Svårstartad MAJOR

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Svårstartad MAJOR

Inläggav Dale » lör okt 15, 2016 8:30 pm

Har en MAJOR diesel som är svårstartad. När den är kall så har startmotorn svårt att dra runt motorn när jag har luftburken inkopplad. Tar jag bort slangen över spjället så startar den lättare och jag upplever att motorn snurrar fortare. Just nu sitter det två batterier på plats med totalt 140ah. På sommaren mår den bättre men nu blev jag tvungen att ta bort slangen och bjuda den på startgas och för att den skulle hoppa igång. När den väl startat så går den bra. Funderar på att renovera startmotorn och dra nya kablar men jag funderar också på om spridarna är ok.

Hur ofta är startmotorn boven i dramat?
Är det svårt att renovera spridare?
Dale
Ogammal medlem

Re: Svårstartad MAJOR

Inläggav Fåraherden » sön okt 16, 2016 6:09 am

Visst, startmotorn kan tjura. Fjädrarna till kolen kan exempelvis gå sönder. Min granne har varit med om det. Men fler än en på det här forumet har löst problemen genom att se över kopplingar, byta batteripolerna, batterikablar och liknande. De kan se bra ut utan att vara det. Jag hade liknande problem som du. Sedan bytte jag allt, från batterierna via solenoiden till startmotorn, ny jordkabel, sedan har det lirat.

Kanske är det så att ledningsförmågan i 50-60 å gammalt kablage blir sämre. Det är ju inte frågan om några jätteinvesteringar, så man har inte mycket att förlora.
Hobbyfårfarmare som älskar sin Fordson POWER MAJOR 59.
Har just bara min Fordson POWER MAJOR 59 och en Komar Moped som inte fungerar.
Plus lite vagnar, kärror och annan skit.
Användarvisningsbild
Fåraherden
Tycker traktorer är det bästa som finns

Inläggav Boje » sön okt 16, 2016 3:48 pm

Jag förutsätter att du använder kallstarten, det gör stor skillnad i startvillighet.

Men precis som Fåraherden skriver så brukar det också göra underverk att byta ut gammal kabel och göra rent i alla övergångar.

Batterikabelskorna, jordflätans infästning, matningsledningarna till startmotorn.
Solenoidens kontakter kan vara oxierade, den är lite svår att åtgärda men kan enkelt kollas med en medhjäpare. När du trycker ned startreglaget och startmotorn börja jobba, kopplar medhjäparen ihop de två grova anslutningarna med en startkabel. OM varvet på startmotorn markant ökar kan en ny solenoid vara en bra investering.

Sedan kan man för sin egen sinnesfrid gott plockar ur startmotorn och göra en enkel översyn, kolla så allt är rent och snyggt och att kolen är bra och inte kärvar i sina hållare.
Batteriet kan man kolla så att ingen cell "kokar" mer än andra när det belastas, då är sannolikt batteriet kass.

När du gjort/kollat allt det där så kan du koppla bort elsystemet som en bov, är traktorn fortfarande ovillig att starta är felet något annat.
MBA
Användarvisningsbild
Boje
Mycket Fordson intresserad

Inläggav Dale » sön okt 16, 2016 7:30 pm

Hm, många kloka ord. När jag felsöker så har jag förmågan att bygga en ny traktor på en gång. Hittar små fel överallt. Nog för att det hade varit kul att få den ny igen men oftast räcker det med en putsning. Kallstarten - nej, jag använder den inte och har aldrig gjort eftersom jag fått rådet att inte göra det då traktorn kan bli beroende. Vad gör den exakt? Ska ta bort startmotorn och renovera den samt byta bränslefilter och lite annat smått och gott.

En annan fråga. Upptäckte att min spak till hydraularmarna inte återfjädrar och jag plockade ner den. Någon lustigkurre hade glömt att montera rullkammen så fjädern red på kammen till spaken. Letar efter en ny nu. Oljan var för övrigt mjölkig och jag funderar på att ta bort locket och rengöra hela bakaxeln nästa år och byta alla o-ringar.. Men sen läste jag på ett annat forum att man kan dra ut axeln till kraftöverföringen och spola där. Någon som gjort det. Är den bara att dra ut?
Dale
Ogammal medlem

Inläggav Hidsmekolek » sön okt 16, 2016 8:32 pm

Kallstarten ger bara en extra dos bränsle vid uppstart, helt ofarligt för motorn, startgas är ett betydligt sämre alternativ!!
Etern i startgasen ger helt okontrollerade explosioner i motorn som förr eller senare kan knäcka kolvringar och annat som ger
sämre kompression som i sin tur gör att motorn blir beroende av startgas för att gå igång..
Sällan studsar en termos.
T-Ford 1923
Chevrolet Master 1935
Volvo PV444A 1947
Volvo T22 1949
Ferguson TED-20 1952
Fordson MAJOR E27N "HÖGLUND" 1950
Fordson MAJOR 1952
Fordson POWER MAJOR (2st)
Volvo PV444L 1957 me golfdiesel!!
Puch Florida 1962
Fordson Gigantic
Hidsmekolek
Tänker mer på traktorer än på sin fru

Inläggav Fåraherden » mån okt 17, 2016 2:43 pm

Traktorn har inget minne och torde därför inte bli beroende. Kallstarten är utmärkt.

Oljan i bakaxeln blir lätt mjölkig, kaffelatteartad. Det beror på kondens som hamnar längst nere i bakaxeln. Eftersom silen sitter ovanligt nära botten på MAJORER geggar den runt med vattnet när man kör, då blandas det hela till en emulsion så att säga. Andra traktorer har oftast inte detta problem för att silen helt enkelt inte når ner till kondensen.

Min erfarenhet är dessvärre att det är mycket svårt att göra rent skiten. Jag har spolat ur ordentligt när jag hade locket bortlyft och pumpen demonterad. Efter ett knappt halvår var oljan likadan igen. Tror inte det utgör ett jättestort problem för hållbarheten. Blir det för mycket vatten i blandningen kan det få för sig att frysa i sil och ventil. Jag fick tipset att slå i en skvätt t-sprit för att motverka det, har funkat. Jag vet folk som öppnar i botten och tappar av vattnet, funkar sådär om du frågar mig.

Jag kör mycket, allt för mycket med min traktor och har gjort det i många år nu, det verkar hålla trots emulsionen i bakaxeln. Största problemet är när man vill låna något som drivs med yttre hydraulik, ägare kan då bli lite sur där han får latten rakt in i systemet på sin traktor. Å andra sidan är det ytterst få som vill låna mina grejer tack vare det så....
Användarvisningsbild
Fåraherden

Inläggav Dale » mån okt 17, 2016 7:46 pm

Pratade med en lokalförmåga som reparerar alla slags maskiner och han påstod att alla MAJORER var lite svårstartade pga den låga kompressionen. Inte vet jag men jag kommer börja använda kallstarten. Att startmotorn går på lägre varvtal utan insugsslangen på tolkar jag som att den behöver renoveras eftersom den inte orkar. Agriline i uk säljer en startmotor på 2.8kw som jag får investera i annars. Vattnet är ett gissel. Min har rostflagor lite här och var i hydraulsystemet och de är jag mer oroad över. Får se vad jag gör. Enligt flera sidor så finns det ett filter till hydraliken men var sitter det???? Vad jag kan se i manualen så är det vara ett galler i botten innan pumpen.Vet inte varför jag investerar i denna gamla traktor men den jag och tro det eller ej min fru gillar den......
Dale
Ogammal medlem

Inläggav Fåraherden » tis okt 18, 2016 10:35 am

Filtret är väl silen i botten. Min Powermajor har knappast låg kompression, snarare tvärt om.

Kollar man här på forumet brukar problemet vara att det går tungt runt. Dålig kompression brukar innebära motsatsen, att man kan veva med startmotorn i all oändlighet utan att något händer om det är kallt.

På min föräldragård fanns under en period en MF 12008 (den med lika stora hjul och midjestyrning) Det var hemkonverterad med turbo. För att motorn skulle fixa det hade man sänkt kompet med en riktigt tattarlösning, fler topplockspackningar.

Resultatet var att man kunde stå och skava i flera minuter om det var minus. Under tre minus var inte start att tänka på utan motorvärmare. På de MAJORER jag har varit i kontakt med brukar det räcka med max två varv för att få traktorn att hoppa igång. Problemet är att få till dessa två varv.
Användarvisningsbild
Fåraherden

Inläggav Boje » tis okt 18, 2016 5:42 pm

Fordson är en charmig traktor, lättmekad, kraftig grov konstruktion som tål det mesta.
Grannen har en liten Ferguson 35:a, han brukar komma och låna min stora Fordson POWER MAJOR när det ska dras flera balvagnar i rad. 8) 8)
Får du bara ordning på starten kommer du att vara mycket nöjd med din traktor.
Halv gas, kallstarten intryckt (eller utdragen om du har den modellen), bra batteri och fräscha kablar, då ska det inte behövas mer än några varv.

Jag har för övrigt lite svårt att förstå varför det skulle gå tyngre att dra runt motorn med insugsslangen monterad.
MBA
Användarvisningsbild
Boje

Inläggav Dale » fre okt 21, 2016 7:56 pm

Tror att det kanske kan bero på att man drar luft genom ett oljebad. Det borde bli tyngre..... Är startmotorn på väg att ge upp så kanske det kan inverka?
Dale
Ogammal medlem

Inläggav Fåraherden » lör okt 22, 2016 6:30 am

Luften dras väl i egentligen inte genom oljebadet rent tekniskt. Har du gjort rent det hela? Tvivlar dock på att det skulle påverka startmotorns funktion.
Jag tror fortfarande på batterikablar, klämmor liknande. Som sagt, flera på forumet inklusive undertecknad har vittnat om exakt samma problem och blivit av med dem genom att byta batterikablar, göra rent kopplingar, byta batteriklämmor, jorda om etc.
Användarvisningsbild
Fåraherden

Inläggav Dale » sön okt 23, 2016 8:44 pm

Yes, jag hoppas det också och det är min första åtgärd.
Dale
Ogammal medlem

Inläggav Yetanfou » tor okt 27, 2016 6:30 pm

Been there, done that. Först startade traktorn bara när jag hade en annan traktor bredvid med startkablar kopplade till solenoiden och ramen men till slut hjälpte inte ens detta, det verkade som motorn satt fast. Jag mätte strömmen som gick genom startkabeln, 320A enligt tångamperemetern men motorn gick nästan inte runt... Med en startmotor som borde dra 2.2 KW borde strömmen inte vara högre än ~170A... Någonting stämde inte. Isoleringen på batterikablarna var svartbränt vid +polen. Kablarna var för små, vissa bara 16mm2. Kopplingen mellan första och andra batteriet var bristfälligt, etc.

Jag köpte 6m 50mm2 röd batterikabel (Biltema, 699kr/6m - i princip räcker det med 35mm2 (499kr/6m) men jag har flera maskiner som jag använder kabeln till), rörkabelskor till kabeln (10st, 99.90kr), batteripolskor (4 st, 2 paket@44.90kr) och gjorde nya kablar. Jag tog bara röd kabel eftersom det är lätt att göra om röd till svart med svart krympslang. Jag hade en huvudströmbrytare från ett tidigare projekt som också kom till användning. Gjorde nya batterikablar (svart kabel med jordanslutning till undersidan av batterilådan, negativ jord på min traktor) och till huvudströmbrytaren, en kort kabel från huvudströmbrytaren till solenoiden och en från solenoiden till startmotorn. Satt i nyckeln i huvudströmbrytaren, nyckel i kontakten, tryckte på startspaken och motorn startade inom 2 sekunder.

Med andra ord, se över kablaget ifall du har startproblem, det funkade för mig. Om du inte har en huvudströmbrytare är detta ett bra ursäkt att installera en som skydd mot traktorbrand osv.

photo_2016-10-27_19-05-45.jpg
Yetanfou
Ogammal medlem

Inläggav Dale » mån okt 31, 2016 8:07 pm

Nu är jag problemet på spåren. Rev startmotorn idag och kolen var slitna, sista bussningen saknades, kommutatorn snedsliten och allt var allmänt rostigt och torrt. Nu ska kommutatorn svarvas, nya kol och bussningar från oie och nytt smörj. Bussningen som sitter i locket till kolen blir intressant att få ur..... Som alla påpekar är god kontakt a & o om man ska få snurr på startmotorn och mina kablar ser bra ut men frågan är hur bra föregående ägare pressat kabelskorna. Jag ropade hem två tänger, modell större från en konkurs för flera år sedan och kabelskor har jag så nu ska det till huvudströmbrytare, nya kablar med pressade kabelskor, växelströmsgenerator och nya kol och bussningar i startmotorn.
Dum fråga: oljar man in bussningarna eller är det fett som gäller?
Dale
Ogammal medlem

Inläggav Boje » tis nov 01, 2016 6:37 pm

Du har sannolikt hittat felet, utan lager låser sig hela ankaret inne mellan polskorna. Ser du möjligen några skrapmärken på ankarets utsida ?

Sparsamt med fett skulle jag använda.

Väldigt lite på kommutatorsidan så att det inte slungas ut mot kolen.
MBA
Användarvisningsbild
Boje

Inläggav Dale » tis nov 01, 2016 9:58 pm

Nej den är oskadad men kommutatorn är snedsliten och raspig. Bussningen som saknas sitter ute vid kuggkransen. Ska rengöra allt mekaniskt och sen blir det renovering av det elektriska. Har problem på bränslesidan med som jag ska ta tag också. Troligen är det flera fel som gör den svårstartad.
Dale
Ogammal medlem

Inläggav Bengt M » sön jan 29, 2017 6:41 pm

Hej på Er !
Hoppas man får hoppa in här. Jag har en POWER MAJOR som har varit helt hopplös att försöka starta så fort det inte varit sommarväder. När jag läst råden här bytte jag hela elsystemet. Ny kabelhärva, ny solenoid, ny generator och regulator nya batterikablar. Jag satte även dit en huvudbrytare så jag slapp lossa jordkabeln varje gång. Och har du sett ! startmotorn snurrade på som aldrig förr - men inte startade den för det - det rök kraftigt ur avgasröret men visade inte en endaste liteten starttendens och jag malde väl på i närmare en halv minut i alla fall. jag blir riktigt avundsjuk på " 2 sekunder". Är det någon som har några bra ideer mottags de med tacksamhet, eller är det bara att skaffa sig en motorvärmare ?
Bengt M
Ogammal medlem

Inläggav Boje » mån jan 30, 2017 5:16 pm

Använder du in kallstarten ?
MBA
Användarvisningsbild
Boje

Inläggav Bengt M » ons feb 01, 2017 4:33 pm

Ja, jag tror åtminstonde det.
Jag trycker in den lilla knappen och den verkar låsa där. Det ryker ganska ordentligt från avgasröret när jag försöker starta så bränsle verkar det komma.
Bengt M
Ogammal medlem

Inläggav Boje » ons feb 01, 2017 7:06 pm

....å du har halv gas...eller mer.

Du kunde testa att koppla bort slangen mellan luftrenaren och insuget, bara för att utesluta eventuell igentäppning/stopp där.

"Klonkar" det till när du trycker in kallstarten ? Om det gör det så vet man att reglerstången i insprutningspumpen slagit över i maxläge.
MBA
Användarvisningsbild
Boje

Inläggav Bengt M » sön feb 12, 2017 4:09 pm

Jodå jag har till och med skruvat bort bakstycket för att förvissa mig om att inget hindrar stången att gå fullt ut.
Men icke sa Nicke, jag kan mala på i en halvminut utan en tendens till att den tänder. Att den inte får luft har jag svårt att tro då den startade hur fint som helst när det var varmare.
Bengt M
Ogammal medlem

Inläggav gudu » tis feb 14, 2017 9:01 pm

Kompressionen?
MAJOR 58, en -63 MAJOR med hymas S4 grävare och tranås 1250 lastare, en 61 Selene 4wd. De två senare projekt, eller allt är projekt förresten :-).
gudu

Inläggav Bengt M » ons feb 15, 2017 9:57 am

Det skall inte vara något problem med den. Jag planade toppen och kollade då att kolvarna höll tätt. Är det bara varmt så startar den på första kicken. Förre ägagaren sade redan när jag köpte (övertog) den att den var svårstatad när det var kallt. Han hade en 5 kW fläkt som värmde tråget när han ville starta. Problemet för mig är att där traktorn står har jag bara en dieselgenerator för att få ström, så det vore hur kul som helst om den kunde starta av sig själv.
Bengt M
Ogammal medlem

Inläggav gudu » ons feb 15, 2017 10:20 am

Rätt insprutningstid?
Servade spridare och pump?

Jag är ingen expert men förstår att detta förutom kompressionen är väldigt viktigt.

Om du drar runt motorn för hand. Hur trögt går det på ett ungefär?
MAJOR 58, en -63 MAJOR med hymas S4 grävare och tranås 1250 lastare, en 61 Selene 4wd. De två senare projekt, eller allt är projekt förresten :-).
gudu

Inläggav Hidsmekolek » ons feb 15, 2017 7:07 pm

Min ena powermajor tjurar på samma sätt, men med en gasollåga ner i insuget startar han direkt..
Sällan studsar en termos.
T-Ford 1923
Chevrolet Master 1935
Volvo PV444A 1947
Volvo T22 1949
Ferguson TED-20 1952
Fordson MAJOR E27N "HÖGLUND" 1950
Fordson MAJOR 1952
Fordson POWER MAJOR (2st)
Volvo PV444L 1957 me golfdiesel!!
Puch Florida 1962
Fordson Gigantic
Hidsmekolek
Tänker mer på traktorer än på sin fru

Inläggav Manuel » fre dec 29, 2017 12:47 pm

Det kan vara nog flere fel. Om du har vacumregulator så kan det vara att luftfiltret är tilltäppt. Då suger motor luften också ur pumpens membran och drar samtidigt reglerstången till 0 läget. Snö eller vatten bland filteroljan kan få det att täppa till det hela. Då hoppar också kallstarten ur. Annan vanlig orsak är för sen insprutningtidpunkt, och den behöver inte vara mycket sen. Då kommer det bara vit rök ur avloppet.

Om man skall smörja en ny bussning till starten så skall det göras förrän man pressar den på sin plats. Går till så att man ställer bussningen på sin tummspets, häller den full med olja och sätter pekfingret för andra ändans öppning. pressar ihop oljan så att den tränger ut genom hela bussningen. Då är det färdigt.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Inläggav Manuel » ons apr 04, 2018 11:06 am

Det går enkelt att dra ut en bussning från ett ställe som har botten. man mäter diametern på axeln och väljer en gängtapp som räcker till att dra en fin gänga i bussningen. Om axeln är t.ex. 10 mm, så tar 11 mm gängtapp och skruvar man den in i bussningen. När den bottnar så börjar den dra ut bussningen. Om man väljer förr stor gängtapp så klämmer den för mycket på bussningen och den vill inte komma ut.
Manuel

Inläggav Manuel » tor apr 05, 2018 11:31 am

Manuel

Inläggav Manuel » tor apr 05, 2018 12:27 pm

Manuel

Återgå till Fordson Major snack