Dieselprocess II

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Dieselprocess II

Inläggav Manuel » sön jan 21, 2018 12:16 am

När man väl fått traktorn igång, så blir det helt andra saker. Om förbränningsrummets temperatur är förr lågt blir det nya problem. En encylindrig diesel låter som gang gang med liten belastning, dvs knackar hela tiden. Då man ökar belastningen så ändras det till fump fump och allt förbräns i den takt som det sprutas in i cylindern. Ingen försening mera. Helt bra hörs detta hos de engelska Petter och Lister agregaten. I england hade de 60 Hz tidigare ström. Motorvarvet låg då vid 1800 varv. När det skulle bli 50 Hz, så måste varven sänkas till 1500. Men det tyckte dessa motorer inte om. Det blev förr kallt i förbränningsrummet. Det gick inte mera med 1500 varv. Belastningen måste ökas. För att komma till rätt temperatur måste man köra minst en ½-1 timme med full belastning innan man kunde gå till lägre effekter 1/3-2/3 dels effekt. Luftkylda motorer blev något snabbare varma. Om man inte gjorde det så knackade motorn hela tiden. Det tog hårt på översta kolvringsspåret. Vanligen måste man laga bara det, alltså bara byta kolven efter ca 40.000 timmar. Cylindern var prima, slitet bara några hundrande delar, lagren lite slitna och vevaxeln prima. Tvåcylindriga Pettern borträknad på grund av ett konstruktionsfel. kunde lätt avhjälpas om man lagade det i tid. Betyder att motorn var nästan evig om den kördes ännu med tillräcklig belastning.

På traktorer får man också problem med lätt belastning, som t.ex med vedklyven. Förbränningsrummets temperatur blir för lågt. Konsekvänserna blir ofullständig förbränning. Det märks av två saker. Ur avloppsrörets fogar börjar rinna svart oförbränd diesel. Då man belastar efter vedklyven motorn, så börjar motorn förbränna ur avloppsröret det oförbrända bränslet. På ca. ½ timme med ordentlig belastning försvinner den blåa röken.
Rätt temperatur skall det vara i förbränningsrummet annars mår en diesel synnerligen illa. Exempel på för hög finns det också. Buss motorn Leyland O.600. 9,8 liters sexa urprungligen 125 hk på 1800 varv. Den tillverkades med torra foder och ganska tjocka gjutjärns cylinderväggar. Då man använde den som lastbilsmotor ökades effekten till 147 hk på 2100 varv. Ända broblemet blev att om man kilade starthjälpknapper så att den gav max insprutning kunde motorn skära. Jag fick i mistag en gång O.680 pump och den drog då som en O.680.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Re: Dieselprocess II

Inläggav gudu » mån jan 22, 2018 9:20 pm

Intressant att läsa. Min grävare läcker olja ur avgasröret och jag vet inte hur jag skall belasta den. Insprutningstiden är fel också då tråget är utan hål för svänghjulet. (Lastbilsmotor som suttit ett tag på en -52a. Pumpen är dock traktoranpassad.)
MAJOR 58, en -63 MAJOR med hymas S4 grävare och tranås 1250 lastare, en 61 Selene 4wd. De två senare projekt, eller allt är projekt förresten :-).
gudu
Mycket Fordson intresserad

Inläggav Manuel » tis jan 30, 2018 6:02 am

Hela pumpens typbeteckning behövs. Har den aluminium tråg? Ev. har har den märken vid vibrationsdämparen.. Någondera borde den ha. Om man tar reda på dem går det så också med pumptypen. Annars får börjs leka med stetoskop.Jag har som last 4,5 cbm kompressor. Den tar vid 7 kg 40 hk. Visserligen har jag det inatällt på 9 kg. Den klarar sig med avsevärt mindre sandförbrukning vid blästring då. Den är också lättare att handskas med 5 mm munstycke än med 8 mm. Dieselservicen som har anpassat din pump kan veta, men behöver inte veta, Första MAJOR dieslarna hade 29 grader. Vad första Trader dieseln hade känner jag inte till. Ev. det skulle vara din rätta, De 3 sista sifrorna i typbeteckningen borde ligga helt bredvid MAJOR värden. Vid vibrationsdämparen finns finna inga gradtal angivna. Man måste ta reda på för vilken pump de gäller.
Manuel

Inläggav gudu » ons jan 31, 2018 9:31 pm

Det är sista varianten industrimotor från ca -65. Tillhörande nyservad minimecpump med traktorfjäder i centrifugalregulatorn.

Problemet är att tråget är av den gamla typen utan hål för att se grader på svänghjulet. Jag mätte upp öd på remskivan men tappade bort märket... (Behöver byta tråg och aluminium tror du inte håller.)

Men sedan behöver den gå tungt ett tag.
MAJOR 58, en -63 MAJOR med hymas S4 grävare och tranås 1250 lastare, en 61 Selene 4wd. De två senare projekt, eller allt är projekt förresten :-).
gudu

Inläggav Manuel » lör feb 03, 2018 1:06 pm

Jag tror att det som rinner ur avgasröret är bara till en liten del oljs, huvudsakligen är det oförbränd diesel, annars skulle det inte komma så lätt genom packningarna . Kännettecken. luktar diesel,, tunnflytande och mycket svart då där finns sot från förbränningrummet.. Visserligen för den också olja med sig.
Motorn kommer aldrig att tåla körning obelstad. Hellre då stoppa motorn än låta den gå minutvis utan last. Om man sätter dit 87-89 graders termeostat så minskar röken något vilket kan också passa till grävmkins drift, Om man sätter en pappskiva framför kylaren så skall den inte komma bara halvvägs, för då börjar fläktbladen flyga förr eller senare. Då skall man klippa ett hål mit för fläktaxeln. Om industri motorns Minimec har samma P-nimmer som traktorn så inställningen 21 grader.. traktorns två sista är 96.
Skillt kan jag förklara hur man inställer med stetoskop.
Manuel

Inläggav gudu » mån feb 05, 2018 10:41 pm

Tror också det är oförbränd diesel.

Nu har jag fått tag på ett tråg. Blir till att byta det i sommar.

Hur ställer man in med stetoskop?
gudu

Inläggav Manuel » tis feb 06, 2018 11:17 am

Du behöver en SUPER MAJOR till med Minimec som du ksn öva med. Den skall ha spridarna i skick och vara rätt timad. Starta med kall motor. Dieselknacket hörs bra då man sätter pinnen mot motorblocket eller toppen. Det finns tre varvtalsområden ett där alla cylindrar knackar, där några knackar och där ingen knackar. Samtidigt skall man följa kylvattantemperaturen. Jag har inte gjort det med MAJOR, nog med andra motorer. Knacket minskar med stigande varv, med senare insprutning, stigande vattentemperatur och belastning. Varvtalet är något motorberornde, antar att det ligger mellan 600 och 1150 varv det går bäst att urskilja. Man hittar också defecta spridare så. Bara öppna lite på spridarrörs mutter.
Manuel

Inläggav Manuel » lör feb 10, 2018 4:36 pm

Det där stetoskopsystemet kan inte användas med framgång på en nyrenoverad motor. Kolvarna är ännu blanka och toppen utan isolerande sotavlagringar. Knackar ännu för lätt. Kanske efter några tiotals timmars körning finns det tillräckligt sot.
Manuel

Återgå till Fordson Major snack