Fordson motorns&växellådans oljor

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Re: Fordson motorns&växellådans oljor

Inläggav Boje » sön sep 18, 2016 7:15 am

Yes, det är ju samma som för hydralarmarna, där finns ju också en hydraulcylinder, om än inbyggd.
Den drivs också av bakaxeloljan.
MBA
Användarvisningsbild
Boje
Mycket Fordson intresserad

Inläggav henalm » tis nov 22, 2016 6:11 pm

Är nybliven ägare till en New Fordson MAJOR tillvnr 1467458 av årsmodell 1958. Bor på en gård där traktorns syfte är att kunna ploga/slunga snö och under sommaren mer trädgårdsliknande uppgifter. Kommer max köra 20-30h/år. Jag vill nu se över traktorn så att oljor/filter mm är ok. Har läst en del i forumen och det finns många kloka råd/tips, men eftersom jag kör ytterst lite så vill jag hålla ned kostnaden så gott det går. Traktorn startar hur lätt som helst även när det är riktigt kallt. Motoroljan är "svart" och fin dvs inget vatten i den.

Fråga 1: Kan jag utifrån ovan beskrivning använda SWEDOL T1000 10W-30 både till motor, växellåda och bakaxel/hydraul?

Fråga 2: Jag hittar inte var jag tappar ur oljorna, finns det några bilder/beskrivningar?

Fråga 3: Hittar ingen instruktionsbok till min modell, vet någon om volymerna är samma som den instruktionsboken jag hittar i forumet, dvs motor 6,8l (+1,1l vid filterbyte), växellåda 20,5l och bakaxel/hydraul 41l (tot ca 70l) ?

Fråga 4: Var kan jag köpa nya filter till denna traktor?

Fråga 5: Vilka filter är viktigast att byta (visst alla men i turordning)?

Fråga 6: Något annat som är viktigt att kolla upp (kan ju inte mycket om traktorer)?

Kommer nog på fler frågor efter hand men vore tacksam om någon ville hjälpa mig med dessa.
Mvh/Henrik

New Fordson MAJOR 1958 tillvnr 1467458
Frontlastare Sponda
henalm
Ogammal medlem

Inläggav Faidros » ons okt 18, 2017 1:09 pm

Detta var klart en yr tråd måste jag säga.
Är själv nybliven ägare till min första traktor, en Fordson New MAJOR -52 Diesel.

Tänkte köra med "Swedol T1000" i väellåda och bakaxel.
Sen tänkte jag köra med "Swedol T520" i motorn.

Känns som om det blir bästa och billigaste lösningen för oljeservice.

Någon som kör likadant?

Min ska få arbeta på vintern, jagar just nu efter en snöslunga.
ca 300kvm gårdsplan + 50meter väg, så det blir förhoppningsvis skottat snabbt.

http://www.swedol.se/t520-10w-30-20l.html
http://www.swedol.se/t1000-10w-30-20l.html

Sen helt ovidkommande till ämnet...
(fult ord) vad kul att äntligen få äga en traktor! :-D
----
Fordson New MAJOR Diesel -54
Volvo BM T600 -68
Trima snöslunga och ett redigt schaktblad
Faidros
Stamgäst

Inläggav Hidsmekolek » ons okt 18, 2017 8:36 pm

Hej!
Tror det blir bra med oljan, eventuellt kan man förenkla ytterligare och använda "T520" överallt..
Får du haveri på något i transmissionen så är det garanterat inte på grund av fel olja utan brist på olja eller
massor med skräp som ställer till det.
Ta gärna ner locken under traktorn och gör rent sugsilarna till motor och hydraul.
Särskilt hydraulsilen brukar se rent för jaevlig ut..
Skaffa gärna en instruktionsbok om du inte har det, står rätt bra om oljesilarna där.
Har själv en -52 diesel, mycket trevlig och robust traktor, dessutom rätt kompetent för att vara 65 år gammal. :-D
Sällan studsar en termos.
T-Ford 1923
Chevrolet Master 1935
Volvo PV444A 1947
Volvo T22 1949
Ferguson TED-20 1952
Fordson MAJOR E27N "HÖGLUND" 1950
Fordson MAJOR 1952
Fordson POWER MAJOR (2st)
Volvo PV444L 1957 me golfdiesel!!
Puch Florida 1962
Fordson Gigantic
Hidsmekolek
Tänker mer på traktorer än på sin fru

Inläggav Faidros » tor okt 19, 2017 12:51 pm

----
Fordson New MAJOR Diesel -54
Volvo BM T600 -68
Trima snöslunga och ett redigt schaktblad
Faidros
Stamgäst

Inläggav Manuel » sön jan 21, 2018 7:15 am

i princip svarar jag inte på dylika frågor. Mest är det ftåga om om tyckande och pris frågor. dåliga och sämre råd. Men visst vet jag, vad jag själv använder.

Annars är forumet något anemiskt. Det finns kanske inte så mycket MAJORER i Sverige.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Inläggav Manuel » mån jan 22, 2018 2:27 am

Kompleterad version
Jag måste kanske backa lite.Vad oljebolagen skriver anser jag att hör till de mest opålitliga. T.ex. då de 10-50 oljorna kom, så till BMW motorn kom en neonröd lapp var det stod attt denna olja får användas endast då det är tillåtet att använda SAE 20 olja. Då jag frågade BMW's serviceingenjörer sade de att multigrade oljornas motorindex har man inte lyckats hoja mer än 10 SAE. Då jag frågade var för de inte gör mera åt saken, så sade de att de kommer endast att skylla på motorn Så sade de att fast jag skulle använda den billigaste SAE 30 i motorn, så skulle jag ha en bättre olja, Det är fråga om marknadsföring. De har helt andra intressen än ägaren.
Då det är många andra saker som en nybliven taraktoräga måste beakta börjar jag från framändan. Om du har 4WD model så i framdifferentialen skall vara sae 80W-90 hypoid GL5. I kardanen oljefylda slirkoppling samma men GL1. Kopplingen skall ställas så att den slirar vid 85 kpm.Vid fullt hjulutslag skall inte användas max kraft. Man skall gunga lite med traktor för att få hjulen lite rakare först. vänstra sidan har ingen begränsare för hur mycket
hjulet vrids servostyrninge använder jag SAE 10 olja Originalpumpen är inställd 55 kilo. Min Mercedespump på 70 kilo. Själva servostyrningen från en Ford custom och grövre. Det här är
Man skall kolla att ingen av spridarnas returbanjon har losnat från lödningarna. Då rinner all diesel som är ovanföf anslutningen i tanken till oljetråget. Om matarpumpens membran läcker far allt till oljan.
Motoroljan och filtret skall bytas samtidigt tror det var efter 200 timmar eller 1 gång per år gör jag det. Oljan är högsta gradens dieselmotorolja. Ingen universal. I frontlastaren har jag en blandning av 32 och 46, då frontpumpen är något sliten.
I vxl och bakaxeln har iag 80w-90 GL4. Viktigast är arr öppna påfylningspluggen för växellådan. Den måste vara helt full. Den är den mest försummade kontrollen och dyraste slarvet. Egentligen borde man sätta en ny packning i droboxen oavset är den ännu hel eller inte. Katastrofen är färdig på några timmar. Läs om droppboxen!
I syrsnäckan växellådsolja. Smörj med fettpressen rattaxeln och båda bakhjulslagren. Om det läcker olja från bakhjulslager sätt en halvpress i det läckande lagret, så slutar det. Om du har ännu original trycklager kvar för kopplinen, vrid några varv på fettkoppen. Då jag har 4WD har jag inte skrivitt om vanliga framaxeln.
SUPERN har en utbytbar filter i bakaxeln. Den kan bytas samtidigt som man putsar bakaxeln.
Bakaxelns olja skall bytas en gång per år om man inte har traktorn i varmt garage. Annars får man kämpa med vattnet. Bekanta dig med luftens relativa fuktighet. Stort luftutrymme som inte går att täta.
Det här är inget skoj eller fråga om åsikter.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Föregående

Återgå till Fordson Major snack