Kolv har fastnat ?

MAJOR snack

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, FordA, Johan.S, Amarace, AndersA, Magnus M, Anders Gustavsson

Kolv har fastnat ?

Inläggav Björnoset » sön jun 17, 2007 6:36 pm

Hej alla,

Jag har en Fordson MAJOR Diesel 1953 som jag har ägd i 10 år.
Har den på stugan, 42 mil hemifrån, och använder den vid timring och dra hem timmer.

Den står normalt i ett traktorhus skyddat från regn och rusk.
I påsk gick den inte rundt när jag skulle starta.
Tog hem startmotorn och den var helt OK när dom testade med belastning.

Behöver att lyfta lite stock till sommaren så frågan är hur jag gör för att få motorn att gå rundt.
Har enbart elverk på stugan så det är lite begränsat att jobba där uppe.

Behöver jag riva toppen för att få loss kolven ?
Eller kan jag använda spett e.l. mot kuggkransen där startmotorn satt ?

Har ingen vev men provade med en stor skiftnyckel på tappen men det gick inte så bra.

Tacksam för förslag på hur jag bör göra.
Skall upp om ca 10 dagar har jag tänkt.
Användarvisningsbild
Björnoset
Ogammal medlem

Ort: Haninge och norra delen av Orsa Finnmarken på fritiden.

Inläggav Manuel » sön jun 17, 2007 7:38 pm

Om alla kolvar sitter fast så blir det svårare. Du kan skruva loss insug/avgas grenröret och spruta in CRC eller diesel. Lyft upp dekompressionspaket så att det rinner in och låt verka fast några dagar.

Låt dekompressionen vara uppe för säkerhetens skull, om det har runnit kylarvätska/vatten in i någon cylinder. Försök vicka från kuggkransen fram och tillbaka utan att skada kuggarna.

Nästa höst skall du hälla SAE 10 oljan i inloppsröret då motorn snurrar. Det hela är lite knepigt, då man borde få allt oljat ordentligt. Om motorn får bränsle så bränner den oljan och den går med blotta oljan också. För att det skall lyckas måste motorn rusas samtidigt som man drar ut stoppknappen och lyfter dekomressionsspaken upp. Under de sekunderna som motorn ännu snurrar borde man hälla ca 2 desiliter olja i insugningsröret. Om man är ensam kan man använda endast dekompression. Bra ide att vrida motorn runt så så att 2 kolvar är helt nere och 2 helt i översta läget. Kolla det så att där du justerar insprutningstidpunkten ligger märket vid OT. Då rör sig åtminstone vevaxeln och man får också fastrostade kolvar loss.
Manuel
Den kunnigaste av oss alla

Inläggav Björnoset » sön jun 17, 2007 7:51 pm

Tack Manuel för ett snabbt svar.
Jag skall prova att spruta in på det sättet.
Men var sitter dekompressionsspaken ?
Användarvisningsbild
Björnoset
Ogammal medlem

Inläggav Manuel » sön jun 17, 2007 9:21 pm

Med sista kapitlet menade jag hur du skall hindra att det sker samma sak nästa vår.

Dekompressionsspaken sitter på nyare Fordson i framändan av ventilkåpan. På de äldre i bakändan.
Manuel

Inläggav Grani » mån jun 18, 2007 6:15 am

Det bästa är att kunna starta den ibland för att förhindra att den fastnar eller att vrida nåt varv då och då, men här är det avståndet som är ett förhinder till det. Så då är det inoljning som gäller om du inte råkar ha en god granne som kan gå och vrida på den ibland.
Bild
08C-948449-B
Trader samlare av rang.
Om man bygger själv så får man vad det råkar bli.
Bild
Användarvisningsbild
Grani
Hedersmedlem

Inläggav Björnoset » mån jun 18, 2007 5:54 pm

Tack för alla svar.

Har nu hittat Decompressor Control i en engelsk instruktionsbok som skall stäma in på min traktor.
Skall följa eran råd när jag kommer upp.

Vill också passa på att tacka för en mycket trevlig portal med mycket kunniga medlemmar.

Avståndet är också ett hinder när det gäller grannar. Har som regel 10 km oplogat till mig på vintern, om bolaget inte avverkar i skogen.
Själv tar jag mig fram med skidor eller skoter, om det inte är så lite snö att 4-hjulsdriften på bilen klarar av det.
Men det har hänt att jag har fastnat ordentligt.

Med hälsningar
Odd
Användarvisningsbild
Björnoset
Ogammal medlem

Inläggav sportster1200 » tis jun 19, 2007 10:50 pm

En blandning av Diesel o Coca cola har jag hört skall vara rena dundermedlet för att få loss kolvar som sitter fast. Har ej provat själv, men har hört att det använts med framgång av folk som skrämt igång lingrävare som stått övergivna i decennier.
Roine
Detta inlägg kommer från en stolt ägare av en BRAY traktorgrävare med Supermajoren som bas.
Brutal Råstark Användbar Ytbrytarkung!
Har även enT 24 e i lite sämre skick. Samt en Carman 575 hydraulgrävare tillsammans med en kompis.
Clip Åkgräsklippare.
Belos IL 222 med diverse tillbehör.
Samt en Cheva S10 Extreme, svart som synden...

Vill ha en tippvagn till 24:an
www.gratis-fotoalbum.se/sportster nu med nåra nya bilder

Filmer finns här igen efter kapningen av mitt konto: www.youtube.com/sportster1200

"Jag har ett hål i ryggen, men det sitter så långt ner så det skiter jag i!"
"The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater"
Användarvisningsbild
sportster1200
Tycker traktorer är det bästa som finns

Inläggav Manuel » ons jun 27, 2007 9:14 am

Det finns fosforsyra i CocaCola. Det finns i Biltemas rostbopttagare också. Ganska hårda medel, borde sköljas efteråt med vatten! Pga samma fosforsyra hamnar CocaCola drickare ofta till tandläkare.
Manuel

Inläggav Björnoset » tor sep 27, 2007 4:14 pm

Åkte upp till traktorn och tog bort startmotorn. Tog en kofot och kunne rotera startkransen.

Tog med startmotorn hem och lämnade in den för test på en verkstad. Fick besked om att den var OK.

Nästa gång jag åkte upp med startmotorn så var bultarna kvar hemma, så det blev att vänta på ett senare tillfälle.
Monterade startmotorn och hade samma symptom, diesel motorn orkar inte att gå rundt. Verkar som han stannar i komp läge då fläkten gungar tillbaka då jag stänger av startmotorn.
Använder extra startström och kablarna blir varma.

Kan med kofot "kugga fram" startkransen två varv utan att känna något stopp.

Den enda teori jag kommer på är att dom aldrig testade startmotorn med belastning.
Någon som har några andra idéer ?
Användarvisningsbild
Björnoset
Ogammal medlem

Inläggav Jesper » tor sep 27, 2007 4:21 pm

Dålig jord kontakt.Smuts i startmotorn.Kolen i strtmotorn fastnat så dom inte ger kontakt.

Va händer om du vevar med dekomresions spaken aktiverad???Då borde den ju snurra...
Mickla inte med nått som funkar!

Överbelästa, högskolekommunister, bunt Ihop å slå i_hjäl bara!

Jag får då en bild framför mig med en massa utsocknes bönder som far omkring på en och samma åker.

It's coming through a crack in the wall;
on a visionary flood of alcohol;

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.
Användarvisningsbild
Jesper
FordsonFührer

Inläggav Björnoset » fre sep 28, 2007 6:41 pm

Dålig jord skall jag testa när jag åker upp om två veckor.

Har ingen vev till traktorn (någon som har en till salu ?) och hålet i ALÖ-lastarn verkar inte lira 100% med hålet för veven.
Men den går jo att peta rundt 2 varv på kuggkransen där startmotorn är monterad så den kan jo inte ha fastnad som jag först trodde.

Tack för svaret.
Användarvisningsbild
Björnoset
Ogammal medlem

Inläggav tyrg » sön sep 30, 2007 2:09 pm

Har du tänkt på att hålla kopplingen nere när du försöker starta?
Det kan vara avgörande om det tex är nåt som inkopplat i hydrauliken..
Även om friläget är i, så går ju pumpen med pedalen uppe.
DET ÄR ROLIGARE ATT MEKA ÄN ATT KÖRA?
"Den som väntar på nån som gått väntar alltid för länge"

En MAJOR Diesel med scout shawnee grävaggregat.
En likadan i reserv(utan aggregat:-)
Grållen är borta till förmån för en Dexta-62.

Samlare av Berg motorer, Fordson modelltraktorer(gamla),grävmaskiner i plåt(av leksaksmodell...)
leksaksbilar, och pengar, så länge de räcker...
Användarvisningsbild
tyrg
Mycket Fordson intresserad

Inläggav Manuel » sön sep 30, 2007 8:14 pm

Frågan är hur man har testat startmotorn. Dylika symptom passar också till slitna lagerbussningar. Då tar ankaret i fältlindningarna och det blir kortslutning där. (heta kablar!) Typiskt för det är starkt "vouvou" ljud. Då är starten ganska orkeslös och stannar lätt vid kompression. Obelastat kan den snurra hur bra som hellst. Om man öppnar starten syns det tydligt om ankaret har tagit i fältlindningarna.
Manuel

Inläggav Jonny » ons okt 03, 2007 12:07 pm

har du prova å satt startkablarna på startmotorn direkt på "muttern" å minusen på ett öra nära....om den går lätt då så har du dålig kontakt på någon av kablarna i traktorn ...om inte ...oj oj...
Det omöjliga tar bara lite längre tid

Det viktiga är å ha en fordson ..inte vad man ska ha den till......

Förmycke månad i slutet på pengarna?
Jonny
Stamgäst

Inläggav Manuel » tor okt 04, 2007 10:37 am

Heta kablar tyder definitivt inte på dålig kontakt. Det tyder på stor strömåtgång. (kortslutning?) Kablarna blir nog inte heta av att starta en MAJOR.
Manuel

Inläggav Björnoset » tor okt 04, 2007 12:31 pm

Har varit borta från datorn några dagar men här är mina svar.

Jo, kopplingen håller jag alltid nere vid start.

Min egen teori var från början samma som Manuel´s dvs lagerslitage i startmotorn som skapar för liten luftspalt och lastar ned.
Detta för att problemet har kommit "smygande", för ett år sedan så gick det att ansluta starthjälp så snurrade den igång.
Men med startmotorn lös så kännde jag för hand inget glapp i axeln, och verkstan som testade sa den var OK.
Men skall dit igen nu i veckan och få den testad en gång till.

Har inte provat att ansluta startkablarna direkt till startmotorn.

Skall upp till traktorn vecka 42, återkommer med rapport efter det besöket.
Tack för alla svar.
Användarvisningsbild
Björnoset
Ogammal medlem

Inläggav fu bagarn » tor okt 04, 2007 10:30 pm

:oops: möjligen en redigt dum fråga men .... är den + eller - jordad :oops:
Ett gott omdöme får man från erfarenhet, erfarenhet får man från ett dåligt omdöme.
Tappa inte sugen, världen är full av tappade sugar
Användarvisningsbild
fu bagarn
Mycket Fordson intresserad

Inläggav Björnoset » fre okt 05, 2007 10:43 am

Kommer inte ihåg vilken polaritet som går till jord, men jag satte dit en växelströmsgenerator från en gammal Volvo (242:a) för några år sedan, och jorden skall vara enligt generatorn. Laddningsrelä till generatorn är inte inkopplad då fästjärnet gick av.

Lämnade in startmotorn för test igår, och det var lite omständligt att testa med belastning sa dom. I början på nästa vecka skulle dom göra ett försök.

Gammalt ordspråk : Alla fel är enkla.
(Problemet är att hitta dom)
Användarvisningsbild
Björnoset
Ogammal medlem

Inläggav Manuel » sön okt 07, 2007 8:54 pm

Växelström betyder minus jordning. Om du startar motorn utan att växelströmsgeneratorn är kopplad blir det "katastrof grande"

Kabelskorna är olika stora för minus och plus. Samtidigt kunde du sätta en huvudströmsavbrytare till jordledningen. Nya kablar är inte heller en dålig ide. Mina är 50 mm2.

Amperemätaren visar rätt åt om du byter ledningarnas plats på mätarens polar.

Om du har växelströmsgenerator skall du ha en laddningskontrollampa, 2W för Bosch, andra märken vet jag inte.

Jag skulle bara öppna starten, det syns direkt om ankaret har tagit i fältlindningarna.
Manuel

Återgå till Fordson Major snack