Dieselprocessen i en direktinsprutad diesel I

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Dieselprocessen i en direktinsprutad diesel I

Inläggav Manuel » tor jan 18, 2018 8:34 pm

Alla känner väl till dieselknacket (tyska nagelt). Det kommer av försenad tändninhg av bränslet i cylindern. Dvs. spridaren har hunnit spruta någon bråkdel av en sekunden innan det antänds. All insprutad bränsle brinner som ett hammarslag i cylindern. Meningen är att det skulle brinna i samma takt som det kommer ur spridaren. Men varför sker det inte alltid? Främst är det fråga om temperaturen. Den är för låg. Sen kommer massor av orsaker varför den är för låg och vad kan man göra åt saken. Första steget är ju att få igång motorn. Ofta klickar det redan där.

Om starten är för långsam hinner för mycket värme att rymma i de kalla cylindrarna och och motordelarna. Man kan fylla på hett vatten i motorn, använda motorvärmare och oljevärmare. Gammalt knep var att skära en tunna i längdriktningen i två halvor. Ta den ena halvan och slå med yxan lufthål på nedre delen, Svetsa eller nita skenor på undre sidan. fylla med kol och tända. när kolet glöder bra skuffa under oljetråget. Finska armeen använder blåslampa som uppvärmer skild värmeväxlare. Förkammardieslar har glödstift ibland också direktinsprutade.

Man kan öka bränslets tändvillighet med t.ex ether. Ganska häftig metod.

Några traktorer kan tända en bränsleflamma i isnsugningsgrenröret.

Man kan också blåsa med svets eller gaslåga i grenröret.

Om man har nätström och en laddare med startströmknapp. ca 200 A så ofta räcker det.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla
 
Inlägg: 1051
Blev medlem: tis apr 11, 2006 6:31 pm

Återgå till Fordson Major snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron