Bengta

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Bengta

Inläggav Rikard s » tis okt 09, 2018 9:52 pm

Hej jag heter Rikard och är ny här, Tänkte skapa en tråd om min nu kärleksfullt döpta Fordson MAJOR.
Jag är fullständigt blind på mekning, något denna skönhet förmodligen kommer råda bot på med tiden.
Bild (hoppas länken funkar)

Till saken hör att den är införskaffad i veckan för att ploga och dra ved/stockar/stenar på min och min frus lilla gård som är mycket kuperad.
Tänkte ha denna tråd som en öppen bok för vad jag noterar och vad jag lär mig. Alla är fria att kommentera, jag försöker lära mig så feedback bejakas.

Så vad jag tror mig veta hitintills, flera gjutkoder från maj 1960 och koden 1557157 på sidan av motorn, det står fordson 59 på alla papper den saknar diff spärr och vad jag kan utröna har den förmodligen trumbromsar. 37kw effekt enligt papper. den har höjd PTO och instrument och gasreglage uppe vid ratten.
VAd jag har kunnat dra för slutsats av detta är att jag köpt en POWER MAJOR som byggdes 1960?... Och noterat i manualen står det att den är jordad på minussidan istället för plus...?

Efter en del skavande fram och tillbaka har jag insett att den startar lätt om den fått ny laddning i batterierna, får den stå en dag eller två är den tvärdöd, ett trött klick från startmotorn bara. Dubbla batterier med polspänningern 13,59V! (när den inte startar). Jag vill inte kolla hur mycket ampere den trycker ut med min multimeter men min gissning är att batterierna är gruvligt misshandlade och gråter sig till sömns varje natt. Nytt batteri bör nog införskaffas innan det blir kallare således.

Kopplingen tar bra, pedalen är svampig men det kanske är jag som saknar något att jämföra med.

Vad gäller läckor så läcker kylaren rätt friskt men övriga slangar verkar ok men torra, den läcker diesel ngn stans vid "glaskoppen" men i övrigt droppar det ingen olja någonstans. Hydralarmarna verkar starka, lyfter snabbt schaktbladet och det stannar uppe tills man vill få ner det. Ratten glappar lite, servon är bortsliten och mkt fult ihopsvetsad, däcken är torra men håller luft vad det verkar. OLja i motor ser ok ut, olja i växellådan är nog inte bytt på ett tag, Hydralen har jag struntat i då det bara är bladet som skall upp och ner nu tills vidare och skulle det knipa får det väl vara nere...

Bromsarna tar i princip inte, sammantaget med hur min tomt ser ut vill jag inte prova störtburen riktigt ännu.

Så på dagordningen denna höst/vinter och vad som måste hinnas med
Fixa kylaren så den håller kylvätskan(kolla pumpen och termostaten kanske?)
Fixa bromsarna, jag har förstått av orginalmanualen att det är ajja bajja att använda "handbromsen" som nödbroms, då får plogbladet duga tills dessa fungerar.

Det finns en lucka som borde sitta för tänderna på svänghjulet på nedre sidan av motorn, "inspektionslucka för svänghjul" tror jag den heter enl manual. Den saknas på min lilla Bengta vilket är olyckligt då jag har en tvåårig son som älskar traktorer och att fylla hål med pinnar sten och småbitar av metall, 4 tum spik t.ex... Jag tor inte han skall upptäcka detta fina lilla hål att fylla. Så är det någon som vet var man kan få tag på en så säg gärna till.
Ha det bra

//Rikard
Rikard s
Ogammal medlem

Re: Bengta

Inläggav Kjell T » fre okt 12, 2018 3:52 pm

Massor av reservdelar finns bla på www.agrilineproducts.com, finns även företag som brukar annonsera på blocket.
Kjell T
Tycker traktorer är det bästa som finns

Inläggav Rikard s » lör okt 13, 2018 9:43 am

Tack för tipset.
Noterade igår när jag tog bort fronten att läckan i kylaren inte bara var i slangen utan även bakon fläktskärmen/luftflödesriktaren någonstans.
Bra tillfälle att lära sig lite lödning.
Noterade även att generatorn gungade fram och tilbaka som ett bobblehead i sitt vinkeljärn. När jag tittade närmare för att dra til bultarna satt allt som det skulle. Spricka i fästjärnets svetsfog.
Ser ut som o killen jag köpte av har fixat fler saker än styrningen.
Rikard s
Ogammal medlem

Inläggav Rikard s » lör okt 13, 2018 10:08 am

Rikard s
Ogammal medlem

Inläggav Rikard s » lör okt 13, 2018 2:02 pm

Jaha det var det jag hann idag.
Har fyllt o tömt kylsystemet tre ggr med vatten.
Nu ser det som kommer ut inte ut som kaffesump längre.
Halmstrån vid termostaten?
Frågan är om man bara skall skruva ihop och täta kylaren eller om man skall spola kylsystemet med ngn rengöring? Måste man byta termostat/ mickla med vattenpumpen eller går det med minsta möjliga insats, eller brukar genvägar skapa problem?
Rikard s
Ogammal medlem

Inläggav gudu » ons okt 17, 2018 3:33 pm

En risk med att röra kylsystemet är att det börjar läcka vid cylinderfodren. Det kommer, men antar du inte vill göra det ännu. Så tvätta inte detta i onödan utan ha i glykol och vatten. Och kolla så det inte blir för varmt. Tempmätare är bra.

Smörja och olja är annars bra.

Och bra kontakt från batteri till startmotorn.
MAJOR 58, en -63 MAJOR med hymas S4 grävare och tranås 1250 lastare, en 61 Selene 4wd. De två senare projekt, eller allt är projekt förresten :-).
gudu
Mycket Fordson intresserad

Inläggav Rikard s » ons okt 17, 2018 10:19 pm

Jaha, det var det det. Tipset med att inte göra rent kylaren kom lite sent ;), men tack ändå.
Lödde ihop kylaren igår. Körde kylarrengöring och lät motorn puttra på för första gången idag i 30 minuter. Spolade ur systemet ett par ggr till med vatten, kom lite sand och rostflagor men annars rätt lugnt. Jag har inte haft isär pumpen ännu, Klurar på om jag skall göra det eller om det bara är att tuta och köra. Har införskaffat glykol och lite andra nödvändigheter. .
Efter en stunds körning blev över delen av kylaren varm men returen var fortfarande lufttemp. Så jag undrar här om returen brukar vara kall på fordson POWER MAJOR?
Så jag har tänkt att jag skall köpa ny termostat, skall man då välja en som har 78 grader C eller en med högre temp tal?
Om nu motorn inte gick varm, toppen på kylaren blir varm men botten kall borde väl pumpen fundera ok? eller hur kollar man pumpen? tar bort termostaten och tar loss den övre slangen och se om vattnet trycker ut uppå trots att den är kall?

Ha det bra
Rikard s
Ogammal medlem

Återgå till Fordson Major snack