Min motor blev inte varm

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Min motor blev inte varm

Inläggav gudu » tor feb 25, 2016 12:32 pm

Efter två år såg det ut så här i kylkanalerna. Att termostaten inte sluter tätt kan man ju förstå, men det gjorde den inte som ny heller.
rps20160225_121529.jpg

rps20160225_121511.jpg

Traktorn har väl mest gått på tomgång i trettio år så vet inte vad man skall dra för slutsats, mer än att den gått kallt. Vad tycker ni? Det är väl inte lämpligt att stoppa i en maskindiskmedelstablett och riskera fodertätningar?

Eftersom det var lite rostigt i läget för termostaten tog jag och monterade en volvo b18 termostat istället. Den har en gummipackning runt flänsen. Både den och den från Olsson i Ellös är på 88 grader.

Så här fint blev det, renoverad kylare med original avtappning, så det går att byta kylarvätska utan söl överallt, Motorvärmaren värmer förhoppningsvis numera blocket istället för kylaren.

rps20160225_121454.jpg

Väldigt trevligt att mekka med lastare och plåtar demonterade. :-D
Skall bli kul att se hur det fungerar. Inkörningen in i ladan indikerade att det blev varmt i motorn i alls fall. Undrar om det är bra med fyra fläktblad?

Utemek eftersom verkstaden är blockerad av en motorrenovering...

-rättat en den stavfel och liknande...
Bilagor
rps20160225_121244.jpg
MAJOR 58, en -63 MAJOR med hymas S4 grävare och tranås 1250 lastare, en 61 Selene 4wd. De två senare projekt, eller allt är projekt förresten :-).
gudu
Mycket Fordson intresserad

Re: Min motor blev inte varm

Inläggav Fåraherden » tor feb 25, 2016 9:55 pm

Jag tror inte fodertätningarna rycker av maskindisk. Jag gjorde det för flera år sedan. Mycket gegga blev det. Fodertätningarna rök ändå några år senare, men jag tror inte det berodde på maskindisken
Hobbyfårfarmare som älskar sin Fordson POWER MAJOR 59.
Har just bara min Fordson POWER MAJOR 59 och en Komar Moped som inte fungerar.
Plus lite vagnar, kärror och annan skit.
Användarvisningsbild
Fåraherden
Tycker traktorer är det bästa som finns

Inläggav Murken » fre feb 26, 2016 9:56 am

Med en frisk och fungerande termostat, borde nog inte fläktens utseende ha så avgörande betydelse?

Och bara som en upplysning att lägga "på Hyllan för överflödigt vetande", Både fordonsfabrikanter och glykolfabrikanter förordar byte av kylarvätskan efter två år. Det är inte glykolen i sig som åldras utan det är korrosionsskyddet som "tar slut" efter två år. Korrosionsskyddet är någon form av Silikat. Googla på detta.
Murken

Inläggav Alex1 » fre feb 26, 2016 5:22 pm

-Kan bli knepigt att få fast temgivaren om du borrat upp det där, på mina är det en "stödkant" nere i just det hålet, utan den får jag då inte givaren tätt.
Prövade nämligen att skifta sida för temgivaren, så det skulle bli vettigare att leda in vattnet från motorvärmaren. Men det gick inte, av just den anledningen.
-61 SUPER MAJOR, schaktblad, Hymas 3 och halvband.
-63 SUPER MAJOR halvband.
-63 Fordson SUPER MAJOR.
-60 Fordson POWER MAJOR, Supermotor -"FL-topp".
-52 Fordson MAJOR. Reservdelar.
Alex1

Inläggav gudu » fre feb 26, 2016 10:15 pm

Tempgivaren sitter orörd på höger sida. På vänster sida, där borret är på bilden, var inget hål alls tidigare (men en förstärkning inuti för att få längre gänggång om man skulle borra upp ett hål). Det är en gammal topp med möjlighet till dekompressionsspak i bakkant.

På sjuttiotalet gick en ventil av och slamrade fast sig i en kanna som länge stod i en bokhylla som bokstöd, antar att toppen och mycket annat blev bytt då. Men motorn är bytt en gång tidigare, okänt när och hur, då blocket är från 1955.
MAJOR 58, en -63 MAJOR med hymas S4 grävare och tranås 1250 lastare, en 61 Selene 4wd. De två senare projekt, eller allt är projekt förresten :-).
gudu

Inläggav gudu » lör feb 27, 2016 4:38 am

Har funderat på det där med att byta glykol ofta. Ibland hör man att man inte skall byta då vattnet blir "dött", det vill säga reagerat av sig kemiskt och inte leder till mer rost eller pannsten.

Det finns nog minst tre faktorer för och emot byte:
Vattnet blir" dött"och slutar orsaka rost.
Antikorrosiva ämnen från glykogen tar slut.
Glykolförsäljarna vill sälja mer och oftare.

Egentligen skall man väl även använda destillerat vatten. Förr, innan glykol slog igenom, användes väl ibland eldvatten, men det kanske är slöseri...
gudu

Inläggav Alex1 » sön feb 28, 2016 8:53 am

Okej på så vis, på suprarna och POWERN jag har, där sitter temgivaren på vänstersida "sett bakifrån", men då med en plugg på höger sida, men det gick inte byta sida på dem hära, då bkev själva givaren gres om man säger.

Det där med glykol ha vi pratat om på jobbet bla, den ska ju bytas vid ett visst antal timmar, men det blir dyrt när en större maskin rymmer mycket, en oljeåterförsäljare som säljer oljor, medel, till det företag jag jobbar,
säger som alla andra att korrisionstillsatsen avtar efter ca 2 år.
-men i stället för att byta glykol, kom rådet att hälla i "skärolja" i befintliga glykolen, den hörs fästa i järnet, och ge minst lika gott skydd, så det har vi kört med i 5 års tid, och systemet är rent och fint.
Min morfar har varit "maskinman" förut, han hävdar samma sak, vissa av de riktigt gamla Scaniorna, typ 75'or och såna, hade problem av vattnet "kröp" genom porer i blocket och in i cylindrarna.. och i vissa av de lindrigare fallen avhjälptes problemet med en dos Skärolja, den liksom fetar igen porer, och skyddar motorblocket.
Och det jag hört sett och provat, så verkar det vara en bra lösning, glykolen skyddar för frysning, och skäroljan, får skydda metallen.
-63 Fordson SUPER MAJOR.
Alex1

Inläggav gudu » mån feb 29, 2016 1:58 pm

Jo jag har sett att det är två hål på de nyare, men det var ju bra att veta är man inte har valfrihet när det gäller placeringen. Det tar ganska mycket emot att börja borra i en topp för övrigt.
gudu

Inläggav gudu » mån mar 07, 2016 7:53 pm

Efter ihopmontering värmer värmaren blocket, som sig bör, istället för kylaren. Dessutom blir motorn varm vid drift. Fantastiskt!

Avgasröret har varit fastrostat. Fick loss det med vinkelsliphammareochmejselmetoden. Lite kortare nu också, men ändå över taket... Då kunde jag svetsa ihop en utskärning i huven, som gjorts för avgasröret och lite andra hål. Samt satte på grillar. Snyggt, eller snyggare i alla fall. Tror emblemet ligger någon stans. Frågan är var.

Bör jag nu efter en varmkörning efterdra dra toppen och justera ventilerna? Motorn har ju inte varit varm på många år. Moment i så fall? Som i reparationshandboken?
gudu

Inläggav Alex1 » mån mar 07, 2016 8:34 pm

Trevligt :-D absolut ska du efterdra toppen, "du kommer att bli förvånad" ja dra det moment som står i boken, det blir bra.
-63 Fordson SUPER MAJOR.
Alex1

Inläggav gudu » ons mar 16, 2016 3:01 pm

När jag började dra toppen kom jag på att det gjorde jag för något år sedan, så det var inte så stor skillnad. Ventilerna hade dock ett väl stort spel. Skall göras med varm motor igång, om jag fattar det rätt men har aldrig riktigt fattat hur det går till.

Intressant med skäroljan. Hur mycket per liter ungefär?

Fåraherden, vet inte om jag blev direkt övertygad om att använda tvättmedel... :-D
gudu

Inläggav Timo » ons mar 16, 2016 3:37 pm

Motorn skall nog vara varm men igång behöver den definitivt inte vara.
Användarvisningsbild
Timo
Tänker mer på traktorer än på sin fru

Inläggav Murken » ons mar 16, 2016 6:54 pm

Det har funnits, förr i världen, en sorts fjädrande teleskopiska skruvmejslar som var avsedda att användas vid ventiljustering. Jag har sett en sådan mejsel för länge sedan. Men det är säkert överspelat i dagens läge.
Jag bildgooglade men hittade ingen.
Murken

Inläggav gudu » tor mar 17, 2016 3:18 pm

Intressant Hur är det med bladmåttet då? Ligger det emellan stänger inte ventilen, men det kanske inte gör så mycket på tomgång? Antar man då får känna om det är löst ibland.
gudu

Inläggav Alex1 » mån apr 04, 2016 8:46 am

Brukar då justera med motorn varm, men avstängd. MAJOREN är ju lätt att dra runt vid justering, tackvare sin "vevpinne" i fronten. Bladmåttet ska ju rymmas emellan, annars blir det tokigt.
-63 Fordson SUPER MAJOR.
Alex1

Inläggav gudu » mån apr 04, 2016 11:37 am

:-D jo jag funderade hur det var att få in bladmåttet när motorn är igång.
gudu

Inläggav Manuel » ons mar 21, 2018 10:37 am

Det går bra att justera ventilerna på tomgång. Ställer vissa krav på systemet, vilka inte uppfylls hos en gammal MAJOR motor. Ventilerna har gjort redan märken i vipparmarna. De måste först slipas ner på vipparmen. Man sätter bladmåttet emellan som vid mätning. Så länge bladmåttet går att röra, är där mera spel än dess tjocklek. Spelet är mindre då det inte mera går att flytta på måttet.
Nackdelarna är att ventilen och vipparmen tuggar på bladmåttet. Om där finns redan en grop som ventilen har gjort i vipparmen så desto värre tuggar den på bladet. På vissa svåra ställen är det, det bästa sättet. Bladmaterial går att köpa också som metervara. Om någon behöver så kan jag berätta hur man slipar vipparmen. Svårt är det inte , men man måste veta hur det görs.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Återgå till Fordson Major snack