Sida 1 av 1

Korkade nybörjarfrågor?

InläggPostat: mån nov 14, 2011 6:41 pm
av Kristoffer
Hej.
Köpte en Fordson SUPER MAJOR -61 med lastare för en dryg vecka sedan. Har ägnat helgen åt att fylla på med oljor och fett, kollat över lite el mm. Nu har jag ett antal frågor vilka visar ungefär hur mycket jag begriper om traktorer:

Slog i ca 10 liter Biltema traktoruniversal i växellådan och bakaxeln (10 L gånger två alltså), bra eller dåligt? Körde hem den ca 5 mil innan detta alltså.

Försökte slå i samma olja i styrsnäckan med resultatet olja under traktorn. Kan jag klara vintern utan? Efter lite fett i styrleder går det att styra hyffsat numer i alla fall, resan hem var bökig.

När jag provade traktorn hos säljaren startade den helt utan problem. Då var temperaturen runt 8+. Sedan jag körde hem den har temperaturen hunnit sjunka till runt 1+, vilket jag antar har viss påverkan på oljorna. Det som jag undrar nu är varför den går tungt runt på startmotorn ungefär som om batteriet vore dåligt, men efter ca 4-5 försök startar den helt utan problem? Har tagit isär de flesta kablarna, rengjort och dragit fast på nytt. Min oljepåfyllning gjordes efter denna upptäckt.

Mellan batteri och startmotor sitter en rund burk som ser ut som en stor kondensator ungefär, vad är detta för pryl (ja jag vet att jag är korkad)?

På Simms-pumpen, ungefär mitt i sidolocket är ett öppet hål 5-10 mm i diameter. Ser ut som det ska sitta en plugg eller bult där. Ska det vara så?

/Kristoffer

Startrelä

InläggPostat: mån nov 14, 2011 7:39 pm
av Fåraherden
Burken du talar om är med stor sannolikhet startreläet.

Eftersom man startar traktorn med en spak, som länkar direkt till startmotorn mekaniskt, finns ingen solenoid av den typ som brukar finnas i startmotorer.

Burken/reläet ersätter kopplingsfunktionen i solenoiden. Det går, precis som du sa ström till den från batteriet, och vidare till startmotorn. Det går också en tunn kabel, det är styrstörmmen som sluter och stänger reläet.

Bakaxel och låda fylls på i två olika hål. Är det oljan i lådan som rinner ur är det väl inte jättebra. Oljan till lådan fylls på vänster sida, under ratten, ner mot golvet.

Kärv start kan bero på mycket. Nya kablar, kabelskor och wd 40 i kontakter kan göra susen, om det är elen som inte kommer fram

InläggPostat: mån nov 14, 2011 7:42 pm
av Pontus Thuvesson
Grattis till en trevlig traktor!

Det skall vara 20 liter olja i växellådan och 40 (ja, du läste rätt fyrtio liter) i bakaxeln. Bli inte förvånad om nivån sjunker i lådan i och stiger i bakaxeln - det är en packbox emellan som läcker ibland. Lite klurig att byta.

"Kondensatorn" är startrelät. Trög start när det är kallt kan ha många orsaker, men batteriet brukar vara en bov i dramat. Testa med ett annat.

Edit: Fåraherden hann före...

Re: Startrelä

InläggPostat: mån nov 14, 2011 8:51 pm
av Kristoffer

Vad är det för olja?

InläggPostat: mån nov 14, 2011 9:38 pm
av Fåraherden

Re: Korkade nybörjarfrågor?

InläggPostat: mån nov 14, 2011 10:16 pm
av Henke

Ta en bild

InläggPostat: tis nov 15, 2011 6:52 am
av Fåraherden

InläggPostat: tis nov 15, 2011 12:48 pm
av ToJ-58
På tal om startsvårigheter.
När jag kör med belysning så konsumeras netto-Ah i batteriet.
Har jag kört nån timme så blir det att stödladda innan nästa start.
Upplever ni andra det så också? Likströmsgeneratorn är inget kärnkraftverk precis. Kanske byter jag till AC-generator framledes.
Kallstartknappen bak på pumpen kan med fördel användas när det är några plusgrader också, funkar som en choke.

Laddning

InläggPostat: tis nov 15, 2011 3:47 pm
av Fåraherden
He He. Nu har du gett dig en i en av Fordsonvärldens vekrligt heta potatisar.

Om du frågar mig. Ja, byt till växelströmmare. Strömmen i de gamla likströmmarna vill inte riktigt räcka om man har lite lyse. Jag har en 100 ampere-generator. Använder traktorn mycket, bland annat till utfodring av får var annan dag. Så här års behövs massor med ljus för skumögda gubbar som jag.

Jag vet att många gillar likströmmarna.

Min Fordson hade växelströmmare när jag skaffade den. Men jag har upplevt likströmmare på allt från bilar till tröskor. De har inte varit någon höjdare på något fordon.
Det var inte för inte fordonstillverkare unisont övergått till växelströmmare.

Orginalaspekten är en annan. Är det viktigt, behåll likströmmaren.

Kallstarten

InläggPostat: tis nov 15, 2011 8:17 pm
av blåen

InläggPostat: ons nov 16, 2011 8:30 am
av Stark1

Jodå

InläggPostat: ons nov 16, 2011 9:00 am
av Fåraherden

Re: Jodå

InläggPostat: ons nov 16, 2011 9:06 am
av Fåraherden

Re: Jodå

InläggPostat: ons nov 16, 2011 9:35 am
av Stark1

InläggPostat: ons nov 16, 2011 9:38 pm
av Kristoffer
Verkar krångligt att få in en bild, men hoppas att detta funkar.

Här har jag en bild av pumpen som jag funderade lite över längst upp på sidan. Det är alltså hålet mitt i som jag undrar om det ska se ut så här eller ej?

Har hört att man eventuellt ska fylla på med olja i den också, men i instruktionsboken står det att man icke ska göra det. Olja eller ej alltså, och var fyller man på detta, och vilken typ av olja i så fall?

Bild

Sätt i en skruv

InläggPostat: tor nov 17, 2011 9:05 am
av Fåraherden

InläggPostat: tor nov 17, 2011 9:47 am
av Defender
ganska så vanlig lösning att man gör ett hål i locket för att kunna smörja pumpen.

Som sagt plugga den och slå i en liten skvätt motorolja nån gång om året så kommer du garantera ett långt och lyckligt liv för dig och din traktor.

InläggPostat: tor nov 17, 2011 3:40 pm
av Boje
Hej Kristoffer

Tänkte bara stämma in i Fåraherdens åsikt om motorolja, häll för all del inte i hel- eller halvsyntetisk olja. I den finns speciella tillsatser avsedda att lösa de koksföreningar som bildas när bensin förbränns, moderna lågfriktionsmotorer är byggda för denna typ av olja men för en gammal ofta igenkoksad (tätad) motor kan det bli ödesdigert. Köp en mineralolja av god kvalitet, Biltemas mineralolja 10W-30 (som tillverkas av Shell alt Statoil) är alldeles utmärkt för ändamålet.

I insprutningspumpen kan du hälla ngn deciliter motorolja, ev överflöd rinner ut via skvallerröret. Men sätt för hålet i locket på sidan, regnvatten och smuts är inte nyttigt därinne.

Det här med likström vs växelström är alltid kul att läsa om. Verkar finnas lika många åsikter som traktorägare.
Egentligen har det ju ingen betydelse vilket man har, för laddningsströmmen till själva batteriet är ändå alltid likström, men likströmsgeneratorn laddar sämre vid alla varvtal än växelströmsgeneratorn som fö laddar fullt redan vid ganska lågt varv.
Om man vill ha mycket belysning och inte kör omkring hela dagarna är det nog ett måste med växelström eller så får man vänja sig med att alltid använda batteriladdare.

Samma med plus- eller minusjord, har egentligen ingen praktisk betydelse. (med ngr få undantag)

Mycket nöje nu med din traktor, för det är ju lika kul att köra som att pyssla om den. Efter en tid undrar man hur i hela världen man kunde klara sig utan !!

Jordfråga

InläggPostat: tor nov 17, 2011 9:11 pm
av Fåraherden

InläggPostat: fre nov 18, 2011 9:01 pm
av Boje

Re: Jordfråga

InläggPostat: sön nov 20, 2011 1:05 pm
av Matte

Hur vänder man statmotorn

InläggPostat: sön nov 20, 2011 6:56 pm
av Fåraherden

InläggPostat: sön nov 20, 2011 7:34 pm
av Boje

Nybörjarfrågor

InläggPostat: tis nov 22, 2011 6:49 pm
av Kristoffer
Tack för många bra tips och svar. Hålet i pumpen tätade jag med en kabelgenomföring i gummi, och en skruv i den för enkel påfyllning av olja. Hoppas gummit pallar lite värme och olja, det visar sig väl snart.

Har nyss bytt ut mitt batteri, trots att jag var övertygad om att det gamla var ok. Resultat: ingen skillnad alls. Gamla batteriet var, förutom förstörd anslutning på plus-sidan, som jag misstänkte i helt ok skick.

Det verkar alltså fortfarande som att startmotorn inte orkar runt, men efter 4-5 försök startar den hur fint som helst. Man är ju såklart orolig att detta blir värre när det blir vinter på riktigt.
Nån som har fler tips om vad jag bör kolla?

En annan fundering: Sid 17 i instruktionsboken säger att dekompressionsspaken kan användas vid "sträng kyla", men då ska man veva runt motorn för hand, fälla ned spaken igen, och sedan köra startmotorn. Kan startmotorn eller motorn ta skada på nåt vis om man drar runt startmotorn med spaken uppe?


//Kristoffer

InläggPostat: lör nov 26, 2011 4:33 pm
av Kristoffer

InläggPostat: lör nov 26, 2011 5:03 pm
av Henke

InläggPostat: lör nov 26, 2011 6:55 pm
av gunnilse

Kolla igenom startmotorn.

InläggPostat: lör nov 26, 2011 7:47 pm
av Fåraherden

InläggPostat: lör nov 26, 2011 7:47 pm
av tub

InläggPostat: sön nov 27, 2011 9:32 am
av Kristoffer
Tackar för alla tips!

Ska ut och idag och prova lite mer idag.

Kopplingen har jag alltid haft nedtryckt vid start. Men återigen så uppstår en fråga: Hur vet man om man har dubbelkoppling eller inte? Har läst runt på forumet och även i instruktionsboken, men jag har inte lyckats få fram hur man vet det. Jag har inte märkt att hydrauliken reagerar alls på kopplingen, men å andra sidan tror jag att kopplingspedalen behöver justeras en hel del. Pedalen börjar liksom nästan bakom sitsen, och kan trampas ned en bra bit (nästan genom "golvet"), ändå skorrar det lite vid växling, men det ska säkert vara lite sånt oljud också?


Kristoffer

InläggPostat: sön nov 27, 2011 10:12 am
av gunnilse
Dubbel testa att köra å koppla ur känn efter när den slutat driva fungerar hydrauliken då har du detta kopplar du ur i botten skall allt sluta så det skall vara ett läge på mitten ca..

InläggPostat: sön nov 27, 2011 5:35 pm
av Jesper
Har man dubbel koppling så ligger högväxel uppåt och med enkelkoppling ligger hög neråt. Det visste jag :P

Startmotorn igen..

InläggPostat: mån nov 28, 2011 10:51 am
av Fåraherden

InläggPostat: mån nov 28, 2011 7:49 pm
av Kristoffer

Inte svår grej.

InläggPostat: tis nov 29, 2011 7:07 am
av Fåraherden

InläggPostat: tis nov 29, 2011 9:49 pm
av Kristoffer

InläggPostat: tis nov 29, 2011 10:01 pm
av Jesper

InläggPostat: fre dec 02, 2011 1:19 pm
av ToJ-58

Voltmeter

InläggPostat: fre dec 02, 2011 6:32 pm
av Murken
I princip är det laddspänning, eller mer exakt: Det som generatorn ger för stunden. När du sedan har stannat motorn upphör ju laddningen, men det tar en god stund för batteriet att "sjunka ner" till sin rätta nivå.
Och om man skall vara petig, så mäter man batterispänningen under belastning. Då först visar batteriet "sitt rätta jag". En 200 - 300 ohm brukar vara lagom och det mäter man ju bara några sekunder för att få ett värde på batterispänningen.
Men kolla den här, den har du nytta av ihop med en voltmeter:

Skriv ut den och häng upp på garageväggen.

InläggPostat: fre dec 02, 2011 7:03 pm
av Kristoffer

InläggPostat: fre dec 02, 2011 7:38 pm
av gunnilse

InläggPostat: fre dec 02, 2011 8:32 pm
av Doc

InläggPostat: fre dec 02, 2011 8:58 pm
av Boje

InläggPostat: sön dec 04, 2011 1:33 pm
av Kristoffer

InläggPostat: sön dec 04, 2011 1:45 pm
av Kristoffer

Re: Kolla igenom startmotorn.

InläggPostat: mån dec 05, 2011 9:29 pm
av Kristoffer

Grattis.

InläggPostat: tis dec 06, 2011 2:34 pm
av Fåraherden

Re: Grattis.

InläggPostat: tis dec 06, 2011 9:52 pm
av Kristoffer