Insprutning timing

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Insprutning timing

Inläggav AndersB » fre jul 20, 2018 9:34 am

Ny på forumet. Har en Fordson MAJOR som båtmotor. Efter ett haveri med vatten i oljan och skurna lager har jag totalrenoverat motorn, i princip är alla slitytor nya, ventiler i slipade och insputningspumpen nyservad. Motorn går, men den puffar ur insuget på låga varv och spikar lite på högre varv och vid belastning. Den går bäst när jag ställer insputningstiden så tidigt som möjligt, långt före de 21 grader jag tror det ska vara. Enda skillnaden är att jag har satt dit en koppar topplockspackning som är mycket tjockare än original. Läste att det påverkar timingen. Kan det påverka så mycket att justermåmen på pumpen inte räcker till? Vad kan det annars vara för fel?
AndersB
Ogammal medlem

Re: Insprutning timing

Inläggav AndersB » fre jul 20, 2018 2:20 pm

Rättning, jag ställer timingen så sent som möjligt. Och skulle behöva ställa ännu senare.
AndersB
Ogammal medlem

Re: Insprutning timing

Inläggav AndersB » ons okt 10, 2018 6:54 pm

Hej
Ja, om någon nu undrar så tog vi ur motorn och skruvade isär. Märkena mellan vevaxeldrevet och kamaxel och insprutningspump stod rätt. Men den stod ett varv fel, ettan var inte i läge.. otroligt att den gick nästan ok trots det!
AndersB
Ogammal medlem

Återgå till Fordson Major snack