Byte undre packbox "dropbox"

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Anders Gustavsson » tis jun 11, 2013 8:22 pm

Hidsmekolek har visat hur det ska gå till:

viewtopic.php?f=5&t=11410&start=50

Nu har jag också börjat så smått. Några bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild

Hidsmekolek (eller någon annan expert på området), du får gärna förklara hur man får isär resten. Ett lager har jag dragit bort men hur gör jag med resten? Ska det vara två tätningar i boxen, ser bara en.
Användarvisningsbild
Anders Gustavsson
Stolt singel
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis feb 08, 2005 10:08 pm
Ort: Färlev (Lysekil)

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Anders Gustavsson » ons jun 12, 2013 1:13 pm

Jo nu ser jag förresten, två tätningar efter varandra. Så min fråga är; får man ut tätningarna genom att slå ut axeln (med lager på)? Verkar sitta som i berget. Eller kan man ta ut tätningarna först? Eller är det något annat jag missat?
Användarvisningsbild
Anders Gustavsson
Stolt singel
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis feb 08, 2005 10:08 pm
Ort: Färlev (Lysekil)

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Hidsmekolek » ons jun 12, 2013 8:26 pm

Så här gjorde tydligen jag.. Försöker minnas exakt hur det gick till men.. :roll:


Tror det var så att axeln pressades ur bakåt så att lager och packboxar följde med.
Vill minnas att det gick ganska tungt.
Lycka till!
Sällan studsar en termos.
T-Ford 1923
Chevrolet Master 1935
Volvo PV444A 1947
Volvo T22 1949
Ferguson TED-20 1952
Fordson MAJOR E27N "HÖGLUND" 1950
Fordson MAJOR 1952
Fordson POWER MAJOR (2st)
Volvo PV444L 1957 me golfdiesel!!
Puch Florida 1962
Fordson Gigantic
Hidsmekolek
Tänker mer på traktorer än på sin fru
 
Inlägg: 459
Blev medlem: lör dec 17, 2011 8:54 pm
Ort: Östra Frölunda

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Anders Gustavsson » ons jun 12, 2013 9:27 pm

Tackar.
Ok, då räcker det inte med att knacka med handslägga och träbit, "bump the shaft" som det står i min bok. Och har tätningarna suttit där i 60 år så kanske det inte är så konstigt. Får fundera ut något bra sätt för att pressa ut axeln. Hoppas lagret inte tar skada.
Användarvisningsbild
Anders Gustavsson
Stolt singel
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis feb 08, 2005 10:08 pm
Ort: Färlev (Lysekil)

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Boje » fre jun 14, 2013 12:07 pm

Lager tar ingen skada av att pressas ut, slå med hammare eller slägga däremot är INTE att rekomendera.
Om lagret ska återanvändas, vill säga.
MBA
Användarvisningsbild
Boje
Mycket Fordson intresserad
 
Inlägg: 172
Blev medlem: ons feb 27, 2008 8:46 am
Ort: Gammalkil

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Sven-Erik Gerdin » fre jun 14, 2013 5:41 pm

Jag har läckage från det ni kallar "droppboxen". Det droppar lite olja från det vågräta hålet under spaken för kraftuttaget. På bilderna ser det ut som det ska vara en stor oring som tätning i hålet. Är det så att oringen tätar mot bakaxeln när hela paketet under växellådan skruvas fast? Är detta något för en amatör att fixa?
Sven-Erik Gerdin
Stamgäst
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån dec 10, 2007 11:19 am
Ort: Tjörn och Alingsås

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Anders Gustavsson » fre jun 14, 2013 11:01 pm

Nu är tätningen ur. Min var dubbel:
Bild

Hur ska de nya tätningarba sitta?

Så här...
Bild
eller så här...
Bild
Användarvisningsbild
Anders Gustavsson
Stolt singel
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis feb 08, 2005 10:08 pm
Ort: Färlev (Lysekil)

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Anders Gustavsson » fre jun 14, 2013 11:05 pm

Ang. o-ringen så har jag ingen erfarenhet av monteringen men hört av andra, bl.a "Hidsmekolek" på detta forum, att det ska vara lite "bråkigt".
Användarvisningsbild
Anders Gustavsson
Stolt singel
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis feb 08, 2005 10:08 pm
Ort: Färlev (Lysekil)

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Hidsmekolek » lör jun 15, 2013 8:04 am

Jag vände tätningarna "rygg mot rygg"..
Var det märken i axeln efter den gamla tätningen?
Om spåren är djupa kan du ju kanske vända boxarna så att tätläpparna "missar" spåren..
Fast bäst är väl att försöka polera bort ev spår.

Att byta Oringen i bakkant är väl egentligen inte svårt, men en hel del jobb..
PTO-axeln måste ur, olja ska ur både växellåda och bakaxel.
Sen är det nog bra att vara två när boxen ska upp igen, man blir lätt sur och grinig annars.
Sällan studsar en termos.
T-Ford 1923
Chevrolet Master 1935
Volvo PV444A 1947
Volvo T22 1949
Ferguson TED-20 1952
Fordson MAJOR E27N "HÖGLUND" 1950
Fordson MAJOR 1952
Fordson POWER MAJOR (2st)
Volvo PV444L 1957 me golfdiesel!!
Puch Florida 1962
Fordson Gigantic
Hidsmekolek
Tänker mer på traktorer än på sin fru
 
Inlägg: 459
Blev medlem: lör dec 17, 2011 8:54 pm
Ort: Östra Frölunda

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Anders Gustavsson » lör jun 15, 2013 9:12 am

Axeln såg bra ut - inga märken.
Ang. montering så är det väl o-ringen som ställer till det eftersom dropboxen måste pressas bakåt. Jag tänkte man kunde prova med spännband.
Användarvisningsbild
Anders Gustavsson
Stolt singel
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis feb 08, 2005 10:08 pm
Ort: Färlev (Lysekil)

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Anders Gustavsson » lör jun 15, 2013 12:51 pm

Användarvisningsbild
Anders Gustavsson
Stolt singel
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis feb 08, 2005 10:08 pm
Ort: Färlev (Lysekil)

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Hidsmekolek » lör jun 15, 2013 1:38 pm

Sällan studsar en termos.
T-Ford 1923
Chevrolet Master 1935
Volvo PV444A 1947
Volvo T22 1949
Ferguson TED-20 1952
Fordson MAJOR E27N "HÖGLUND" 1950
Fordson MAJOR 1952
Fordson POWER MAJOR (2st)
Volvo PV444L 1957 me golfdiesel!!
Puch Florida 1962
Fordson Gigantic
Hidsmekolek
Tänker mer på traktorer än på sin fru
 
Inlägg: 459
Blev medlem: lör dec 17, 2011 8:54 pm
Ort: Östra Frölunda

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Boje » lör jun 15, 2013 7:08 pm

Angående montaget av "dropboxen" så är det trickiga att få papperspackningen att stanna på sin plats samtdigt som man pressa boxen bakåt.
Jag haft min borta två gånger och först har jag klistrat fast packningen mot boxen och sedan använt en verkstadsdomkraft undertill som håller boxen lite lätt mot packninsplanet därefter har jag med två grova stjärnskruvmejslar i de två främre skruvhålen, (som inte är avsedda för passningsbultarna) pressat boxen mot bakre flänsen tills det går att få i de två passningsbultarna. För du har väl uppmärksammat att de mittre bultarna har midjor som styr läget för boxen. (kallar vi inom flyget för passningsbultar)

Fast lite kladdig brukar man allt bli.... :-D .
MBA
Användarvisningsbild
Boje
Mycket Fordson intresserad
 
Inlägg: 172
Blev medlem: ons feb 27, 2008 8:46 am
Ort: Gammalkil

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Anders Gustavsson » mån jun 17, 2013 8:36 am

Jag tänkte strunta i papperspackning och bara använda flytande packning. Sen väntar jag nog med monteringen av dropbox tills jag bytt de andra tätningarna (efter att ha delat på traktorn).

Undrar förresten vad denna burk kallas på svenska: "kraftuttagsväxellåda" ?

I min instruktion kallas den PTO gearbox.
Användarvisningsbild
Anders Gustavsson
Stolt singel
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis feb 08, 2005 10:08 pm
Ort: Färlev (Lysekil)

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Boje » ons jun 19, 2013 5:49 pm

POWER Take Off gearbox
MBA
Användarvisningsbild
Boje
Mycket Fordson intresserad
 
Inlägg: 172
Blev medlem: ons feb 27, 2008 8:46 am
Ort: Gammalkil

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Anders Gustavsson » sön jun 23, 2013 3:28 pm

Nu är dropboxen tillbaka plus PTO. Återstår ett större inköp av olja.
Användarvisningsbild
Anders Gustavsson
Stolt singel
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis feb 08, 2005 10:08 pm
Ort: Färlev (Lysekil)

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Hidsmekolek » sön jun 23, 2013 8:48 pm

Gott, testade du spännbandsmetoden?
Sällan studsar en termos.
T-Ford 1923
Chevrolet Master 1935
Volvo PV444A 1947
Volvo T22 1949
Ferguson TED-20 1952
Fordson MAJOR E27N "HÖGLUND" 1950
Fordson MAJOR 1952
Fordson POWER MAJOR (2st)
Volvo PV444L 1957 me golfdiesel!!
Puch Florida 1962
Fordson Gigantic
Hidsmekolek
Tänker mer på traktorer än på sin fru
 
Inlägg: 459
Blev medlem: lör dec 17, 2011 8:54 pm
Ort: Östra Frölunda

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Anders Gustavsson » sön jun 23, 2013 9:06 pm

Användarvisningsbild
Anders Gustavsson
Stolt singel
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis feb 08, 2005 10:08 pm
Ort: Färlev (Lysekil)

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Hidsmekolek » sön jun 23, 2013 9:13 pm

Aha, det lät som en bra ide annars.. Men ett par händer till underlättar ju!
Sällan studsar en termos.
T-Ford 1923
Chevrolet Master 1935
Volvo PV444A 1947
Volvo T22 1949
Ferguson TED-20 1952
Fordson MAJOR E27N "HÖGLUND" 1950
Fordson MAJOR 1952
Fordson POWER MAJOR (2st)
Volvo PV444L 1957 me golfdiesel!!
Puch Florida 1962
Fordson Gigantic
Hidsmekolek
Tänker mer på traktorer än på sin fru
 
Inlägg: 459
Blev medlem: lör dec 17, 2011 8:54 pm
Ort: Östra Frölunda

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav skräpmaja » sön sep 03, 2017 4:22 pm

lånar tråden lite då jag försöker själv byta packboxen här, men får inte ner dropboxen , har raised pto på min MAJOR och undrar hur man ska lyckas dra ut kraftutagsaxeln där bak för den verkar ju sitta där den ska
skräpmaja
Ogammal medlem
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jun 13, 2017 5:13 pm

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Boje » sön sep 03, 2017 7:11 pm

Hej
Axeln måste dra tillbaka någon decimeter för att du ska kunna sänka PTO Gear boxen och om du har Raised PTO måste du först ta bort den.
Sedan är det enkelt att dra tillbaka kraftuttagsaxeln.
Lycka till.
MBA
Användarvisningsbild
Boje
Mycket Fordson intresserad
 
Inlägg: 172
Blev medlem: ons feb 27, 2008 8:46 am
Ort: Gammalkil

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav skräpmaja » sön sep 03, 2017 7:53 pm

skräpmaja
Ogammal medlem
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jun 13, 2017 5:13 pm

Re: Byte undre packbox "dropbox"

Inläggav Manuel » ons dec 27, 2017 3:51 pm

Det finns en hel del till som man borde veta för att laga dropboxens tåtninng. Tätningen är en av Majorens svaga punkter.Ända stället var läckagen syns är växellådans olejepåfyllningsplugg. Lådan skall alltid vara helt full. Annars skadas första kugghjulsparet i snabb/långsamlådan. Det tråkiga är läckaget inte syns utåt. Växellådan har avsevärt högre oljenivå än bakaxeln, dit all läckolja rinner. och knappt syn på stickan till bakaxeln. Egentligen ett måste för Majorägaren att kolla växellådans olja. Oväntat många kommer att märka arr der saknas olja i vöxellådan som borde vara gelt full, Dropboxens stefa packning!
Ford har flere gånger förbättrat packningen, sist då N.P. SUPERN tillverkades. Mycket grövre och bättre än tillbehörs handeln har att bjuda. Men man väljer ju själv hur ofta man vill byta. Jag köpte från CNH.
Oljan skall vara 80W-90 GL4. Hellst ingen universalolja. Då man tar ut bakaxels sticka brukar man se vattendroppar på stickan.

Bakaxeln suger i sig kondensvatten pga dee stora luftvolymen i bakaxeln. Antingen byta olja 1 gång per år eller ha varmt garage. Stickan är enbart för bakaxeln, inte för växellådan. Oljebrist i växellådan = byt packningen i droppboxen.
Det är endast bakaxeln som samlar vatten inte växellådan kännetecken oljan påminner grädde. Lådan tappar oljan till bakaxeln utan utåt synligt läckage,

Då man tar ut PTO axeln på den 4wd modellen bliir förlängnigsbiten antingeb på PTO axeln eller på droppboxen. Så länge den sitter på droppboxen kommer droppboxen inte ut.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla
 
Inlägg: 1051
Blev medlem: tis apr 11, 2006 6:31 pm


Återgå till Fordson Major snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron