingar, önskar i bland att man har en ritning att gå efter. minst hälften av tiden går åt till att grilla dom grå som fortfarande är kvar.

Jag funderar just nu på hur matarbordet ska se ut?? var och hur man ska sätta drivrullen till matningen. Jag ska ha en matta där i alla fall, jag köpte bandmattor i dag, 11m *200 + 22 meter *150, g 23 onn b heter den, fick ett kanonpris hälften så billig imot vad habasit tar.

Jag passade på att syna Royal Einhell sågen på jula när jag köpte slip o kap skivor, jag upptäckte att det var stor skillnad på partner och royal sågen, royal sågen har betydligt mera tänder på sin kedja än vad partner har, det kan va orsaken till partners dåliga testresultat???partner sågen har 2 blindlänkar mellan varje sågtand vä hö, så det blir inte många tänder på derar kedja.

Royal sågen har carlton kedja på sin såg och dessutom så har dom ett riktigt maskindrev utav stål som driver den, 695 kr är priset, frågan är ju om den kommer att hålla ??

hur har du tänkt dig med rullen för mattan där framme??

Jag funderar på att lämna min snilleblixt på drivning av stocken genom kolven och skaffa en motor med vinkelväxel i stället, det skulle nog fungera men inmatningsmattan blir tung med alla bandlister utav stål, sen går det också åt en massa skruv.

jo han jag köpte drivmattan av påstår att den här mattan är bättre än många av dom mattor som används på flera processorer, anledningen är att den här mattan klarar av en liten rulle, det gör inte dom mattor som flera tillverkare använder,, dom överskrider max radien och det är enligt honom orsaken till att derar mattor går sönder. har har bytt mattor på flera processorer och han har service över hela norrland på sågverk och stenkrosstransportband, så han borde veta, men det ger sig med tiden.
Esab
Esab LHD 400

Inläggav krippe » ons apr 08, 2009 9:32 pm

Jo, tänka tar tid när dom grå är få!
Slutar med "Gör om, gör rätt" oftast och det är sånt man kommer på efter en stund att det kanske inte funkar någe vidare.
Och göra om tar tid. Men men...

Hmm,, ja se där har vi dimensioner på bandet.
Hade inte tänkt ha nån matta eller maskinell inmatning av stocken, men nu när du börjat prata om det så börjar jag inse hur smidigt det skulle vara, fast det ligger utanför både budget och tidsram för tillfället.

Hade en tanke tidigt i utvecklingstadiet att ha en extrakolv, (har en som slår 140cm) liggandes under stockbordet med fjäderbelastad klack.
Vid inmatning låses klacken i uppfällt läge och drar med sig stocken in, vid returrörelse viker klacken sig ned och går tillbaka. Men det skulle bli så mycket extra vikt med glidskenor osv.

Sambon pikar redan för att den inte är klar, har ju bara hållit på sen
Nov-08 ett par timmar här och där. Saknar verkligen ett garage hemma, bara det där att kunna gå ut och filosofera 10-15min...
Har ju pressen att få nåt gjort när man måste åka iväg till garaget, finns ingen tid för långtänk. :cry:

Kedja på Partnern kan man ju alltid byta om det blir den.
Vad menar du med maskindrev, drivhjulet till kedjan?
Det är också i stål på min såg.
Som jag sa, såg kan man alltid byta i efterhand, köp den billiga.
Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav krippe » ons apr 08, 2009 10:17 pm

Är det ingen som funderat på att ha kedja typ gödselutmatning som inmatning istället för band?
Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav Esab LHD 400 » tor apr 09, 2009 10:34 am

Esab LHD 400

Inläggav krippe » tor apr 09, 2009 1:53 pm

Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav Magnus M » tor apr 09, 2009 4:20 pm

Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Esab LHD 400 » tor apr 09, 2009 7:03 pm

Esab LHD 400

Inläggav krippe » tor apr 09, 2009 9:28 pm

Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav Magnus M » tor apr 09, 2009 9:44 pm

Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Esab LHD 400 » fre apr 10, 2009 12:36 am

Esab LHD 400

Inläggav AndersA » fre apr 10, 2009 9:16 am

Användarvisningsbild
AndersA

Inläggav krippe » fre apr 10, 2009 4:06 pm

Nja... det där med smatterkoppling verkar invecklat. Då är det nog lättare och leta efter en lämplig hydraulmotor.

Esab
Tänkte köra ventilpaket med 3-slider, en till klyven, en till höjdjustering av 4-klyvyxan och ev en till inmatningen, visst kommer inmatningskolven ta olja från klyven. Men tror inte det kommer hindra värst mycket då cylindern är ganska klen + att jag bara matar 37cm i taget.
Pumpen ska uppgraderas i framtiden, har sett maskiner/processorer med 4kw motorer som drar pumpar upp till 31L/min.
Alltså kolvarna ska inte samköras utan var för sig.

Ev blir det en stund i garaget imorn... (Håller tummarna)
Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav Esab LHD 400 » fre apr 10, 2009 5:59 pm

Esab LHD 400

Inläggav krippe » fre apr 10, 2009 9:47 pm

Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav Esab LHD 400 » lör apr 11, 2009 1:48 am

Krippe, ja Magnus är populär nu när han sitter på brytare och rullar vi får hoppas på att han snubblar på en drös.

Ja nog märks det att det går gas och elektråder alltid, jag har kört upp 40 kg gas och nästan ett halvt paket ok 3,25 elektråder sedan jag började på klyven. plåten börjar att sina för mig också, man får planera och bygga efter det man har.

Jag och frun har varit ute i garaget i 5 timmar i kväll hon har hjälp mig lite så att klyven ska bli klar någon gång, hehehe

Jag ska lägga upp några bilder nu, sedan knoppa

Esab
Esab LHD 400

Inläggav krippe » lör apr 11, 2009 12:31 pm

Svårt att bygga vedmaskin med tunnplåt, börjat sina otroligt fort nu med plåt och gas.

Lyckans ost och skinka som har en fruga som är med i garaget :shock: inte så vanligt.

Själv har jag varit garaget på morronkvisten, var där halv fem och åkte hem halv tolv. Känner mig väldigt nöjd med det utförda arbetet idag, är dock lite såsig i skallen nu.
Fick vedlängdsbegränsaren nästan klar, fattas lite gängstång bara.
Flyttade plåten bakåt så det blev ca 5cm mer plats på stockbordet.
Börjat på handtaget/armen till sågrörelsen, mycket nöjd med resultatet. Handtaget ska göras riktigt och det ska helsvetsas annars är det också klart.
Känns som att det kanske inte är omöjligt att den blir klar inom överskådlig tid.

Funderade lite på det där med inmatning också, står nog över det för tillfället och förlitar mig på manuellt just nu.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav daisel » lör apr 11, 2009 4:45 pm

snyggt!
Är en 22årig BM Traktor galning. Vissa andra märken duger med.
BM victor
BM 35
BM Boxer 350
Bm400
Bm600
Bm650
Case 580b traktorgrävare
Volvo BM valmet 2105
BM 810 (såld)

Puch monza 3c-77
Puch florida -73

Saab 9000 cse-96
Användarvisningsbild
daisel
In i snickarboa, förgrömmade unge!

Inläggav Esab LHD 400 » sön apr 12, 2009 12:11 pm

Det ser ju bra ut det där krippe, det är som sakt en hel del pyssel med vedbygget. här har det varit lungt sedan i fredagskväll då jag gjorde ett ryck!! hmm

Men jag ska ut en sväng nu efter att jag har käkat lite egg hehehe

Har du inte funderat på ett delat klyvbord?? så att du kan använda matarkolven hela vägen fram?? jag har dock inte någon teori om hur det ska se ut.

hmmm varför kommer alltid den där smilien upp?? är det vid vissa knapp tryckningar??

Esab
Esab LHD 400

Inläggav krippe » sön apr 12, 2009 1:24 pm

Fick lite tid imorse också, gjort klart sågfäste med gasdämpare, förstärkning under fästplattan, dämpkuddar vid både ned och uppgående rörelse.
Gjort klart hävarmen med handtag och knapp till sågen, kabeldragning kvar. Måste hitta lämplig komponentlåda till det elektriska först.

Har hittat U-profil som passar i de längsgående, så jag kan få ett utskjutbart bord.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav daisel » sön apr 12, 2009 7:19 pm

Är en 22årig BM Traktor galning. Vissa andra märken duger med.
BM victor
BM 35
BM Boxer 350
Bm400
Bm600
Bm650
Case 580b traktorgrävare
Volvo BM valmet 2105
BM 810 (såld)

Puch monza 3c-77
Puch florida -73

Saab 9000 cse-96
Användarvisningsbild
daisel
In i snickarboa, förgrömmade unge!

Inläggav sportster1200 » sön apr 12, 2009 9:08 pm

Detta inlägg kommer från en stolt ägare av en BRAY traktorgrävare med Supermajoren som bas.
Brutal Råstark Användbar Ytbrytarkung!
Har även enT 24 e i lite sämre skick. Samt en Carman 575 hydraulgrävare tillsammans med en kompis.
Clip Åkgräsklippare.
Belos IL 222 med diverse tillbehör.
Samt en Cheva S10 Extreme, svart som synden...

Vill ha en tippvagn till 24:an
www.gratis-fotoalbum.se/sportster nu med nåra nya bilder

Filmer finns här igen efter kapningen av mitt konto: www.youtube.com/sportster1200

"Jag har ett hål i ryggen, men det sitter så långt ner så det skiter jag i!"
"The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater"
Användarvisningsbild
sportster1200

hejsan

Inläggav fergu65 » sön apr 12, 2009 9:17 pm

fergu65
Mycket Fordson intresserad

Inläggav Magnus M » sön apr 12, 2009 9:29 pm

Här har du en länk som ligger på skogsforum i en tråd av "Akkaman".
Räknar ut det åt dig :)

Magnus M
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav krippe » sön apr 12, 2009 10:16 pm

Tack för komplimangerna, själv är bäste dräng! :wink:

Gasdämpare sitter där enbart för att hålla sågen uppe, efter ca1/4 väg orkar den inte hålla emot och sågen trillar ned. Kraften som krävs första 1/4 vägen är marginell, känns hur lättarbetat som helst.

Med lite hjälp så är det inga problem med "automatisk" återgång av sågen. Därför sitter det gummistoppar åt bägge håll, nedåt för att man kanske inte hinner parera när sågen går igenom stocken, uppåt för att man ska kunna släppa handtaget och sågen åker upp.
Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

oki

Inläggav fergu65 » mån apr 13, 2009 12:19 am

linken funkade inte men men den går så fort som den gör inge mer med de eller hur grabbar... :P
fergu65
Mycket Fordson intresserad

Inläggav Magnus M » mån apr 13, 2009 1:58 pm

Konstigt! Hos mig funkar den. Den länkar till ett excelark som du sparar o sedan lägger in värden i. Är det nån annan som provat?

Magnus M
Användarvisningsbild
Magnus M

FöregåendeNästa

Återgå till Projekt