Fälgar mellan New och SUPER MAJOR.

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Fälgar mellan New och SUPER MAJOR.

Inläggav Faidros » sön okt 29, 2017 9:22 pm

Är det någon som har koll om det t.ex går att ta kompletta däck (dvs fälgen som är intressant) från en New MAJOR
för att montera på en SUPER MAJOR?
Eller blir det något som är tokigt i passform bakom?
Innan jag börjar plocka bort däck och inse att det eventuellt inte går, eller går, så vore det bra att läsa av andras eventuella misstag först :-D

Jag har alltså en SUPER MAJOR som jag tänkte låna däck och fälg till från en äldre New MAJOR.
Detta för att däcken på min SUPER MAJOR är så dåliga, de är bättre på New MAJOREN.

Jag har haft traktor i exakt 3 veckor typ, så jag är ingen höjdare, men däremot helt frälst på Fordson... :)
Fick först den ena gratis (New Majorern) fick igång den efter 10års dvala, och köpte sen en till Fordson (SUPER) när jag letade en snöslunga,
den satt ju en sån på den, så det var lika bra att köpa allt så man är säker :mrgreen:
Den hade dessutom servostyrning och alternator konvertering klart, slitna däck dock.
----
Fordson New MAJOR Diesel -54
Volvo BM T600 -68
Trima snöslunga och ett redigt schaktblad
Faidros
Stamgäst

Re: Fälgar mellan New och SUPER MAJOR.

Inläggav Faidros » mån okt 30, 2017 2:39 pm

Enligt denna annons säljer man ett par kompletta bakdäck att de passar alla tre modeller.
https://www.ebay.co.uk/itm/FORDSON-MAJO ... 2914451551

Får ta å studera det lite mer, sedan spotta i nävarna och hissa upp båda blåbär och konka i mellan för att se att det sitter bra och inte tar i nått osv..
----
Volvo BM T600 -68
Faidros
Stamgäst

Inläggav eklund » mån okt 30, 2017 2:56 pm

Dom passar från MAJOR 1948 till och med SUPER MAJOR enligt min erfarenhet. Eklund
eklund
Ogammal medlem

Inläggav Kjell T » mån okt 30, 2017 6:46 pm

Fastsättningen är samma vid navet, men centrum finns i två utföranden för 36" fälgarna. De äldre är helrunda och fäst med 10 skruvar till fälgbanan och de senare är mera "stjärn" formade och fastskruvade med 8 skruvar.
Kjell T
Tycker traktorer är det bästa som finns

Inläggav Faidros » mån okt 30, 2017 9:39 pm

Tack o bock för svaren!
Låter som om jag inte blir helt göralös i helgen då... :-D

Då kan jag skruva dit 12.4-36 däcken på SUPER MAJOREN som ska bli snöskottaren i vinter, de har bra mönster och kedjorna sitter där redan som bonus.
Sen leta nya/eller beggade gummin i lugn o ro till 16.9-30 däcken, som får sitta på New MAJOREN medans den blir genomgången och förfinad under nästa säsong.
----
Volvo BM T600 -68
Faidros
Stamgäst

Återgå till Fordson Major snack