Observation ang Toppackning.

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Observation ang Toppackning.

Inläggav Alex1 » mån apr 04, 2016 8:22 am

20160403_141635.jpg


20160403_141646.jpg


Ser det är några som skriver om MAJORER med kronisk varmgång, MAJORER som trycker lite vatten, frågor ang toppackningar, funderingar på att renovera, etc.

Gjorde så en observation,

Ena traktorn, en POWER MAJOR med "FL-super" motor har stått nu i tre månader, och fått "vattensjuka", dvs vatten som kryper ner till motoroljan, i detta fall berodde det på kraftigt föråldrade fodertätningar, vilket är fullt normalt, händer på allt med våta foder, förr eller senare.!., när jag bytt dem och skulle ihop med traktorn igen märkte jag en sak..

-Vill därför förmedla denna observation,, på de två bilderna, -har jag lagt den gamla toppackningen på den nya. "5st" av cirkulationshålen för vattnet är klart mindre i nya packningen än den som satt i traktorn, vilket troligast kan härleda till problem, inget jag bara vill skruva dit och chansa att det ska fungera, så jag filade upp de för trånga cirkulationshålen i nya packningen, traktorn är hitils bara varmkörd en gång och toppen är efterdragen, men det verkar funka iaf.

Packningen är förövrigt köpt hos http://www.oie.se tillsammans med övriga packningar till motorn.
-61 SUPER MAJOR, schaktblad, Hymas 3 och halvband.
-63 SUPER MAJOR halvband.
-63 Fordson SUPER MAJOR.
-60 Fordson POWER MAJOR, Supermotor -"FL-topp".
-52 Fordson MAJOR. Reservdelar.
Alex1
Mycket Fordson intresserad
 
Inlägg: 208
Blev medlem: sön apr 26, 2015 11:08 am

Re: Observation ang Toppackning.

Inläggav Manuel » ons mar 14, 2018 7:52 am

Det finns flera olika topplockspackningar till MAJOREN, bara en typ får användas. Förbjudna är alla 0,6 mm tjocka och alla stålpackningar. Den rätta är 1 mm tjock massapackning oavsett motortyp. Vill någon veta varför?
Manuel
Den kunnigaste av oss alla
 
Inlägg: 1051
Blev medlem: tis apr 11, 2006 6:31 pm

Re: Observation ang Toppackning.

Inläggav gudu » mån mar 19, 2018 9:56 am

Ja :-)
MAJOR 58, en -63 MAJOR med hymas S4 grävare och tranås 1250 lastare, en 61 Selene 4wd. De två senare projekt, eller allt är projekt förresten :-).
gudu
Mycket Fordson intresserad
 
Inlägg: 194
Blev medlem: ons apr 10, 2013 7:27 pm

Re: Observation ang Toppackning.

Inläggav A Bo » mån mar 19, 2018 11:09 pm

Javisst !
A Bo
Ogammal medlem
 
Inlägg: 12
Blev medlem: ons jun 23, 2010 5:25 pm
Ort: Långaryd

Re: Observation ang Toppackning.

Inläggav Manuel » fre mar 23, 2018 11:31 am

I Mark II användes 0,6 mm toppackning. Den förorsakade om man startade med decomp törnar mellan kolv och avgasventil. Speciellt med nya ventiler då de stod högre i locket. Detta hände pga det finurliga systemet med decomp. När ventillerna hade sjunkit djupare efter en del slipningar hände det inte mera. Ford erkände inte sitt misstag av marknadspolitiska orsaker. Skrev bara att man får inte använda start och decomp samtidigt. Senare förbjöd Ford att använda 0,6 mm packning i någon Majormotor.

Stålpackningen verkade först idealisk. Senare uppfattade man dess elakheter. Då gjutjärn hade den lägsta utvidgningskoefficienten så gick det inte als ihop med stålpackningen. Den levde sitt eget liv och de i stålet pressade upphöjningar som skulle täta började äta sig i det mjukare gjutjärnet. Sen läckte det igen.

Jag skrev bättre första gången, men programmet åt upp det.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla
 
Inlägg: 1051
Blev medlem: tis apr 11, 2006 6:31 pm

Re: Observation ang Toppackning.

Inläggav gudu » sön mar 25, 2018 8:22 am

Och din förklaring var definitivt bättre än den hoangbds.dxmb11 gav. :-D
Tackar.
MAJOR 58, en -63 MAJOR med hymas S4 grävare och tranås 1250 lastare, en 61 Selene 4wd. De två senare projekt, eller allt är projekt förresten :-).
gudu
Mycket Fordson intresserad
 
Inlägg: 194
Blev medlem: ons apr 10, 2013 7:27 pm


Återgå till Fordson Major snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster

cron