Dåligt oljetryck Volvo T25

Här kan man prata om järn med andra färger

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, Larsevert, Tobbe, sportster1200, Arnfinn, daisel

Dåligt oljetryck Volvo T25

Inläggav Olofsson » lör sep 27, 2008 8:35 pm

Problembeskrivning. Traktor T25. Kompression kring 6. Dåligt oljetryck. Byte av ny olja till 10/30. Fortfarande dåligt oljetryck. Byte till ny olja 10/40. Däremellan och efter fibblande med reduceringsventilen, alltså spänning av fjädern. Samma problem dock: oljetrycket går från cirka 4-5 vid gaspådrag och efter en halvtimme-45 minuter ner till 0 på tomgång. Och knappt upp till 1 vid gaspådrag. Då måste det väl rimligen vara oljepumpen som är mer eller mindre paj? Eller vad tror någon? Vad kan det eventuellt vara för annat fel? Ännu tjockare olja är väl ingen idé att testa? Motorn går otroligt fint och är stark i alla lägen, men det låga oljetrycket känns oroande.
Olofsson
Stamgäst
 
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jun 14, 2005 12:49 pm

Inläggav LBW » sön sep 28, 2008 10:36 am

Utan att vara någon expert, det låter som oljepumpen. Om det är en kugghjulspump skulle jag gissa på s.k. inre läckage, dvs spelet mellan kuggarna och huset/locket är för stort, för det finns väl ingen plugg i änden på nån oljekanal som börjat läcka?
I verkstadshandböcker brukar det stå lite om dylik felsökning.
Kolla om OIE har verkstadshandbok. Dom har någonting liknande till gamla Grålle så.....
Finns det någon sådan här på hemsidan under "Instruktioner"?
Lycka till
Inte utan min traktor!
Användarvisningsbild
LBW
Kapten stofil
 
Inlägg: 573
Blev medlem: ons jul 11, 2007 7:09 am
Ort: Sikåsflon

Inläggav fisketorp » sön sep 28, 2008 3:15 pm

låter det inte lite konstigt att oljetrycket faller först efter 45min?

kan ju inget om sådant här men om pumpen vore sliten borde det inte yttra sig tidigare?

Eller tar det såppas tid för oljan att bli lättflytande?


Du kan inte ha skit i någon kanal eller så?
*Grålle Continental 1947 under konstruktion

*Bubbla 1302:a 1971:a
*Hederlig Volvo 940, 1991 som rullar på.
*Volvo v70N, 2001.
*Lada Niva 1.7-97
*Lada Niva 1.6-86
fisketorp
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 1329
Blev medlem: sön aug 26, 2007 9:16 am
Ort: Fisketorp, Bohuslän

Inläggav fisketorp » sön sep 28, 2008 3:16 pm

Är 4-5 vid gaspådrag ett bra tal? =P
*Grålle Continental 1947 under konstruktion

*Bubbla 1302:a 1971:a
*Hederlig Volvo 940, 1991 som rullar på.
*Volvo v70N, 2001.
*Lada Niva 1.7-97
*Lada Niva 1.6-86
fisketorp
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 1329
Blev medlem: sön aug 26, 2007 9:16 am
Ort: Fisketorp, Bohuslän

Inläggav LBW » sön sep 28, 2008 3:27 pm

Skit i kanalerna som lossnat efter täta oljebyten och förorsakar att reducerventilen inte tätar riktigt, kan vara en möjlighet. HUr ser kula och säte ut?
Hur såg den första oljan ut vid byte? Mycket skit/tjock?

4-5 (kg) är väl normalt på kall motor/kall olja. På tomgång, varm motor och varm olja kan ett normalt oljetryck sjunka så lågt som till 0,5 kg.
De flesta personbilsmotorer som jag pysslat med har en givare till oljetryckslampan som är ställd på ca 0.5-0,9 kg.
Så 4-5 kg måste då anses som bra, eller?
Inte utan min traktor!
Användarvisningsbild
LBW
Kapten stofil
 
Inlägg: 573
Blev medlem: ons jul 11, 2007 7:09 am
Ort: Sikåsflon

Inläggav Strömmen » mån sep 29, 2008 7:41 pm

Min t33 ligger på 2kg både varm o kall,kan det inte vara för stort lager spel på vevaxeln så när den blir varm orkar inte pumpen hålla trycket.hade en bil med detta problem.Mvh Anders
Strömmen
Mycket Fordson intresserad
 
Inlägg: 288
Blev medlem: lör feb 17, 2007 10:09 pm
Ort: Hölö

Inläggav LBW » tis sep 30, 2008 6:05 pm

Det är väl inte otänkbart att spelet på kamlagren kan påverka. Knackar vev/ramlagren? Om det är tyst där kan du förlänga livet på dom med STP Oiltreatment. Har förlängt livet på några motorer med detta. Kräver iofs motorvärmare om det blir kallstarter vid riktigt låga temperaturer.
Inte utan min traktor!
Användarvisningsbild
LBW
Kapten stofil
 
Inlägg: 573
Blev medlem: ons jul 11, 2007 7:09 am
Ort: Sikåsflon

:p

Inläggav supermajor » ons feb 11, 2009 9:28 pm

ja har 5 kg tryck på maxvarv på min t22 3 kg på tomgång så min är inte så sleten
Användarvisningsbild
supermajor
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 845
Blev medlem: lör maj 17, 2008 8:41 pm
Ort: klippan

Inläggav gunnilse » tor feb 12, 2009 9:13 am

Hej kan vara slitna ramlager därav tappar tryck testa STP börja med en burk se om skillnad men rekomenderar två.Detta e ju en tillfällig lösning sen e de väl dags å se över maskin allmänt sliten kan tänkas//Thomas
SUPER MAJOR 63

ALFAHANNE
Användarvisningsbild
gunnilse
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: tis okt 28, 2008 9:32 pm
Ort: Göteborg

Inläggav Emil N » tor feb 12, 2009 9:36 am

Plocka bort tråget och lossa vevlageröverfallet längst bort från pumpen och mät lagerspelet eller om det är riktigt dåligt så ser du direkt om lagret är slut. vevlagrena bör vara lätta att byta, ramlagrena blir lite mer jobb, då måste du dela motor och växellåda.
Ford 3000 -69
Ålö snöslunga -90
Ålö quicke lastare -?

Fordson SUPER DEXTA -64
Väse wirekran -08
Sonny 5,5T timerkärra -?

MF Robur III -68
Cranab, Vindelbjörnen SK3000
Rossön 10T griplastarboggie

Volvo BM 320 Buster -64
Modig 3 lastare

Ferguson TE-D20 -51

David Brown 31D (25d) -57
Användarvisningsbild
Emil N
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 2091
Blev medlem: fre jan 04, 2008 8:29 pm
Ort: Arvidsjaur

Inläggav Bromslätt » tor feb 12, 2009 10:33 am

Nu skriver jag utan att veta exakt beträffande traktormotorer.

Men:
Då jag jobbade som lastbilsmekaniker så böt jag många ramlager genom att lossa alla ramlageröverfall LIIITE. Sedan tog man bort ett och ett, tryckte runt lagerskålen med t.ex ett lagom tjockt bladmått och pillade dit nya på samma sätt.

Det förutsätter så klart att axelns lageryta ser bra ut.

Kanske är dessa motorer annorlunda isf får ni ursäkta ett korkat inlägg.

Ha det bra allihop! jahadå
MAJOR -53, Fotogen. Nr. 1258820.
MAJOR -52, Fotogen. Nr. 1227461. Inte i bruk ännu
"Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure"
"Graviora manent"
Användarvisningsbild
Bromslätt
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 1085
Blev medlem: mån jan 05, 2009 1:33 pm
Ort: Almunge (utanför Uppsala)

Inläggav Emil N » tor feb 12, 2009 12:33 pm

Jag har också gjort så på några motorer men det kan ta stopp halvvägs så man bör nog vara bered på att det kan bli ett större jobb. Sen beror det ju på hur gavlarna ser ut och jag har inga erfarenheter av T-traktorer.
Ford 3000 -69
Ålö snöslunga -90
Ålö quicke lastare -?

Fordson SUPER DEXTA -64
Väse wirekran -08
Sonny 5,5T timerkärra -?

MF Robur III -68
Cranab, Vindelbjörnen SK3000
Rossön 10T griplastarboggie

Volvo BM 320 Buster -64
Modig 3 lastare

Ferguson TE-D20 -51

David Brown 31D (25d) -57
Användarvisningsbild
Emil N
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 2091
Blev medlem: fre jan 04, 2008 8:29 pm
Ort: Arvidsjaur

Lagers utseende

Inläggav Murken » tor feb 12, 2009 5:33 pm

Vissa lager har ju en liten "klack" för att styra och sitta still (?) Hur går det med den om man lossar lageröverfallen och vill peta ut dom gamla lagren?

Jag har lånat en bild från http://ockelbo.plars.org/ En sida av en man som har gjort det "omöjliga" och satt insprutning på en båtmotor.

Bild
Murken
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 1077
Blev medlem: ons aug 06, 2008 7:20 pm
Ort: 08-

Inläggav tub » tor feb 12, 2009 5:38 pm

om jag kommer ihåg rätt så är det bara på ena sidan det sitter en klack så det gäller att ta den från rätt håll
Ju mer man kan desto mer får man göra

Ju mer man lär sig desto mer förstår man vad lite man kan
Användarvisningsbild
tub
Mycket Fordson intresserad
 
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 01, 2008 5:12 am
Ort: Olsjön

Inläggav Bromslätt » tor feb 12, 2009 5:46 pm

Sant är det att det.
En "klack" bara i ena änden av lagerskålen.

Axiallagret brukar vara 2 st "halvmånar" som byts på samma sätt.

Undantaget VW-motorer (gamla hederliga boxern) där sista ramlagret även är axiallager. Men den motorn måste ju ändå delas för att man ska kunna göra något öht.
MAJOR -53, Fotogen. Nr. 1258820.
MAJOR -52, Fotogen. Nr. 1227461. Inte i bruk ännu
"Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure"
"Graviora manent"
Användarvisningsbild
Bromslätt
Tycker traktorer är det bästa som finns
 
Inlägg: 1085
Blev medlem: mån jan 05, 2009 1:33 pm
Ort: Almunge (utanför Uppsala)


Återgå till Övriga traktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 0 gäster