Fordson motorns&växellådans oljor

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Inläggav Larsevert » mån nov 12, 2007 5:17 pm

Användarvisningsbild
Larsevert
Traktorführer
 
Inlägg: 2396
Blev medlem: tor aug 25, 2005 9:07 pm
Ort: Öregrund

Inläggav Kjell T » mån nov 12, 2007 10:02 pm

API klasserna DG, DM och DS för dieseloljor och ML,MM och MS för oljor till ottomotorer finns inte mera, som MANUEL skriver. Dessa kvalitetsklasser ersattes 1970 av det klassificeringssystem som API använder än idag för kvalitetsklasserna. Dessa böjar med "C" för dieselmotorer och med "S" för ottomotorer. Tex SA, SB, SC, SD, SE, SF........ och CA, CB, CC, CD, CE......
Kjell T
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 558
Blev medlem: lör jun 11, 2005 9:06 pm

Inläggav E27N » tis nov 13, 2007 7:03 pm

Fordson F, 1926
Fordson N, 1932
Fordson E27N, 1951
Fordson SUPER MAJOR, 1963
E27N
Ogammal medlem
 
Inlägg: 15
Blev medlem: mån aug 06, 2007 8:59 pm
Ort: Esbo, Finland

Inläggav Grani » ons nov 14, 2007 9:35 am

Jag avänder Teboil Monitra i motor, växel och bakaxel
http://www.teboil.fi/FolderProducts.asp ... ;4351;4393
men för lastaren har jag Shell tellus.
I båtmotorn (också Trader 590E) använder jag Teboil HPD 15W-40
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4354;4436
Bild
08C-948449-B
Trader samlare av rang.
Om man bygger själv så får man vad det råkar bli.
Användarvisningsbild
Grani
Hedersmedlem
 
Inlägg: 3765
Blev medlem: fre nov 24, 2006 9:52 am
Ort: Sibbo Finland

Inläggav grahn » ons nov 14, 2007 4:41 pm

fordson och porsche traktor ägare
supermajor-62 .08b741927-A
grahn
Tänker mer på traktorer än på sin fru
 
Inlägg: 335
Blev medlem: ons jan 25, 2006 8:47 am
Ort: piiit

Inläggav hyddan » mån nov 19, 2007 8:06 pm

hyddan
Mycket Fordson intresserad
 
Inlägg: 143
Blev medlem: mån apr 17, 2006 10:47 am
Ort: Karlstad

ang.oljorna

Inläggav stefan w » sön dec 02, 2007 10:19 pm

Om jag får välja mellan fru och traktor så ja! ler
stefan w
Ogammal medlem
 
Inlägg: 5
Blev medlem: ons mar 14, 2007 10:01 pm
Ort: nattavaaraby

Inläggav Sven-Erik Larsen » sön dec 02, 2007 11:20 pm

Sven-Erik Larsen
Mycket Fordson intresserad
 
Inlägg: 150
Blev medlem: mån jan 01, 2007 5:37 pm
Ort: Fetsund Norge

Inläggav Arnfinn » sön jan 06, 2008 5:35 am

Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
3x David Brown VAK 1 A -45,
David Brown VAK 1C -49,
David Brown 31D -52,
Volvo T55 -54,
BM 36 -56,
Fahr D 177S -60,
2x Porsche Junior V -59,
Agria 4800 -70.
Kanskje nok nu...nei har du sett, der ble det en fin rød MAG motorisert Bucher tohjulstraktor med tilhenger også.
Användarvisningsbild
Arnfinn
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: tor apr 27, 2006 7:25 pm
Ort: Mehamn,Norge

Inläggav sukkeri » tis feb 12, 2008 6:06 pm

använder man universalolja med gl4 som behövs i våta bromsar så uppväger fördelarna långt nackdelarna. håller en modern motor 15-20t h med gl4 så håller väl en amatörmajor flera generationer framöver.
sukkeri
Stamgäst
 
Inlägg: 26
Blev medlem: mån feb 11, 2008 5:25 pm

Inläggav sukkeri » tor mar 06, 2008 7:17 pm

utan gl4 får du "skrikande bromsar". fördelen är att du slipper att köpa olika fat med oljor som du i misstag förväxlar.
sukkeri
Stamgäst
 
Inlägg: 26
Blev medlem: mån feb 11, 2008 5:25 pm

Inläggav sukkeri » sön mar 09, 2008 6:55 pm

sukkeri
Stamgäst
 
Inlägg: 26
Blev medlem: mån feb 11, 2008 5:25 pm

Inläggav Anders_tw15 » lör aug 02, 2008 3:08 pm

ska köpa olja till MAJORN, går de å använda sånhär multi-g? i både låda å bakaxel
Ford e hård!!!
Ätt gul snö, det kan ha varit öl...
Rika män luktar diesel!

STOLT ägare till
Fordson supermajor 1963 med 6cyl
Ford 5600 1980 med turbo å SUPER Q-hytt
Ford TW15 1988 med twinhjul å ålö 6300 lastare

Ej stolt ägare till
ih844 1975
Användarvisningsbild
Anders_tw15
Käkar skiftnycklar som mellanmål (Raaap)
 
Inlägg: 1045
Blev medlem: tis dec 25, 2007 5:00 pm
Ort: tierp

Inläggav Västervikarn » tis sep 09, 2008 8:03 pm

Leker med traktorer trots man är vuxen!!
SUPER major-63 halvbandare enkelkopling raised pto
SUPER major-61 dubbelkopling raised pto Ålö maxi lastare
SUPER major-64 dubbelkopling raised pto(under uppbygnad)
Major-58 enkelkopling raised pto
Major-54 med lastare(i delar för tillfället)
MAJOR"gigantic" baklastare-57
Hymac 580c-74 bandgrävare
Ford Ranger-89
Användarvisningsbild
Västervikarn
Tänker mer på traktorer än på sin fru
 
Inlägg: 318
Blev medlem: lör jun 21, 2008 8:26 pm
Ort: Västervik Bygdeå Västerbotten

Inläggav fagersta » ons sep 10, 2008 10:00 am

fagersta
Stamgäst
 
Inlägg: 23
Blev medlem: tor jul 10, 2008 6:28 pm
Ort: fagersta

Inläggav Magnus M » ons sep 10, 2008 11:41 am

Användarvisningsbild
Magnus M
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 1678
Blev medlem: ons jan 04, 2006 8:05 am
Ort: Mariestad

Inläggav Västervikarn » ons sep 10, 2008 7:32 pm

Leker med traktorer trots man är vuxen!!
SUPER major-63 halvbandare enkelkopling raised pto
SUPER major-61 dubbelkopling raised pto Ålö maxi lastare
SUPER major-64 dubbelkopling raised pto(under uppbygnad)
Major-58 enkelkopling raised pto
Major-54 med lastare(i delar för tillfället)
MAJOR"gigantic" baklastare-57
Hymac 580c-74 bandgrävare
Ford Ranger-89
Användarvisningsbild
Västervikarn
Tänker mer på traktorer än på sin fru
 
Inlägg: 318
Blev medlem: lör jun 21, 2008 8:26 pm
Ort: Västervik Bygdeå Västerbotten

Inläggav fisketorp » ons sep 10, 2008 8:01 pm

*Grålle Continental 1947 under konstruktion

*Bubbla 1302:a 1971:a
*Hederlig Volvo 940, 1991 som rullar på.
*Volvo v70N, 2001.
*Lada Niva 1.7-97
*Lada Niva 1.6-86
fisketorp
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 1329
Blev medlem: sön aug 26, 2007 9:16 am
Ort: Fisketorp, Bohuslän

Inläggav Magnus M » ons sep 10, 2008 8:42 pm

Hydraulolja är INTE lämpligt i baken på MAJOREN. Om man ska rekommendera nåt så anser jag att det är lämpligt att följa det som står i Instruktionsboken och Fords Verkstadsmanual o det kan du se på sidan 72 här:

Det finns en del som har andra åsikter om detta men såvitt jag förstått är dom uppgifterna hämtade ur ITs manual (IT= typ Haynes) som på internationella forum anses som "inte till 100% tillförlitlig".
Det påstås oxå att det står i den finska instruktionsboken men detta har inte bekräftats o alla instruktionsböcker jag sett( engelska,hollänska,svenska) står det som jag länkat till ovan.

Vi har ältat detta flera gånger på detta forum o jag vet inte om det är något större problem men effekterna vid sträng kyla är som jag upplevt det något olika. Jag hade tidigare 80-90olja i min och då hade jag problem vid kyla att hydraulen inte gick pga att oljan blev för tjock. Det yttrade sig på det sättet att man var tvungen att åka en sväng på vägen för att oljan skulle bli lite varmare innan hydraulen fungerade= tjosan! kallt eftersom man måste få fart på grejerna för att få effekt.
Jag upplevde dock att den inte tog åt sig vatten i samma omfattning som 10-30 HD Universal oljan som jag har i nu. Så länge det inte är för mycket vatten i 10-30 oljan så funkar den bättre vid kyla. När den blir tillräckligt vattenblandad så yttrar det sig så att hydraulen fryser efter en kort stunds användning. Frusna vattenpartiklar sätter igen sugsilen till pumpen.

Om man tittar i en instruktionsbok från början-mitten av 50-talet så står där 80-90EP men detta ändrades vid introduktionen av SuperMajoren via en servicebulletin o i den står att detta ska gälla alla MAJORER från -52.

I frontpumpsystemet är det ok med hydraulolja men det funkar nog lika bra med Universal.

Magnus M
Användarvisningsbild
Magnus M
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 1678
Blev medlem: ons jan 04, 2006 8:05 am
Ort: Mariestad

Inläggav Svedis » tor sep 11, 2008 12:31 pm

Fordson -52?
Volvo C202 plogbil
Användarvisningsbild
Svedis
Stamgäst
 
Inlägg: 44
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:40 pm
Ort: Norrtälje

Inläggav fagersta » fre sep 12, 2008 6:42 am

fagersta
Stamgäst
 
Inlägg: 23
Blev medlem: tor jul 10, 2008 6:28 pm
Ort: fagersta

Inläggav Grani » fre sep 12, 2008 7:00 am

Bild
08C-948449-B
Trader samlare av rang.
Om man bygger själv så får man vad det råkar bli.
Användarvisningsbild
Grani
Hedersmedlem
 
Inlägg: 3765
Blev medlem: fre nov 24, 2006 9:52 am
Ort: Sibbo Finland

Inläggav Magnus M » fre sep 12, 2008 7:05 am

Håller med dig! Det blev bara rörigt.
Jag sammanfattar så här: I den svenska, holländska samt engelska instruktionsboken samt Fords verkstadshandbok står SAE20 eller 30 HD eller 20-30 HD. Lämplig ersättare är en 10-30 el 15-40 Traktor Universal.
Du kan använda en sån i växellådan oxå men till motorn bör du välja en ren Dieselmotorolja.

I Manuels I&T Manual står 80-90 EP.

Jag tror inte riktigt på den där I&T Manualen då den enligt många är behäftad med en del fel.

Servicebulletinen jag tidigare nämnt säger 20-30 i SUPERN samt alla traktorer från -52 OCH framåt o den gavs ut sent -59 när SUPERN introducerades.

Hade det funnits en nyare bulletin i detta ämne hade detta säkert avhandlats på där det finns mer kunskap än på något annat ställe på Internet om Fordson.


Magnus M
Användarvisningsbild
Magnus M
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 1678
Blev medlem: ons jan 04, 2006 8:05 am
Ort: Mariestad

Inläggav Svedis » fre sep 12, 2008 9:44 am

GL1 finns att köpa. Användes t.ex. i gamla manuella växellådor. Volvo m.fl. I min gamla valp, måste jag ha en GL1 för att inte paja synkringarna. Därför har man vanlig motorolja i växellådan. Står tom så i de militära manualerna.
I gamla manualer från 50-talet, refererades till dåtidens oljor. HD stod för Heavy Duty. Dagens "sämsta" motoroljor är bättre än dåtidens bästa.
Skriver någon SAE 20-30, så i med billigaste mineralbaserade motoroljan från Biltema( tillverkas av Statoil). Står det 80W-90 är det en transmissionsolja. Undrar om det på 50-talet fanns EP? Annars i med motorolja som motsvarar GL1. Se ovan Sedan kan växlar och motorer må bättre om man ökar kvaliten, men det är en annan fråga.
Senast redigerad av Svedis fre sep 12, 2008 9:02 pm, redigerad totalt 1 gång.
Fordson -52?
Volvo C202 plogbil
Användarvisningsbild
Svedis
Stamgäst
 
Inlägg: 44
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:40 pm
Ort: Norrtälje

Inläggav Svedis » fre sep 12, 2008 9:08 pm

Fordson -52?
Volvo C202 plogbil
Användarvisningsbild
Svedis
Stamgäst
 
Inlägg: 44
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:40 pm
Ort: Norrtälje

Inläggav fisketorp » sön sep 14, 2008 9:55 am

*Grålle Continental 1947 under konstruktion

*Bubbla 1302:a 1971:a
*Hederlig Volvo 940, 1991 som rullar på.
*Volvo v70N, 2001.
*Lada Niva 1.7-97
*Lada Niva 1.6-86
fisketorp
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 1329
Blev medlem: sön aug 26, 2007 9:16 am
Ort: Fisketorp, Bohuslän

Inläggav FredrikR » fre okt 10, 2008 6:51 pm

Mannen som aldrig slutar förvåna. Stolt ägare av MF 135 -73 och Zetor 8011 -73.
Användarvisningsbild
FredrikR
Tänker mer på traktorer än på sin fru
 
Inlägg: 477
Blev medlem: fre aug 04, 2006 7:14 am
Ort: Vikbolandet

Inläggav Magnus M » fre okt 10, 2008 7:10 pm

Användarvisningsbild
Magnus M
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 1678
Blev medlem: ons jan 04, 2006 8:05 am
Ort: Mariestad

Inläggav Henke » ons mar 18, 2009 5:33 pm

Jag bytte vxlolja när jag köpte traktorn och jag tycker att jag har fått ett mycket högre "rassel/kugg ljud" från lådan. Jag köpte universal traktor oil, vad det var för olja innan vet jag tyvär inte.

Nu vill jag byta till annan olja och hittade denna från Statoil som jag blev intresserad av, men den ser inte ut att va speciellt bra när det är kallt...

http://www.statoilforetag.nu/mar/lu/sto ... _LS_WB.pdf
\\ Henke //

Kör nu Deutz
Användarvisningsbild
Henke
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 584
Blev medlem: fre okt 05, 2007 8:21 pm
Ort: Hammerdal

Inläggav Bromslätt » ons mar 18, 2009 6:08 pm

Jag kan ha fel men..

Det kan vara olämpligt att använda GL-5 om det finns "gulmetaller" i maskinen/växeln.
Det kanske inte finns "gulmetaller" i Majorgrejjerna men se min kommentar som ett tips bara.

Gulmetaller är väl sådana som innehåller bl.a mässing?
MAJOR -53, Fotogen. Nr. 1258820.
MAJOR -52, Fotogen. Nr. 1227461. Inte i bruk ännu
"Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure"
"Graviora manent"
Användarvisningsbild
Bromslätt
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 1085
Blev medlem: mån jan 05, 2009 1:33 pm
Ort: Almunge (utanför Uppsala)

Inläggav Henke » mån mar 23, 2009 8:03 pm

\\ Henke //

Kör nu Deutz
Användarvisningsbild
Henke
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 584
Blev medlem: fre okt 05, 2007 8:21 pm
Ort: Hammerdal

Inläggav Pontus Thuvesson » mån mar 23, 2009 10:08 pm

Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
Användarvisningsbild
Pontus Thuvesson
176-167
 
Inlägg: 4577
Blev medlem: fre okt 14, 2005 7:28 am
Ort: Askeröd, Skåne

Inläggav Henke » sön maj 17, 2009 7:15 am

\\ Henke //

Kör nu Deutz
Användarvisningsbild
Henke
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 584
Blev medlem: fre okt 05, 2007 8:21 pm
Ort: Hammerdal

Inläggav mf65 » sön dec 27, 2009 5:00 am

mercedessamlare
Användarvisningsbild
mf65
Mycket Fordson intresserad
 
Inlägg: 169
Blev medlem: ons jul 30, 2008 12:15 pm
Ort: onsön

Inläggav Bromslätt » sön dec 27, 2009 7:49 am

Jag köpte universalolja på Swedol. Hydraulen funkar riktigt bra efter bytet.

http://handla.swedol.se/default.asp?ArtNr=2319988
"OF-12420
T 1000 10W-30
API CE/SF, GL-4 JD J 20C, MF M 1141/1144
Kombinerad motor-, transmissions- och hydraulolja.
395,00"

Dunk 20 liter. Moms tillkommer på priset.

Biltema har i sortimentet en motsvarande men hittills har de aldrig haft hemma (Uppsala) Samma pris som på Swedol.
MAJOR -53, Fotogen. Nr. 1258820.
MAJOR -52, Fotogen. Nr. 1227461. Inte i bruk ännu
"Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure"
"Graviora manent"
Användarvisningsbild
Bromslätt
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 1085
Blev medlem: mån jan 05, 2009 1:33 pm
Ort: Almunge (utanför Uppsala)

Inläggav mf65 » sön dec 27, 2009 8:58 am

mercedessamlare
Användarvisningsbild
mf65
Mycket Fordson intresserad
 
Inlägg: 169
Blev medlem: ons jul 30, 2008 12:15 pm
Ort: onsön

Inläggav gunnilse » sön dec 27, 2009 3:01 pm

SUPER MAJOR 63

ALFAHANNE
Användarvisningsbild
gunnilse
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: tis okt 28, 2008 9:32 pm
Ort: Göteborg

Inläggav Peter l » tis nov 30, 2010 10:39 pm

Peter l
Mer än stamgäst
 
Inlägg: 66
Blev medlem: mån maj 07, 2007 9:25 pm
Ort: Orust

Inläggav Pontus Thuvesson » tis nov 30, 2010 10:45 pm

Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
Användarvisningsbild
Pontus Thuvesson
176-167
 
Inlägg: 4577
Blev medlem: fre okt 14, 2005 7:28 am
Ort: Askeröd, Skåne

Inläggav Kjetil » fre feb 04, 2011 9:29 am

Kjetil
Stamgäst
 
Inlägg: 35
Blev medlem: mån okt 23, 2006 7:55 am
Ort: Tønsberg, Norge

Inläggav gunnilse » fre feb 04, 2011 6:32 pm

SUPER MAJOR 63

ALFAHANNE
Användarvisningsbild
gunnilse
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: tis okt 28, 2008 9:32 pm
Ort: Göteborg

Inläggav söndra » tor sep 22, 2011 1:34 pm

Valtra och MF ägare kommer alltid till himmlen.. För dom har haft ett knävelen på jorden.
söndra
Stamgäst
 
Inlägg: 44
Blev medlem: ons aug 10, 2011 6:15 pm
Ort: Stockaryd

Re: Fordson motorns&växellådans oljor

Inläggav smasseman » tor okt 04, 2012 6:17 pm

Användarvisningsbild
smasseman
Ogammal medlem
 
Inlägg: 11
Blev medlem: mån okt 17, 2011 2:41 pm
Ort: Tyresö & Söderbärke

Re: Fordson motorns&växellådans oljor

Inläggav Murken » tor okt 04, 2012 6:33 pm

10-W30!
För den som vill fördjupa sig lite mer i oljor kan man läsa den här länken från ett annat forum. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=84871
Uppgiterna är inte på något sätt bundna till det det andra forumet. Det som sägs torde gälla överallt.
Murken
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 1078
Blev medlem: ons aug 06, 2008 7:20 pm
Ort: 08-

Re: Fordson motorns&växellådans oljor

Inläggav Hidsmekolek » lör jan 12, 2013 8:59 pm

Gjorde en liten prisjämförelse på motor/universalolja..

Biltema "traktor" 39.90 litern = 2400kr för 60 liter

Swedol "universal" 28.40 litern = 1700kr för 60 liter

Gekås/Ullared Tarex 15w40 API SL/CF 18.00 litern!! = 1080kr för 60 liter

Gissa vilken olja jag tänkte köpa när det ska ny olja i transmissionen..
Gekåsoljan är på femlitersdunk, blir väl en kundvagn full..
Har förresten kört en sommar på begagnad (gratis) hydraulolja i växellåda bakaxel
helt utan problem. Bra ork i lyftarmarna åxå.. Men det blir nog inte bra i längden
hydrauloljan är ju rätt blaskig..
Sällan studsar en termos.
T-Ford 1923
Chevrolet Master 1935
Volvo PV444A 1947
Volvo T22 1949
Ferguson TED-20 1952
Fordson MAJOR E27N "HÖGLUND" 1950
Fordson MAJOR 1952
Fordson POWER MAJOR (2st)
Volvo PV444L 1957 me golfdiesel!!
Puch Florida 1962
Fordson Gigantic
Hidsmekolek
Tänker mer på traktorer än på sin fru
 
Inlägg: 459
Blev medlem: lör dec 17, 2011 8:54 pm
Ort: Östra Frölunda

Re: Fordson motorns&växellådans oljor

Inläggav Alex1 » mån apr 27, 2015 10:20 pm

Kör sedan 3 år på Payback's 10w40-heavy truck, den är en helsyntet, året om i motorn, alla 3 håller ändå minst 2,9 bar i oljetryck när dem är varmkörda. Den smörjer bra, och dem drar ingen olja heller.
-i låda och bakände kör jag vanlig "Kombi classic" 10w30, med smörjoljeförstärkare. Det ha varit mycket bättre ur kondens -synpunkt detta, eftersom ena går med snöslunga, den andra i skogen vissa fall i -30gradig kyla.
Och det ha funkat på bästa tänkbara vis.

-61'an som är utan hydraulik i baken, få givetvis ha hypoid där i stället, den både bär tungt, och får styra hårt emellanåt.
-61 SUPER MAJOR, schaktblad, Hymas 3 och halvband.
-63 SUPER MAJOR halvband.
-63 Fordson SUPER MAJOR.
-60 Fordson POWER MAJOR, Supermotor -"FL-topp".
-52 Fordson MAJOR. Reservdelar.
Alex1
Mycket Fordson intresserad
 
Inlägg: 208
Blev medlem: sön apr 26, 2015 11:08 am

Re: Fordson motorns&växellådans oljor

Inläggav FinnMajor » lör jun 11, 2016 5:36 pm

Hej
Jag har problem med att få filterinsatsen ur oljefolterhållaren. Lossade på centrumbulten och fick loss hållaren men det är någon typ av stålfjäder på en platta som håller filtret på plats ännu? Hur får jag loss filterinsatsen?

Kanske fel tråd att komma med dessa frågor här men... Idag när jag böt bränslefiltret så konstaterade jag att det var det bedrövligaste filtret jag sett. Det var helt igensatt med rost som hade bildat en mönja i hela filtret. Borde jag tappa ur hela bränsletanken och rengöra den? Och kanske ännu mera? Kan det ha farit vidare ännu från filtret så att jag borde rengöra insprutningspumpen också före jag tar traktorn i bruk?
Användarvisningsbild
FinnMajor
Ogammal medlem
 
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jun 05, 2016 7:08 am

Re: Fordson motorns&växellådans oljor

Inläggav fru_nilsson » tor sep 15, 2016 7:58 pm

Blir inte riktigt klok :) vad ska jag köra för olja i bakaxel och växellåda på en SUPER? Använder oljan i bakaxel till en frontlastare. Motor olja sen, mineral eller syntet? :)
fru_nilsson
Ogammal medlem
 
Inlägg: 10
Blev medlem: ons jul 13, 2016 11:07 am

Re: Fordson motorns&växellådans oljor

Inläggav Boje » fre sep 16, 2016 5:06 pm

Hej
I växellåda och bakaxel funkar mineral- eller syntetolja, 10W-30 är lämplig viskositet.
I motorn ska du inte använda en modern syntetolja, den innehåller en del skarpa tillsatser som i värsta fall kan skada en gammal igenkoksad motor.
Där använder du en mineralolja i 10W-30.
MBA
Användarvisningsbild
Boje
Mycket Fordson intresserad
 
Inlägg: 172
Blev medlem: ons feb 27, 2008 8:46 am
Ort: Gammalkil

Re: Fordson motorns&växellådans oljor

Inläggav fru_nilsson » fre sep 16, 2016 7:23 pm

fru_nilsson
Ogammal medlem
 
Inlägg: 10
Blev medlem: ons jul 13, 2016 11:07 am

Nästa

Återgå till Fordson Major snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster