Båtmotor. SUPER Major-frågor

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Båtmotor. SUPER Major-frågor

Inläggav RBack » mån okt 19, 2015 8:25 pm

Hej,

Har försökt snoka runt en tid på forumet och läsa in mig på diverse grejer angående dessa motorer.
Men det blir så fragmenterat och specifikt att jag får svårt att skaffa en enkel och informativ överblick.
Så nu kastar jag mig in och ställer frågorna direkt.

Har råkat få syn på en försäljning av en båt av snip-modell på drygt 10 meter innehållande en (enl. försäljaren) Fordson SUPER MAJOR.
Båten är från 1961 och jag misstänker att motorn är av samma årgång.
Har hittills bara haft kortfattad mail-kontakt med ägaren och då jag frågat mera om motorn så har jag egentligen inte fått några svar.
Ska givetvis diskutera vidare med honom, men det kan ju också vara så enkelt att han inte vet så mycket kring motorn i fråga.
Han har nyligen renoverat motorblocket. Hur omfattande och på vilket sätt vet jag ännu inte. Är bara i början av processen och jag har inte varit säker på om jag ska gå "djupare" in i det hela än.

Vad jag skulle vilja veta innan jag tar närmare kontakt - vilket högst antagligen leder till att jag kör iväg (26 mil enkel väg) och kollar hela rasket - är vad jag bör tänka på/se upp med beträffande dessa motorer?
Reservdelar verkar det i alla fall vara hyfsat bra med - om jag förstått rätt.
Men man köper ju en båt för ett visst pris och vill förstås vara en smula medveten om vad - på ett ungefär - det är som kommer för det priset.

h. Robert
Användarvisningsbild
RBack
Stamgäst

Re: Båtmotor. SUPER Major-frågor

Inläggav Alex1 » lör okt 24, 2015 10:25 pm

En provkörning är ju sällan fel, är man noga hinner du nog upptäcka ev fel och brister.hur mycket den gått osv, det vet fördet mesta ingen. Hur fordson motorn är, finns det gott om olika åsikter om, -men det är som med det mesta annat- den är ungefär bra som den service den fått.. folk som haft kunskap om hur service och åtgärder ska förhålla sig, får i de flesta fall en sån motor att gå länge. Livslängden på en sån motor är mellan 1,5 minut, till några decenier! -helt beroende vad man utsätter den för.
-61 SUPER MAJOR, schaktblad, Hymas 3 och halvband.
-63 SUPER MAJOR halvband.
-63 Fordson SUPER MAJOR.
-60 Fordson POWER MAJOR, Supermotor -"FL-topp".
-52 Fordson MAJOR. Reservdelar.
Alex1
Mycket Fordson intresserad

Inläggav Fåraherden » tis okt 27, 2015 8:00 pm

Jag skulle nog vilja hävda att Fordsonmotorn är kvalitativ. Överlevnadsgraden talar för det. Det finns massor med Fordson kvar. En anledning är att det såldes många, men ytterligare en är att de faktiskt håller länge
Hobbyfårfarmare som älskar sin Fordson POWER MAJOR 59.
Har just bara min Fordson POWER MAJOR 59 och en Komar Moped som inte fungerar.
Plus lite vagnar, kärror och annan skit.
Användarvisningsbild
Fåraherden
Tycker traktorer är det bästa som finns

Inläggav Alex1 » tis okt 27, 2015 11:26 pm

Jag är av precis samma åsikt.
-61 SUPER MAJOR, schaktblad, Hymas 3 och halvband.
-63 SUPER MAJOR halvband.
-63 Fordson SUPER MAJOR.
-60 Fordson POWER MAJOR, Supermotor -"FL-topp".
-52 Fordson MAJOR. Reservdelar.
Alex1

Inläggav RBack » ons okt 28, 2015 5:24 pm

Tack för kommentarerna!

Båten har jag varit och sett på. Ville ha den på land för att få åtkomst och se skrovet/undersidan.
Det gjorde att det förstås bara blev en kort stund som motorn kördes eftersom kylningen blir bristfällig.
Den startade lätt, såg ren och omskött ut, gav inte ifrån sig några i (mitt tycke) konstiga ljud (men jag har förstås inte erfarenhet att egentligen uttala mig) och verkade vara i generellt mycket gott skick.
Skicket gällde även båten i övrigt.
Båten har varit hos nuvarande ägare sedan 1980 och han har varit en sådan typ som klarat av att underhålla och reparera motorn själv - vilket han också gjort. Jag fick ett mycket gott intryck i alla fall.
Det är en lång och slank snipa som redan med riktigt låga motorvarv körts i deplacementfart. Motorn ska med andra ord ytterst sällan ha körts på max.
Mellan 60-talet och (antagligen) fram till 1980 har den varit en statlig sk. förbindelsebåt vilket innebär att man transporterat bemanning ut till en ö med fyr och lotsstation.
Rimligtvis ska den under de åren även ha fått en relativt god omvårdnad - om jag uppfattat dåtidens resurser och omsorg korrekt.

Jag beslöt slå till.

Säljaren meddelade (utan att jag ens frågade) att han ska sätta ihop en "manual" för allt som rör båten - alltså även motorn. En båt från 60-talet som ägts länge av få instanser/personer har antagligen med tiden erhållit en viss "personifiering" beträffande olika lösningar och att han vill göra en bruksanvisning upplever jag som ett riktigt positivt tecken.
Användarvisningsbild
RBack
Stamgäst

Inläggav gudu » ons okt 28, 2015 8:12 pm

Ja det låter ju riktigt fint. Får önska dig många roliga turer med den. Till oss önskar vi lite bilder på underverket. :-D
MAJOR 58, en -63 MAJOR med hymas S4 grävare och tranås 1250 lastare, en 61 Selene 4wd. De två senare projekt, eller allt är projekt förresten :-).
gudu

Inläggav RBack » ons okt 28, 2015 9:50 pm

Användarvisningsbild
RBack
Stamgäst

Inläggav RBack » tor mar 24, 2016 10:57 pm

Det tog sin tid med de där utlovade bilderna. Båten vintertäcktes nästan omgående och först nu har jag klätt av den och börjat peta i innandömet.

IMG_1668.webcopy.jpg

IMG_0157.webcopy.jpg

IMG_0159.webcopy.jpg

IMG_0160.webcopy.jpg

vår.jpg
Användarvisningsbild
RBack
Stamgäst

Inläggav Fåraherden » fre mar 25, 2016 6:38 am

Ser trevligt ut. Får du ha en riktigt skön sommar med den där. Byt olja så kommer säkert motorn att knalla skönt. Du talade om maxvarv. Antar att den där i likhet med traktorerna är varvtalsreglerad med vacumm, som en Fordsontraktor.
Användarvisningsbild
Fåraherden

Inläggav RBack » fre mar 25, 2016 10:58 am

Tackar!
Oljan (+ filter) byttes av förra ägaren i höstas så den biten är klar inför säsongen.

Inte omöjligt att den är varvtalsreglerad. Känner inte till hur det är med den saken.
Vad jag menade med att köra på max handlar mera om att båten inte går mycket snabbare bara för att man pressar det sista (tillgängliga) ur motorn.
Att ta båten från ca 8 knop (ungefärlig "bekväm" deplacementfart) till dess maxhastighet på ca 10 knop innebär förstås att motorvarven måste öka med mycket, mycket mer än de 20% som farthöjningen innebär.
Vinsten i hastighet är så liten att det inte är försvarbart med tanke på bränsleåtgång och "ansträngningsgrad".
Just därför har den fått puttra på i lugn och ro - hoppas jag åtminstone. Förra ägaren verkade i alla fall ha den ståndpunkten även han.

Blev dock lite knäsvag här om dagen när det var en veritabel sjö av vatten/kylarvätska under motorn. Fick förstås farhågor att det skulle ha varit för lite kylarvätska i kylarvattnet eller att förra ägaren inte kört motorn tillräckligt efter tillförsel av kylarvätska och att det funnits fickor med renare vatten som frostsprängt något under de rejält kalla vinterveckorna vi hade här tidigare i år.
Fyllde på för att se var det läckte och kunde konstatera att det droppade från två ställen vid slangarna upp mot värmeväxlaren. Det var ett skönt konstaterande.
Användarvisningsbild
RBack
Stamgäst

Inläggav Kjell T » sön mar 27, 2016 10:42 am

Motorn är utrustad med en insprutningspump med vacuumregulator. Alla dieselmotorer har någon typ av varvtalsregulator.
Det finns troligen motornummer instansat strax under toppen på blocket,ovanför insputningspumpen. Siffrorna på insprutningspumpens lock avslöjar vilken storlek det borde vara på pumpelementen. Det finns två, 7 mm och 7,5mm. Dessa uppgifter avslöjar motorns ursprung.
Kjell T

Inläggav RBack » ons jul 06, 2016 7:54 pm

Båten är på land än. Det klassiska med många järn i flera eldar. Dessutom har jag förstås gjort mer än bara det nödvändigaste för att få den i sjön. En del av åtgärderna har tagit sin tid. Men det närmar sig.
Gamla elsystemet revs helt bort och nytt har installerats.
Först i går var det så dags att koppla ihop med batteriet. Då var det förstås också stor frestelse att provstarta.
Efter en del små klickljud utan tillstymmelse till rörelse (med nytt batteri) var det en del frågetecken. Ruckade lite på axeln (järnstång i klykorna för startveven) och testade på nytt.
Startmotorn snurrade fint och direkt efter att dekompressionsspaken slogs ner startade hela härligheten utan minsta mankemang. Tickade fint.
Körde ju förstås ingen lång stund eftersom kylningen inte fungerar på torra land.

Men. Vad är väl någonting utan frågetecken och småbekymmer.
Bränslepumpen(?.. lite osäker på termerna här) tycks ha ett litet läckage.
Det droppar alltså diesel från den.
Nu är det dock så att jag tycker mig se att dessa är monterade på annat ställe hos de SUPER Major-motorer jag sett bilder på. Dessutom liknar inte bränslepumpen de jag ser hör hemma hos dessa.
"Min" är ju monterad rakt på insprutningspumpen/spridaren(?).

Jag har inte riktigt lokaliserat exakt var läckaget är. Det är ju högst säkert någon av packningarna. Uppfattningen är att det kryper ut vid undersidan av infästningen mot insprutningspumpenspridaren men jag kan förstås mycket väl ha fel. Typ tre droppar i minuten är det fråga om - på ett ungefär.
Vad har ni erfarna Major-ägare för upplysningar i ämnet?
Bilagor
IMG_0247 copy.jpg
IMG_0248 copy.jpg
IMG_0246 copy.jpg
IMG_0245 copy.jpg
Användarvisningsbild
RBack
Stamgäst

Inläggav Fåraherden » fre jul 08, 2016 5:47 am

Det är alltså den "lilla" pumpen i förgrunden som det läcker lite från. Den är avsedd att knuffa på bränslet på vägen från tanken samt att funka som handpump om systemet måste luftas.

Jag måste tillstå att jag inte exakt vet hur det ser ut på en supermotor, har själv en POWER. På min sitter den dock inte riktigt där och ser inte ut riktigt sådär, precsi som du är inne på. Men, det brukar gå relativt lätt och snabbt att hitta en nya sådan pump på Ollson i Ellös, Victoryfield eller Agrilineprodukts.

Du kan ju alltid pilla isär den oclså. Kan ju vara ett enklare fle. På min var det ett membran som gett upp.
Användarvisningsbild
Fåraherden

Inläggav RBack » fre jul 08, 2016 9:25 am

Jäpp, från "lilla pumpen". Innan start pumpade jag ett par gånger för hand och det började droppa i stort sett genast.
Läckaget är - enligt min lokaliseringsförmåga - troligen packningen (den med fem skruvar/bultar) på själva pumpen och inte i infästningen mot insprutningspumpen/spridaren.
Så jag ska kolla om det finns lämplig packning eller om det blir till att shoppa loss en hel pump.
Användarvisningsbild
RBack
Stamgäst

Inläggav RBack » tor jul 28, 2016 7:20 pm

Kan ju fortsätta rapportera lite smått i den här tråden - även om själva ämnet varierar en smula.

Slängde båten i sjön för ett par dagar sedan. Det är inte lång bit mellan sjösättningsrampen och min båtplats men eftersom jag inte alls hade kört den där båten än, ville jag inte inleda med att lirka in den i hamnen innan jag varit ut en bit och fått känna på hur den beter sig i vattnet (reagerar på gas och roder) - ta en generalrepetition innan premiären liksom.

Efter en stund var det tokhett i maskin. Då slog det mig att jag glömt fylla på kylvatten efter ett litet läckage bland slangarna. Det blev rask men långsam reträtt till hamnen.

Idag hade jag fyllt på vatten, kollat alla läckage och skulle iväg för att ta en första riktigt premiär. Jag dummade mig. Borde egentligen ha kretsat runt i absolut närhet till hamnen i händelse av problem. Men ivern drog mig onödigt långt bort och när tempmätaren tydligt indikerade att jag kunde börja lägga i potatisen, så var det plötsligt jäkligt långt tillbaka. Det kokade förstås innan jag var i hamn. Får hoppas jag inte sabbat allt för mycket i SUPER MAJOREN. Kom nyss hem från den premiären.

Nu får järnklumpen svalna och sedan åker jag tillbaka till hamnen för att slita fram termostaten samt göra en allmän inspektion. Hoppas innerligt att det bara är termostaten. Vattenpumpen kan förstås också ha något knas. Är smått orolig för om värmeväxlaren börjar bli gammal och igentäppt av rostflagor. Sjövattnet tycks dock passera växlaren fint och skvätter ut i till synes normal mängd i aktern.
Användarvisningsbild
RBack
Stamgäst

Inläggav RBack » fre jul 29, 2016 9:12 pm

Har idag kollat oljan och den är vackert grå. En del vatten i den alltså.
Jag har svårt att avgöra exakt hur mycket vatten som letat sig dit men totalt har jag ca 9 liter grå spillolja.
Förra ägaren hade dock lagt för mycket när han bytte precis innan leverans. Glömde tömma bort överskottet för att komma ner på rätt nivå enligt stickan.

Så jag fick därmed två frågor. Varför gick motorn för varm och var smet vattnet över till oljetråget?
Förhoppningarna uttalades förstås termostat och topplockspackning.

Så jag började förbereda lyft av topplocket.
Det inleddes med demontering av termostaten. Den togs hem och fick visa färg i en kastrull på spisen. Öppnade sig bra - men i mitt tycke något "sent" precis innan vattnet började koka.
Men jag körde också induktionsplattan på full effekt, så temperaturhöjningen av vattnet kanske var i snabbaste laget.

Därefter tog jag bort vattenpumpen. Allt såg prima ut. Impellern sitter fast och roterar fint med axeln.

Sedan blev det att lyfta av värmeväxlaren - en Bowman - med tillgörande gren-/avgasrör. Tog hem den så att jag får försöka spola med en del tryck.
Kan ju finnas rostflagor och/eller annan gegga som täpper till kanalerna.

Därefter lossade jag alla bränslerören och lyfte av topplocket
Packningen såg hyfsat ny ut - förra ägaren sade att den hade bytts förra sommaren.
Precis som jag sett i andra värmerelaterade trådar så hade den här packningen förtvivlat små öppningar vi kylarkanalerna!!!
Kan dessa vara roten till det onda?

Först blev jag besviken, för det såg ut som om det inte var här som vattnet trängt genom. Åtminstone väntade jag mig att packningen skulle se risigare ut om så skett.
Men vartefter jag kikade vidare på den såg jag att den trots allt ser "våt" ut (mörk) i fläckar runt kanalöppningarna och att det intill ventilstångsöppningarna var riktigt "blött" Svårt att avgöra vad som får den att se blöt ut - olja eller kylarvätska.
Hade en hel del glykol i kylaren och det lämnar ju också fläckar.
Började dock få intrycket att kylarvattnet letat sig just ner runt ventilstängerna.

På ställen runt kanten av motorblocket ser man också rostränder av vatten som tycks ha trängt ut vid packningen.
Farhågan är förstås att fodertätningarna är de värsta bovarna. Det blir ett sådant himla bök med att lyfta hela eländet ur båten för att komma åt dessa. Dessutom skulle jag förstås inte riktigt ha tid med det just nu. Sådant kunde man ju ägna sig åt när båten är upptagen efter säsongen. Fortsättning följer - antagligen.
Användarvisningsbild
RBack
Stamgäst

Inläggav Manuel » ons feb 14, 2018 3:20 pm

Fast det här är en gammal tråd så ett varningens ord. Man skall aldrig köpa en MAJOR eller Tradermotor som har körts med saltvatten kylning. Blocket blir fördärvat. cylinderfodrets nedre O-rinspår rostar bort. Jag fick redan då onda aningar då jag hörde att blocket hade lagats, den behöver ju ingenting om man har haft värmevexlare.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Inläggav Manuel » fre feb 16, 2018 1:19 pm

Här är det frågan om rena rama bedrögeri. Blocket har körts många år med saltvattenkylning innan man har ändrat det till sötvattenkylning. Dvs man har varit helt medveten att motorn är fördärvad. Visst kunde man hittat med tur helt block på något skrot. Men billigare hade det inte just blivit. 9 liter olja berättar att där har funnits över en liter vatten och oljan har varitt grått.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Inläggav RBack » ons maj 23, 2018 7:51 pm

Användarvisningsbild
RBack
Stamgäst

Återgå till Fordson Major snack