Drift på kärran

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Drift på kärran

Inläggav ronny68 » tor feb 23, 2017 6:14 pm

Går det inte att få drift på en kärra efter en ford supermajor .Jag trodde en kunde använda kraftutaget till att driva kärran nån som vet
ronny68
Mer än stamgäst

Re: Drift på kärran

Inläggav Kjell T » fre feb 24, 2017 9:34 am

Eftersom Fordson MAJOR inte har drivhjulsberoende kraftuttag är det inte riktigt enkelt. För att det skall bli rätt utväxling på samtliga växlar borde då kärrans totala utväxling stämma överens med traktorns utväxling och kärran växlas samtidigt som traktorn. Det är säkert möjligt att få det rätt på någon enskild växel eller alternativt låta kärran skjuta på traktorn och ha i friläge på traktorn. Det blir en mycket farlig kombination.
Kjell T
Tycker traktorer är det bästa som finns

Inläggav ronny68 » fre feb 24, 2017 7:51 pm

Ja om man lyckas få de på 2 växlar typ .Ettan samt backen så skulle de funka på en skoggskärra var min tanke
ronny68
Mer än stamgäst

Inläggav Boje » lör feb 25, 2017 5:45 pm

Man måste ha en traktor som kan växla kraftuttaget som drivhjulsberoende.
Det hade vi när jag gjorde lumpen på sjuttitalet, Volvo och Ferguson
Ford POWER MAJOR har nog aldrig haft det.
MBA
Användarvisningsbild
Boje
Mycket Fordson intresserad

Inläggav Fåraherden » sön feb 26, 2017 7:52 am

Håller med föregående, går sådär utan drivhjulsberoende. Byt traktor om du vill ha drivkärra. Finns ett skäl till att Valtra är stora i skogen, de är väl de enda som går att få med drivhjulsberoende
Hobbyfårfarmare som älskar sin Fordson POWER MAJOR 59.
Har just bara min Fordson POWER MAJOR 59 och en Komar Moped som inte fungerar.
Plus lite vagnar, kärror och annan skit.
Användarvisningsbild
Fåraherden
Tycker traktorer är det bästa som finns

Inläggav ronny68 » sön feb 26, 2017 6:07 pm

Ja synd o behöva sälja en traktor som går bra o funkar .Men vad kan man få för en fordson supermajor nya däck fram o ett nytt bak
ronny68
Mer än stamgäst

Inläggav Manuel » tor jan 11, 2018 10:18 am

Om någon skall faktiskt laga drift till släpaet kan jag nog förklara hur det går till, men ganska mycket att skriva. Går med vanliga PTO och funkar helt bra. I vissa avseenden t.o.m. avsevärt bättre. Körning i skogen ställer helt nya krav på släpet.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Inläggav Manuel » lör feb 24, 2018 6:25 pm

Om man skall köra i skogen med drivande kärra så skall den vara två axlad, annars ligger den snart på sidan. Jag har en som är gjord av CCKW. Med 9.00-20 däck passar 1952-63 utväxlingar ihop så att traktorns iåga I passar ihop med släpets låga 2. Backen med släpets snabba back. Då skall riktningsbytaren vara 1:2. Med np supers låda ändras förhållandet så att PTO snurrar ca 8% långsammare. Det can man kringå så att man sätter en frihjulskoppling på PTO. Det gör traktorn lättare att hantera i skogen. Man behöver inte växla traktorn uppåt i tvära vändningar. Annars börjar släpet skuffa traktorn på tvären. det tål leden inte. Det behövs en dubbelknut (vidvinkel) ovanför traktorns och släpet vändpunkt. Då kan man inte bromsa släpet med traktorn bromsar. (pga frikopplingen.)
På landsväg kan man köra med släpets snabba V Ca 40 kmt. och traktorn på fritt. Det är farligt. Då skall man ha fotgas och jag skulle sätta en grov styrningsdämpare mellan traktorn och släpet eller köra bara med traktor drift. Det här är ännu ingen komplett bekrivning
Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Återgå till Fordson Major snack