MAJOR -52 läcker ur kopplingskåpan.

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

MAJOR -52 läcker ur kopplingskåpan.

Inläggav robert.sjoestrand » sön apr 29, 2018 9:50 am

MIn 52:a läcker ur kopplingskåpan efter färd. Misstänker att det är från växellådan eftersom motoroljenivån inte har sjunkit en millimeter på flera månader.
om jag delar traktorn vid kopplingen , kommer jag åt växellådans främre packbox då utan att dra ur några axlar? Den sitter väl strax bakom urtrampningslagret?
Jag har bytt den bakre packboxen i växellådan, mellan bakaxel och växellåda , den satt väldigt smidigt i en hållare med fyra skruv.
Är det samma konstruktion fram?
robert.sjoestrand
Ogammal medlem

Re: MAJOR -52 läcker ur kopplingskåpan.

Inläggav Manuel » tis maj 01, 2018 4:40 am

Den packbox med 4 bultar är väl för kraftuttaget. Dvs för bakaxeln, vars oljesticka sitter på vänster sida. Icke för växellådan. Växellådan har ingen sticka och dess oljemängd kan endast kontrolleras vid påfyllningspluggen. Den skall alltid vara full. Sitter på vänster sida i runda locket. Annars börjar det kosta. Om det försvinner det minsta olja ur lådan har man att man att göra med ett av Majorens typfel. Oljan ur lådan rinner ner till bakaxeln utan att synas någonstans. Snabb/långsam lådan blir fördärvad. Droppboxens packbox måste bytas. Jag har alltid tagit originaldelen från CNH. Den är mycket starkare än tillbehörshandels packningar. En har jag ännu i reserv. Olika packbox för dubbelkoppling vid kopplingsaxeln. För att spara onödigt arbete skulle jag först kolla droppboxens packbox. Försvinner det olja ur lådan.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Inläggav robert.sjoestrand » tis maj 01, 2018 3:37 pm

Jag har bytt packboxar både i droppboxen och den bakre övre i växellådan tidigare i år.
Har delat traktorn idag vid kopplingen , och fått bort packbox och lager. Ska beställa delar ikväll.
robert.sjoestrand
Ogammal medlem

Inläggav Manuel » ons maj 02, 2018 11:02 am

Är lådan fortfarande proppfull? Eller har du fyllt på och hur mycket. Vem i Sverige säljer CNH reservdelar?
Manuel

Inläggav robert.sjoestrand » lör maj 05, 2018 6:07 am

Efter byte av packboxar på alla tre ställen håller den nu tätt. Jag vet inte vem som säljer cnh.
Jag har tagit lager och packboxar från www.kullager.se
robert.sjoestrand
Ogammal medlem

Inläggav Manuel » ons maj 09, 2018 11:18 am

Jag ha r alltid tagit CNH reservdelar, dvs original Fordson delar. Ibland har har man dem på lager här eller de kommer från CNH (Case, New Holland) Det finns mycket undermåliga tillbehörs delar på marknaden. Antingen går de själva sönder eller söndrar andra delar. Se Majorens typfel.
Lika möjligt är det att vevaxelns packning läcker, än kopplingsaxelns packbox.
Manuel

Inläggav robert.sjoestrand » ons maj 09, 2018 8:18 pm

Jag tog vevaxeltätningen också när jag ändå hade isär traktorn. Bytte lamell, urtrampningslager, stödlager och ingående axeln i växellådans lager också.
robert.sjoestrand
Ogammal medlem

Inläggav Manuel » fre maj 11, 2018 9:24 am

Konstigt att du inte bytte den här packboxen då själva axeln och alla packningar omkring har blivit bytta.
Manuel

Inläggav robert.sjoestrand » fre maj 11, 2018 9:20 pm

robert.sjoestrand
Ogammal medlem

Återgå till Fordson Major snack