Olja ur "breather"

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Olja ur "breather"

Inläggav RBack » mån jun 25, 2018 1:21 pm

Ett antal frågetecken jag hoppas någon kan börja räta ut:

SUPER MAJOR / Trader / Parsons Pike Marine

- Motorn har börjat trycka upp olja ur den luftventil som på engelska kallas "timing breather"
Egentligen är det så att den blåser luft där och det är väl därför oljan följer med.
Jag har förstått att den egentligen borde dra in luft just där:
http://www.fordsontractorpages.nl/phpbb ... php?p=2186

- Den här motorn har bara ett öppet rör ut från ventilkåpan och från det går ingen koppling till insugsrören.
Även ur det röret trycks luft.
Det verkar betyda att det bildas övertryck i motorn.

Pessimisten i mig säger att det är problem med någon eller några kolvringar.
Motorn är nyrestaurerad för två år sedan. Nya cylinderfoder, tätningar kolvar och dylikt.
Den har gått ca 50 timmar - inte mer.
Den sitter i båt, och har under ca 17 av de timmarna gått med onödigt stor propeller. Pressade den dock inte.
Bytt oljebyte senaste höst.

Finns det något annat som kan orsaka detta eller blir det åter aktuellt att lyfta ur (nästan omöjligt) och plocka isär skiten?

Bifogar några bilder.

_07A4257.edit.webcopy.jpg

_07A4258.edit.webcopy.jpg

_07A4259.edit.webcopy.jpg

_07A4262.edit.webcopy.jpg

_07A4265.edit.webcopy.jpg

_07A4266.edit.webcopy.jpg
Användarvisningsbild
RBack
Stamgäst

Re: Olja ur "breather"

Inläggav gudu » tis jul 10, 2018 5:46 am

Har den verkligen fått dra lagom tungt. Motorerna koksar igen om de får gå för lätt.

Du bör ha någonting som suger ut ur ventilkåpan. Tryck blir det väl alltid i vevhuset när kannorna går upp och ner.

Min grävare är som din. Olja ur avgasröret. Vet inte hur den skall få dra tungt.
Min gamla har fått harva och plöja i år och går bättre än jag någonsin sett den.
MAJOR 58, en -63 MAJOR med hymas S4 grävare och tranås 1250 lastare, en 61 Selene 4wd. De två senare projekt, eller allt är projekt förresten :-).
gudu
Mycket Fordson intresserad

Inläggav RBack » fre jul 13, 2018 6:17 pm

Användarvisningsbild
RBack
Stamgäst

Inläggav gudu » mån jul 16, 2018 5:26 am

Nu kan meddela att min nyrenoverade motor som knappt är körd i två timmar också läcker lite vid det lilla luftfiltret. Får se hur det blir när jag kör in den.

Angående oljefilter som läcker satt det en gång två gummiringar i flänsen i "locket". Vilket jag inte märkte först. Då var det svårt att få det tätt. Annars brukar man inte behöva dra åt så mycket.
MAJOR 58, en -63 MAJOR med hymas S4 grävare och tranås 1250 lastare, en 61 Selene 4wd. De två senare projekt, eller allt är projekt förresten :-).
gudu
Mycket Fordson intresserad

Inläggav RBack » fre jul 20, 2018 10:52 am

Användarvisningsbild
RBack
Stamgäst

Återgå till Fordson Major snack