S-motornummer

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

S-motornummer

Inläggav Manuel » mån feb 19, 2018 8:05 am

Jag samlar under samma rubrik allt mitt vetande om saken då det finns på flere ställen och allt är inte med.
Ford har säkert någonstan en lista om Fordson S-motorer. Fast de kallas utbytesmotorer är de uppenbarligen inga utbytesmotorer utan helt nya motorer, som har tagits direkt ur produktionslingen, Jag såg någongång en prislista på utbytesmotorer. De såldes i tre olika versioner.
1. halvmotor utan topplock för ca FIM +6000 Antagligen på 70 talet.
2 med topplock + ca 30%
3. Komplett med insprutningspump, vattenpump. start och generator. Priset var minst det dubla halvmotorpriset. Tror de var utan svänghjul.

Helt nogrant kan jag inte mera efter ca 50 år komma ihåg priserna.

För att kunna bestämma av vilken seriemotor den var byggd kan man använda gjutkoderna eller ramlagerbultarnas tjocklek. Nu skriver jag helt ur minnet. Tre olika tjocklekar har användts. största var np Supers 9/16. Gjutkoden och tillverkningtiden är inte detsamma. Det beror på att tidigare brukade man gräva gjutesdelarna i marken för flere år för att gjuspänningarna skulle släppa före maskinell bearbetning. Senare har man kommit på andra föråldrings sätt, med varierande resultat. Då det finns en lista för varje år och månad om tillverkningsnummer så är det bara att jämföra hur länge blocken har väntat. Med gjutkoderna ser man också om motorn har kommit med topplocken eller utan. Det finns på nätet en lista om alla ändringar som har gjorts på MAJOREN med motornummer. Också i TI rep handboken finns en bra lista över tillverkningsnummer.

Nu skulle det löna sig att lite jämföra gjutkoder och tillverknings nummer sinsemellan för att ta reda på hur länge blocken fick vänta på bearbetning.
Kring S-30000 har det varit np SUPER Majors block. Med topplock har det funnits även FL på toppen, Vissa ändringar har gjorts för att anpassa dem till äldre modeller.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Re: S-motornummer

Inläggav gudu » mån feb 19, 2018 3:04 pm

Intressant. En anekdot angående spänningar i gjutjärn. Jag har en Jonsereds justersåg från 1930. Den har haft ett antal hårda år och tydligen stått snett. Gjutjärnsmaskiner måste stå rätt uppallade.

Jag har pallat upp den vågrätt och noterat att justerbordet varit skevt. Jag har ändå försökt rikta så gott det går. Men det roliga i kråksången är att bordet riktar sig när det blir kallt, den står ouppvärmt. Nu efter några vintrar är bordet i princip rakt.
MAJOR 58, en -63 MAJOR med hymas S4 grävare och tranås 1250 lastare, en 61 Selene 4wd. De två senare projekt, eller allt är projekt förresten :-).
gudu
Mycket Fordson intresserad

Re: S-motornummer

Inläggav Hidsmekolek » mån feb 19, 2018 9:01 pm

Mer apropå åldrande av gjutna detaljer före bearbetning, såg nån dokumentär från Fords biltillverkning i början av trettiotalet.
Om det stämde så bearbetade dom motorblocken så fort dom kallnat.
Järnmalmen som lastades av på måndag morgon sades rulla ut som färdig bil på onsdag eftermiddag! :shock:
Sällan studsar en termos.
T-Ford 1923
Chevrolet Master 1935
Volvo PV444A 1947
Volvo T22 1949
Ferguson TED-20 1952
Fordson MAJOR E27N "HÖGLUND" 1950
Fordson MAJOR 1952
Fordson POWER MAJOR (2st)
Volvo PV444L 1957 me golfdiesel!!
Puch Florida 1962
Fordson Gigantic