Topplockspackning och temperatur

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Topplockspackning och temperatur

Inläggav RBack » mån aug 01, 2016 4:11 pm

Jag får riva motorn (SUPER MAJOR) ur båten och byta fodertätningar (samt ev. lite annat om det visar sig finnas behov).
Nu kommer detta iofs att göras av en lokal verkstad och en som kan det där med traktormotorer. Jag har varken tid eller riktigt plats/möjlighet att greja med den saken på egen hand.

Den som läst min båt-tråd har kanske koll på att motorn gick varm och kokade i veckan.
Huruvida fodertätningarna gav upp just då må vara osagt. Förra ägaren sade att motorn tog lite vatten så jag tippar att de inte var i bästa skick innan kokningen heller.
Det om det - nu till själva frågan.

Varför gick motorn varm?
Termostaten var i skick (även om jag lägger i en ny)
Vattenpumpen är i gott skick.
Värmeväxlaren (Bowman FM450) är vid god vigör. Öppnad och genomspolad när nu allt ändå är lösplockat. Men där fanns inga rostflagor eller gegga som täppte till.
Alla slangar är öppna och fina.
Vad man kan se av kylkanaler (med toppen av) ser de ut att vara öppna och något så när rena.

Topplockspackningen bytt förra sommaren - till en sådan där som tycks ha alldeles för små hål vid kylkanalerna.
- Är det allmänt känt att de är "felaktiga" och bör korrigeras innan montering?
- Eller är de korrekta trots allt och min motor gick varm pga. något annat?
Har ju sett saken nämnas här - men inte i så stor omfattning trots allt. Frågan kvarstår liksom i min skalle.
Bör ju undvika mera kokande när motorn är genomgången och tillbaka nere i båten.
Användarvisningsbild
RBack
Stamgäst

Re: Topplockspackning och temperatur

Inläggav Fåraherden » tis aug 02, 2016 5:32 am

För mig jag läste att du faktiskt startade upp den utan vatten. Är packningarna på gång kan det räcka sägs det. Samtidigt blir jag lite förvånad. Jag körde (tyvärr) med min traktor i flera år med läckande foderpackning. Trots det inga problem med överhettning.

Kan det vara kanaler i själva motorn som är igengeggade? Kan det vara något som är felaktigt hopsatt? Cirkulerar vattnet som det ska. Pratade med en kille som kämpade med en annan båtmotor (något chryslerbygge). Där visade det sig att vattnet följde en genväg i motorn, det följde helt enkelt minsta motståndet. Det resulterade i att vattnet inte rörde sig i stora delar av motorn.
Hobbyfårfarmare som älskar sin Fordson POWER MAJOR 59.
Har just bara min Fordson POWER MAJOR 59 och en Komar Moped som inte fungerar.
Plus lite vagnar, kärror och annan skit.
Användarvisningsbild
Fåraherden
Tycker traktorer är det bästa som finns

Inläggav RBack » tis aug 02, 2016 9:38 am

Vatten fanns trots allt i motorn under första starten. Det kunde dock absolut ha varit mera. Läckaget var högt upp så pump och termostat fanns sas. "under vatten".
Men sedan är det förstås en fråga kring hur effektivt vattnet i praktiken sedan letade sig runt - till värmeväxlaren t.ex.
Andra gången jag testade (då rejält med vatten) gick den fortsättningsvis för varm.

Ska be verkstaden kolla kanalerna noggrant nu när den ändå ska dit. Topplockspackningens kanalöppningar är förstås fortfarande ett frågetecken.
Användarvisningsbild
RBack
Stamgäst

Inläggav Manuel » ons feb 14, 2018 2:15 pm

Det finns 1 mm och 0,6 mm tjocka pckningar för MAJOR, man skall aldrig använda de tunnare i någen motor.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Inläggav Manuel » fre feb 16, 2018 6:29 pm

Visst kokar motorn om sötvattnet har runnit förbi foderpackningen till oljetråget.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Återgå till Fordson Major snack