Majorens typfel inspektera före köp

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Majorens typfel inspektera före köp

Inläggav Manuel » lör mar 17, 2018 6:52 am

1.Värsta felet en MAJOR motor kan ha att den som som båtmotor har körts med saltvattenkylning. Blocket är fördärvat och måste bytas. O-ringspåret för fodrens nedre ända rostar bort. De kan annars också börja rosta om man inte har haft kylarvätska med rostskydd. Det brukar gå att laga, original O-ringmaterialet börjar hårdna så småningom vid 80 grader. Silikon O-ringen gör det inte, men är dyrare. Jag kan beskriva, hur spåret putsas och slipas. Hela motorn måste plockas i enkla beståndsdelar pga rost och annat som har samlats nere i blocket. Behövs ackuborrmaskin och man måste själv laga verktyget av en rostbortslipningskiva som man köper hos järnaffären. Det svarta materialet slipas i en smirgel då båda roterar så att det blir kvar en kant som passar i O-ringspåret. Med ackuborren börjar man försiktigt slipa spårets botten då blocket står med vevhussidan uppåt.
Kännetecken grå motorolja.

2. Snabb/långsam lådan blir fördärvad av att köras utan olja. Om man drar någonting tungt sker det ganska snabbt. Orsaken brukar vara packboxen i PTO lådan har släppt oljan ner till bakaxeln. Ett av de vanligaste felen hos en MAJOR. Syns endast av att växellådan inte är full vid påfyllningspluggen. Stickan är för bakaxeln. Hypotes, hälften av packboxarna läcker där. Bara att söka hos skrotet efter en hel snabb/långsam låda. Olika för dubbelkoppling och vanlig.

3. Original dubbelkopplingen är svag. Kan klyva hela traktorn vid kopplingskåpan. Den nya är antagligen bättre för så bekant är svagheten. Lönar sig att byta innan den brister.

4. Vatten i bakaxeln. Stor luftvolym i bakaxeln betyder att då vid varmare temperatur kan luften innehålla mera vatten, men inte överskrida 100% relativa fuktighet kondenseras vattnet ur luften i bakaxeln och rinner under oljan, Under 0 grader blir det först som rimfrost på inre sidan av lådan för att vid plusgrader smälta och rinna under oljan. Då dagens oljor innehåller emulgeringsmedel så fryser det inte till is, utan blandas till issörja med oljan. Den börjar allt mer täppa till systemet och t.ex, Supers unloading valve orkar inte mera öppna sig med 2 kilos styrtryck. (Lyfter inte) Tillfällig hjälp får man så att man stoppar motorn då hydraulen håller ännu på att lyfta. Varaktigare hjälp så att man byter vattenblandade oljan 1 gång per år eller har varmt garage och lyfter ut hydraulen, rengör unloading valve, slänger o-ringen från unloading valve, Tar ut hydraulpumpen, då kan man rengöra bakaxelns botten, då inga sköljningar biter på det. Nya tåtningar och ny olja SAE 80W-90 GL 4. Jag använde 1 tons kedje winsh och 2 rejäla A-bockar med hjul under, som jag svetsade ihop.

5. Varvräknares typfel vid Minimec. CNH' s vajer är rätt lagad. Hos andra tillverkare har jag hittat ett fel som fördärvar varvräknaren. Då Minimec's vajer roterar motsols måste inner vajern vara tvinnad medsols sedd från mätarändan. De som jag har sett av andra tillverkare har haft inner vajern tvinnad motsols. Först verkar det här som obetydligt, men det räcker till att fördärva mätaren. Först försöker felaktig rotations riktning sprätta upp inner vajern. För det andra så nu försöker inner vajern tränga in i mätaren, det tål inte mätarens trycklager som ger efter. Jag har sett flera så fördärvade mätare. Ingen ny mätare går att köpa då Agrilines säljer endast Dextas mätare. Där stämmer varken timmarna eller hastigheterna för MAJOREN. Endast varven.

6. 4 WD Roadless (CCKW's) framaxel har anpassats så till traktordrift att den har kapats på vänstra sidan att man har kunnat använda den kortare ytterändan som innerända i drivaxelleden. Helt elegant har det inte lyckats, för att drivaxeländan är endast ca 4 cm inne i stora differentialhjulet. Det tillåter för mycket spel i splines. Då innerkurvans max vinkel 28 grader därför överskrids den och det finns ingen begränsare i Roadless för hur många grader vänstra sidans framhjul kan vridas än parallelstaget som fjädrar måste man laga en begränsare av 10 mm stål. Den svetsas fast i sidan av styrarmen, så att den får stöd av framaxeldrevets kåpa. Man slipar ner det så mycket att vinkeln för hjulutslaget inte överskrider 28 grader, eller kanske för säkerhetens skull 26 grader. Åtminstone skall man försöka gunga lite traktorn och så försöka lite räta på hjulen att de inte är på max utslag då drivaxelleden kan brista .
Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Återgå till Fordson Major snack