Laga tank

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Laga tank

Inläggav Pontus Thuvesson » ons mar 07, 2007 7:10 pm

Jag har läst någonstans om att löda en tank så den blir tät (min läcker i skarven mitt på framtill).

Efter att funderat ett tag på olika lagningsmetoder framstår lödning som ett allt vettigare alternativ. Någon här som gjort det? Hur skall man göra? Blästra först och sen värma upp den och på med karroseritenn? Lödtenn för elektronik som jag har hemma skulle i tillräcklig mängd kosta en mindre förmögenhet. Det borde inte vara omöjligt att få det att flyta ut och bli ganska snyggt. Om hålen är för stora funkar det inte, men rostporer och skarven borde gå att täta på det sättet.

Och ja, jag tänker tömma och lufta tanken ordentligt innan jag sätter igång och värmer på den...
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
Användarvisningsbild
Pontus Thuvesson
176-167

Inläggav Matte » ons mar 07, 2007 7:57 pm

Jag tänker hårdlöda min tank, med mässingslod. Brukar inte vara så besvärligt, man ska bara vara noga med att ha lödstället ordentligt rent. det behövs nödvändigtvis inte blästras innan, räcker att slipa ner så man har ren metall. Visst går det att mjuklöda, med en mindre blåslampa, grovt tenn och lödvatten, men jag inbillar mig att det är bättre att hårdlöda.
Theres two types of tractors, Ford and Fordson!!

Månskensbonde med alldeles för många järn i elden....

*Ford 6700 -77
*Ford 4630 -91 med Ålö 4500E
*Ford 4000 SoS -65, objekt
*Volvo T25 objekt
*Volvo BM S800 -79
*VW T4 Transporter -98
Användarvisningsbild
Matte
Festgeneral Fordsonträffen 2012

Inläggav Pontus Thuvesson » ons mar 07, 2007 8:21 pm

Fast om man slipar (med vinkelslip iofs) finns väl risk att man smälter igen rostporer?
Användarvisningsbild
Pontus Thuvesson
176-167

Inläggav Matte » ons mar 07, 2007 9:16 pm

Jo, det har du rätt i, men en bläster deformerar gärna materialet. föreslår en scotteskiva i borrmaskinen, eller stålborste i vinkelslipen.

Förresten, var läckte din tank? Min är sprucken vid ett fäste. lagat med padding anno dazumal..

*Ford 6700 -77
*Volvo T25 objekt
*Volvo BM S800 -79
*VW T4 Transporter -98
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Pontus Thuvesson » ons mar 07, 2007 9:49 pm

Min tank läcker i skarven eller lite ovanför, ungefär mitt på på framsidan. Det är lagat med nåt, antagligen Plastc Padding. Vi har lagat en tank i en Opel Kadett med sånt en gång och det höll förvånansvårt många år.

Tanken på min Fordson har flera lagningar varav en ser ut att vara gjord med tuggummi.

Jag hade tänkt blästa ganska försiktigt eftersom jag vet att det kan deformeras, men om tanken är så rostig att blästern blåser rakt igenom blir det till att svetsa i en bit. Fast jag kan ju gå på det först med en stålborste i vinkelslipen och se hur det går.
Användarvisningsbild
Pontus Thuvesson
176-167

Inläggav Matte » ons mar 07, 2007 9:56 pm

Okej. Ja börja med att borsta, det brukar kunna räcka långt. Är det stora skador på den är det nästan så att du skulle sett dig om efter en bättre tank.

*Ford 6700 -77
*Volvo T25 objekt
*Volvo BM S800 -79
*VW T4 Transporter -98
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Pontus Thuvesson » ons mar 07, 2007 10:06 pm

Matte skrev:Okej. Ja börja med att borsta, det brukar kunna räcka långt. Är det stora skador på den är det nästan så att du skulle sett dig om efter en bättre tank.

Nu skall du inte missunna mig nöjet att sätta svetsen i en bränsletank! Det är mycket mer spännande än att bara skruva dit en annan. :-)

Fast att bara byta den är betydligt mer rationellt, och större chans att komma undan med livet i behåll.
Användarvisningsbild
Pontus Thuvesson
176-167

Inläggav PAPA_JOP » ons mar 07, 2007 10:52 pm

Om det småsipprar i skarven men är friskt i godset i övrigt så är nog lödning rätt metod, men om ett område runt skarven är tunnt/dåligt kanske du borde slipa bort skarven & MIGa eller löda en stor plåtlapp över hela det kassa området? Om du löder så kan lappen läggas över det dåliga området, men om du ska svetsa så ska du skära väck så att lappen precis täcker hålet. Det gäller att undvika spaltkorrosion ser du!

Om jag tror att jag har fattat det hela rätt ska du nog totalglömma sk karosseritenn. Det är till för att spackla med och har helt andra egenskaper är lödtenn som ska kapillärkrypa in i alla skrymslen & vrår.

PJ
Papa_Jop, the member previously known as nr 100!
Time flies like an arrow, but fruit flies like a banana...
Användarvisningsbild
PAPA_JOP
Tycker traktorer är det bästa som finns

Inläggav fu bagarn » tor mar 08, 2007 7:23 am

Ett sätt som jag använder när jag svetsar tankar, för att slippa den obehagliga känslan av okontrollerat flygläge :lol: är att fylla tanken med hjälp av en kolsyre släckare (nej inte stoppa in hela släckaren, bara gasen) :shock:
Proppar man sedan igen påfyllningshålet med en trasa så är övningen tämligen säker :wink:
Ett gott omdöme får man från erfarenhet, erfarenhet får man från ett dåligt omdöme.
Tappa inte sugen, världen är full av tappade sugar
Användarvisningsbild
fu bagarn
Mycket Fordson intresserad

Inläggav Matte » tor mar 08, 2007 11:25 am

Det var ett bra tips! Brukar skölja noga med diskmedel, det brukar ta det mesta av dieselresterna. Har snabblagat någon tank utan och fy knävelen vad det brinner. Försöker mig dock inte på bensintankar sedan jag såg kompisens övningar...dit med Migen och PANG! Tanken såg ut som en hopstampad tårtkartong...Som tur var så klarade han sig undan med blotta förskräckelsen.

*Ford 6700 -77
*Volvo T25 objekt
*Volvo BM S800 -79
*VW T4 Transporter -98
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Hökabergaren » fre mar 09, 2007 6:16 pm

Min ank hade några mindre hål på undersidan och läckte runt rattstången. Slipade rent alltsammans och lagade med "metallstick"är en form av plasticpadding som går att både borra och gänga i när det härdat.Detta håller kanon bra och är busigt lätt att jobba med!
"LUCAS"mannen som uppfann det totala mörkret
Hökabergaren
Mycket Fordson intresserad

Återgå till Fordson Major snack