Sida 1 av 1

Dåligt oljetryck Volvo T25

InläggPostat: lör sep 27, 2008 8:35 pm
av Olofsson
Problembeskrivning. Traktor T25. Kompression kring 6. Dåligt oljetryck. Byte av ny olja till 10/30. Fortfarande dåligt oljetryck. Byte till ny olja 10/40. Däremellan och efter fibblande med reduceringsventilen, alltså spänning av fjädern. Samma problem dock: oljetrycket går från cirka 4-5 vid gaspådrag och efter en halvtimme-45 minuter ner till 0 på tomgång. Och knappt upp till 1 vid gaspådrag. Då måste det väl rimligen vara oljepumpen som är mer eller mindre paj? Eller vad tror någon? Vad kan det eventuellt vara för annat fel? Ännu tjockare olja är väl ingen idé att testa? Motorn går otroligt fint och är stark i alla lägen, men det låga oljetrycket känns oroande.

InläggPostat: sön sep 28, 2008 10:36 am
av LBW
Utan att vara någon expert, det låter som oljepumpen. Om det är en kugghjulspump skulle jag gissa på s.k. inre läckage, dvs spelet mellan kuggarna och huset/locket är för stort, för det finns väl ingen plugg i änden på nån oljekanal som börjat läcka?
I verkstadshandböcker brukar det stå lite om dylik felsökning.
Kolla om OIE har verkstadshandbok. Dom har någonting liknande till gamla Grålle så.....
Finns det någon sådan här på hemsidan under "Instruktioner"?
Lycka till

InläggPostat: sön sep 28, 2008 3:15 pm
av fisketorp
låter det inte lite konstigt att oljetrycket faller först efter 45min?

kan ju inget om sådant här men om pumpen vore sliten borde det inte yttra sig tidigare?

Eller tar det såppas tid för oljan att bli lättflytande?


Du kan inte ha skit i någon kanal eller så?

InläggPostat: sön sep 28, 2008 3:16 pm
av fisketorp
Är 4-5 vid gaspådrag ett bra tal? =P

InläggPostat: sön sep 28, 2008 3:27 pm
av LBW
Skit i kanalerna som lossnat efter täta oljebyten och förorsakar att reducerventilen inte tätar riktigt, kan vara en möjlighet. HUr ser kula och säte ut?
Hur såg den första oljan ut vid byte? Mycket skit/tjock?

4-5 (kg) är väl normalt på kall motor/kall olja. På tomgång, varm motor och varm olja kan ett normalt oljetryck sjunka så lågt som till 0,5 kg.
De flesta personbilsmotorer som jag pysslat med har en givare till oljetryckslampan som är ställd på ca 0.5-0,9 kg.
Så 4-5 kg måste då anses som bra, eller?

InläggPostat: mån sep 29, 2008 7:41 pm
av Strömmen
Min t33 ligger på 2kg både varm o kall,kan det inte vara för stort lager spel på vevaxeln så när den blir varm orkar inte pumpen hålla trycket.hade en bil med detta problem.Mvh Anders

InläggPostat: tis sep 30, 2008 6:05 pm
av LBW
Det är väl inte otänkbart att spelet på kamlagren kan påverka. Knackar vev/ramlagren? Om det är tyst där kan du förlänga livet på dom med STP Oiltreatment. Har förlängt livet på några motorer med detta. Kräver iofs motorvärmare om det blir kallstarter vid riktigt låga temperaturer.

:p

InläggPostat: ons feb 11, 2009 9:28 pm
av supermajor
ja har 5 kg tryck på maxvarv på min t22 3 kg på tomgång så min är inte så sleten

InläggPostat: tor feb 12, 2009 9:13 am
av gunnilse
Hej kan vara slitna ramlager därav tappar tryck testa STP börja med en burk se om skillnad men rekomenderar två.Detta e ju en tillfällig lösning sen e de väl dags å se över maskin allmänt sliten kan tänkas//Thomas

InläggPostat: tor feb 12, 2009 9:36 am
av Emil N
Plocka bort tråget och lossa vevlageröverfallet längst bort från pumpen och mät lagerspelet eller om det är riktigt dåligt så ser du direkt om lagret är slut. vevlagrena bör vara lätta att byta, ramlagrena blir lite mer jobb, då måste du dela motor och växellåda.

InläggPostat: tor feb 12, 2009 10:33 am
av Bromslätt
Nu skriver jag utan att veta exakt beträffande traktormotorer.

Men:
Då jag jobbade som lastbilsmekaniker så böt jag många ramlager genom att lossa alla ramlageröverfall LIIITE. Sedan tog man bort ett och ett, tryckte runt lagerskålen med t.ex ett lagom tjockt bladmått och pillade dit nya på samma sätt.

Det förutsätter så klart att axelns lageryta ser bra ut.

Kanske är dessa motorer annorlunda isf får ni ursäkta ett korkat inlägg.

Ha det bra allihop! jahadå

InläggPostat: tor feb 12, 2009 12:33 pm
av Emil N
Jag har också gjort så på några motorer men det kan ta stopp halvvägs så man bör nog vara bered på att det kan bli ett större jobb. Sen beror det ju på hur gavlarna ser ut och jag har inga erfarenheter av T-traktorer.

Lagers utseende

InläggPostat: tor feb 12, 2009 5:33 pm
av Murken
Vissa lager har ju en liten "klack" för att styra och sitta still (?) Hur går det med den om man lossar lageröverfallen och vill peta ut dom gamla lagren?

Jag har lånat en bild från http://ockelbo.plars.org/ En sida av en man som har gjort det "omöjliga" och satt insprutning på en båtmotor.

Bild

InläggPostat: tor feb 12, 2009 5:38 pm
av tub
om jag kommer ihåg rätt så är det bara på ena sidan det sitter en klack så det gäller att ta den från rätt håll

InläggPostat: tor feb 12, 2009 5:46 pm
av Bromslätt
Sant är det att det.
En "klack" bara i ena änden av lagerskålen.

Axiallagret brukar vara 2 st "halvmånar" som byts på samma sätt.

Undantaget VW-motorer (gamla hederliga boxern) där sista ramlagret även är axiallager. Men den motorn måste ju ändå delas för att man ska kunna göra något öht.