Motorbyte mellan MAJOR och SUPER.

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Motorbyte mellan MAJOR och SUPER.

Inläggav Faidros » sön jan 21, 2018 4:32 pm

En fundering som jag behöver svar på..

Jag har en SUPER MAJOR från 62 eller 63 (står olika).
Den har sliten motor, och främre motorkäpan är svetsad på ena sidan i "ramen", fuljobb har skett..
Den läcker olja å allmänt är lite slut.
Syns att den levt hårt liv med frontlastare också, hålen är ovala t.o.m där man fäster.

Jag har däremot fått en Fordson MAJOR Diesel från 54.
Denna har under sitt liv fått en motorrenovering av något slag, för den har en FL topp.
Den är faktiskt i bra mekaniskt skick om man tittar på externt slitage osv.

Min fråga lyder, kan jag helt enkelt ta hela motor inkl front och sidobalkar och montera rakt av på min SUPER MAJOR?

Jag vill ha Superns låsning av diffen och dess huydralik.
Jag ska även plocka en sån där höjd PTO från den och sätta på min SUPER.

Kort å gott, ser ni några problem med att ta hela motor inkl block och front, och montera på min SUPER?
Passar det ens?
Den lär ju ha lite mer än original hästkrafter med tanke på FL (high flow?) toppen.
----
Fordson New MAJOR Diesel -54
Volvo BM T600 -68
Trima snöslunga och ett redigt schaktblad
Faidros
Stamgäst

Re: Motorbyte mellan MAJOR och SUPER.

Inläggav Hidsmekolek » mån jan 22, 2018 12:58 pm

Borde inte vara några problem med det bytet, svänghjul och dubbelkopplingen måste dock flyttas över till "nya" motorn. Passa på att byta urtrampningslager och stödlagret samtidigt.
Sällan studsar en termos.
T-Ford 1923
Chevrolet Master 1935
Volvo PV444A 1947
Volvo T22 1949
Ferguson TED-20 1952
Fordson MAJOR E27N "HÖGLUND" 1950
Fordson MAJOR 1952
Fordson POWER MAJOR (2st)
Volvo PV444L 1957 me golfdiesel!!
Puch Florida 1962
Fordson Gigantic
Hidsmekolek
Tänker mer på traktorer än på sin fru

Inläggav Faidros » mån jan 22, 2018 10:07 pm

Gör jag denna operation så lär jag köpa en ny dubbelkoppling, den nya modellen som jag sett nån köpa som inte behövde justeras en massa.
Ska gruva mig lite.
Antingen göra detta, eller så säljer jag rubbet å köper nån lite nyare Ford i 4000-serien.
Men gillar Fordson, så ska klura lite .. Har bara utomhus att hålla till, så det blir isåfall till sommaren på gårdsplanen.
Anordningar för att hålla två traktorer utan motor på plats, och kunna byta plats på dessa motorer med lämplig rullvagn(ar)..
Jag har aldrig delat en traktor förut, så därför jag är lite... frågvis . :)

Alla tips och råd mottags tacksamt!
----
Volvo BM T600 -68
Faidros
Stamgäst

Inläggav gudu » tis jan 23, 2018 9:06 pm

Bakdelen: lägg klossar så hjulen står still och en verkstadsbock under växellådan.
I framdelen skall axeln låsas mot ramarna så den inte kan vrida sig. Sedan vet jag inte mer.

Det är bra att kunna vicka motorn när växellådsaxeln skall i kopplingen. Det går också att göra klackar som sätts i gänghålen i sidan där bak på motorn och låta ramarna vara kvar och sedan glida in motorn på dessa.

Klackmetoden gjorde jag när jag var själv en gång. När motorn hängde var vi två. Det är lättare att vara två. :-D
MAJOR 58, en -63 MAJOR med hymas S4 grävare och tranås 1250 lastare, en 61 Selene 4wd. De två senare projekt, eller allt är projekt förresten :-).
gudu
Mycket Fordson intresserad

Inläggav Manuel » fre feb 16, 2018 7:33 pm

Helt så enkelt går det inte. Man måste ta dubbelkopplingen så måste man också ta hög/låg lådan och trycklager systemet. Om Supermotorn hade Minimec blir det ansenlig effektminskning (13,2 hkr.) och extra jobb. Om SUPER motorn har Minimec så ör det bäst att laga den. Man kan skaffa sig avsevärda problem till. Den där -54 är inte heller ren -54 och tål knappast heller Minimec. Mycket har ändrats och förstärkts sen -54.

Om den har en S-motor med FL så är den det bästa alternativet. Då kan man sätta dit fast en minimec och få ut 53,7hk/1700varv.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Inläggav Faidros » tis maj 22, 2018 2:17 pm

Jag sålde min SUPER, så jag avslutar tråden tyvärr ..

Nu servar jag upp min FMD istället som har stått länge.
Den är faktiskt grymt pigg med utbytesmotorn.
Inte så sliten heller förutom i färg och skitig.
----
Volvo BM T600 -68
Faidros
Stamgäst

Återgå till Fordson Major snack