Behövs främre motorfäste?

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Behövs främre motorfäste?

Inläggav gudu » fre feb 10, 2017 3:46 pm

Min "nya"grävare har en ram utanför traktorns ram. Vid något tillfälle har traktorns främre motorfästen (registerplåten tror jag den heter) kapats, förmodligen för att det skall vara lättare att få ut och i motorn.

Nu undrar jag om någon vet om flänsen mot växellådan håller och räcker att fästa motorn i? Eller bör jag laga registerplåten så att jag kan skruva fast den i sidobalkarna?

Eftersom traktorn har en ram behövs främre fästet inte för traktorns skyll utan eventuellt för att minska belastningen på växellådsflänsen.

En fördel med att inte ha främre fästena är att det gör mindre skada om ramen flexar.

Hoppas någon vet.
MAJOR 58, en -63 MAJOR med hymas S4 grävare och tranås 1250 lastare, en 61 Selene 4wd. De två senare projekt, eller allt är projekt förresten :-).
gudu
Mycket Fordson intresserad

Re: Behövs främre motorfäste?

Inläggav Hidsmekolek » fre feb 10, 2017 6:31 pm

Motorinfästningen mot lådan bör hålla för motorns tyngd utan problem, jag hade nog ställt mig frågan
om resten av drivlinan är tillräckligt infäst i grävar-ramen?
Blir ju rätt rejäla brytkrafter vid belastning på låg växel, tex..
Eller om man lyckas bryta upp maskinen på drivhjulen och landar med ett brak..
Sällan studsar en termos.
T-Ford 1923
Chevrolet Master 1935
Volvo PV444A 1947
Volvo T22 1949
Ferguson TED-20 1952
Fordson MAJOR E27N "HÖGLUND" 1950
Fordson MAJOR 1952
Fordson POWER MAJOR (2st)
Volvo PV444L 1957 me golfdiesel!!
Puch Florida 1962
Fordson Gigantic
Hidsmekolek
Tänker mer på traktorer än på sin fru

Inläggav gudu » tis feb 14, 2017 8:58 pm

Förmodligen är det därför de fyra bulten i bakre ändorna av balkarna är ersatta av en kraftig genomgående på var sida.
MAJOR 58, en -63 MAJOR med hymas S4 grävare och tranås 1250 lastare, en 61 Selene 4wd. De två senare projekt, eller allt är projekt förresten :-).
gudu

Inläggav gudu » ons feb 22, 2017 9:03 am

Öronen skall tydligen vara kapade när det är inbyggt i en ram. Detta för att inte vrida sönder motorn. Tråget vilar på en tvärram.
gudu

Inläggav Manuel » tis dec 26, 2017 3:08 am

Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Inläggav gudu » tor dec 28, 2017 1:45 pm

Rambalkarna sitter med en rejäl bult som går igenom godset på kopplingskåpan.

Balkarna är också fästade i bakaxeln och förenade längst fram.

Scaniaframaxeln sitter i dessa extra balar som kommer av grävare och lastare. Inte i klumpen och tråget.

Motorn sitter just nu alltså bara i flänsen mot växellådan. Men det har tydligen suttit en balk som stöttar tvärs under främre delen av motorn. Bara stöttar under, motorn är fri uppåt.

Eftersom det är ett gammalt tråg som inte har luckan för insputningsinställning vill jag på sikt byta det. Det kommer ut oförbränd diesel ur avgasröret så vinkeln är fel. (Lastbilsmotor av sista modell med mekaniskt reglerad traktorpump.)
gudu

Återgå till Fordson Major snack