Bygga egen vedklyv

Trådar om renoveringar och ombyggnationer

Moderatorer: sunemangs, Grani, Grefven, Jesper, Magnus M, sportster1200, Conny

Bygga egen vedklyv

Inläggav Esab LHD 400 » sön mar 22, 2009 11:35 pm

För dyrt med att köpa en ny vedmaskin, och stressigt med att alltid hyra en maskin.

Inspirerad av andra vedmaskinbyggare på det här forumet, och en fru som alltid klagar på att veden tar slut i januari, får man väl ta tjuren i hornen och göra ett försök med att bygga en egen maskin.

Förhoppningsvis får jag goda råd och vägledning av andra byggare här på forumet??

köpte för 3000 kr en gammal hydraulklyv som inte fungerade särskilt bra,
har därför skrotat den för attt bygga en ny.

Vet inte hur man lägger ut kort här men ska göra ett försök.

Esab [/img]
Esab LHD 400
Tycker traktorer är det bästa som finns

Lägga ut kort på forumet

Inläggav Murken » mån mar 23, 2009 12:41 am

Det finns flera siter för detta, men en som jag tycker är bra, är denna:
http://forumbilder.se/
Den är både enkel och användarvänlig. Du behöver inte registrera dig, och dina bilder sparas inte heller, tror jag? Dessutom är det inte en massa ovidkommande reklam och annat trams.
Se till att du har din bild i ett album i din dator, och förbättra den om du kan det. Mörka bilder är inget roligt. Lägg den inte heller i en massa undermappar, så att den blir svår att hitta.
När du har kommit så långt är det bara att gå in på forumbilder. Då ser du en ruta Bläddra. Klicka på den. Då kommer du automatiskt till ditt bildalbum. Där markerar du din bild, och klickar OK. Nu är du tillbaka på forumbilder. Där klickar du på Ladda upp. Sedan kommer en ny sida. Där skall du välja bildstorlek etc. etc. Det som står på översta raden i den undre gruppen brukar fungera bra. Du kan även kontrollera hur bilden ser längre ner på sidan. Markera en rad så att den blir blå. Så sparar du den med Ctrl - C. Sedan går du in på det forum där du vill visa bilden. Skriv den text du vill ha och välj en ny rad. Tryck Ctrl - V. Då visas länken till din bild, men i nästa steg Förhandsgranska ser du bilden i "klartext". Sedan är det bara att skicka iväg.
Det finns som sagt flera siter för sådant här, men dom är av skiftande kvalitét.
Murken

Foto på Fordson

Inläggav Esab LHD 400 » mån mar 23, 2009 10:56 am

Esab LHD 400

Test med photo

Inläggav Esab LHD 400 » mån mar 23, 2009 11:13 am

Test av photo, på nedmonterad elhydraul klyv

Hmm länken följde i alla fall med hit [/img]
Esab LHD 400

Funderingar om bildsiter

Inläggav Murken » mån mar 23, 2009 11:57 am

Din testbild blev ju bra, så det är bara att köra på.

Jag vet inte, men tror inte att bilden eller länken, lagras på något sätt efter att du har skickat den hit (till forumet)? Och man kommer ju inte in på siten på något annat sätt, inloggning, e-post etc. etc. Och det finns inte vad jag kan se, någon sökfunktion, så jag tror och hoppas att det är en säker plats?

Nu har jag Norton Internet Security och Internet Explorer 8, och förlitar mig på dom, och hoppas att dom varnar om någon försöker komma åt min dator. Så säger dom i alla fall i sin beskrivning.
Murken

Inläggav tub » mån mar 23, 2009 5:48 pm

Ju mer man kan desto mer får man göra

Ju mer man lär sig desto mer förstår man vad lite man kan
Användarvisningsbild
tub
Mycket Fordson intresserad

Inläggav krippe » mån mar 23, 2009 8:26 pm

Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
"Klar! Planerar för ombyggnation"
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Klyvyxan trasig hmm

Inläggav Esab LHD 400 » mån mar 23, 2009 10:44 pm

Tack för info Tub, känns bra att veta att ingen kommer åt ens dator, fast säker kan man kanske inte va även med brandvägg och virusprogram.

Jag lägger ut bilder eftersom, men efter kvällens vistelse i garaget står jag på minus!!!

Klyvyxan gick av båda två på samma ställe!!! gjorda av sandvik någon typ av specialstål, tydligen väldigt skört.

Den ena har jag svetsat ihop igen med en specialtråd som jag har för härdat stål, men jag får nog leta efter nytt klyvstål.

Bild på stomme och klyvstålen kommer

[/img]

Inte mycket att se men det är allt som jag har för stunden, förhoppningsvis kommer det mera snart.

stort tack till alla som visar intresse och som talar om hur det fungerar här på forumet.

Någon som har tips på vart man hittar klyvstål?? hehe

Jag har några bitar domex 640 liggandes men dom är bara 10mm, kanske i klenaste laget.
Esab LHD 400

Akuten

Inläggav Esab LHD 400 » tor mar 26, 2009 2:16 am

Har presis kommit hem ifrån akuten, inget jobb på vedklyven i kväll.

Frugan halkade på isen och bröt armen, det tog 5 timmar på akuten, men resultatet blev inte bra, hon ska tillbaka dit på fredag för operation.

Jag ska i alla fall försöka lägga in några bilder på tisdags kvällens "arbete" i garaget.

Förstärkning för klyvfästet

Börgan på knivstålsfästet

Förhoppningsvis blir det mera gjort i morgon kväll, klyvstålsfästet behöver mera stål, mycket slipning och svetsning.

klyvstålshållaren kommer att passa ett klyvstål på 150 mm * 15 mm, gäller bara att få fast det ordentligt.

Vilka stål har ni på era vedklyvar?? Jag tänkte prova med domex 650 mc
sträckgräns ( ReH N/mm2 650 ) Brottgräns 700-880 N/mm2.

Bara att testa och se vad som händer???

Vad gäller mitt spruckna sandviksstål så gick det att svetsa, fick värma stålet en timme på en kokplatta, därefter svetsning och långsam avsvalning under en timme. Del blev inga bindfel eller sprickor i stålet.
Jag provade först när stålet var kallt men det blev bara bindfel och sprickor i svetsen. kolhalten är 0,45% så man ska igenteligen inte svetsa dessa stål, i varje fall inte om dom sitter i en flishugg.

Någon här på forumet som har testat svetsning av dessa stål??

En fördel med domex 650mc är ju att det är svetsbart så man kan svetsa på tväryxor.
Esab LHD 400

Inläggav Esab LHD 400 » fre mar 27, 2009 1:45 am

Lite blev det i alla fall, klyvstålshållaren klar och sitter förhoppningsvis där den ska.

Ränndalen påbörjad, den blir för ca: 35 cm ved, sällan jag har större ved

Det var allt för i dag, fortsättning följer, tror jag
Esab LHD 400

Inläggav Magnus M » fre mar 27, 2009 7:53 am

Tjusigt :) Så vill jag ha min knivhållare oxå!

Magnus M
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav daisel » fre mar 27, 2009 3:39 pm

Är en 22årig BM Traktor galning. Vissa andra märken duger med.
BM victor
BM 35
BM Boxer 350
Bm400
Bm600
Bm650
Case 580b traktorgrävare
Volvo BM valmet 2105
BM 810 (såld)

Puch monza 3c-77
Puch florida -73

Saab 9000 cse-96
Användarvisningsbild
daisel
In i snickarboa, förgrömmade unge!

Inläggav Esab LHD 400 » fre mar 27, 2009 4:23 pm

Esab LHD 400

Inläggav Esab LHD 400 » fre mar 27, 2009 4:29 pm

Esab LHD 400

Inläggav Magnus M » fre mar 27, 2009 8:40 pm

Jo den har fungerat över förväntan men just knivinfästningen är ett irritationsmoment. Min är plan runt knivfästet o det gör att tvärkniven lyfts lite för varje kubb som klyvs. Vid 4de klampen på en 3m så har den höjt sig såpass att den går över klabben. Det är m.a.o. viktigt att det finns en nedgång i botten efter eggen. Precis så som du gjort.

Nån matning har jag inte gjort än. Jag är på slutklämmen av min trave nu. Har väl ett par timmar kvar bara sen är det fullt i skjulet. 45 kubik vältravat. Ska räcka i 2 år utan problem. Risken nu är väl överhängande att den blir stående tills det är bara ett par veckor kvar till nästa omgång o så blir det panik att bygga om :lol:

Frammatning med hjälp av kolven har ju Pilkemaster.

Magnus M
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav daisel » fre mar 27, 2009 9:45 pm

BM victor
BM 35
BM Boxer 350
Bm400
Bm600
Bm650
Case 580b traktorgrävare
Volvo BM valmet 2105
BM 810 (såld)

Puch monza 3c-77
Puch florida -73

Saab 9000 cse-96
Användarvisningsbild
daisel

Inläggav markus karlsson » fre mar 27, 2009 10:08 pm

Användarvisningsbild
markus karlsson

Inläggav Esab LHD 400 » fre mar 27, 2009 10:46 pm

Tack för upplysningen, jag hade ingen aning om att tvärklyven kunde höja sig, där har jag nog bara tur.

Du har nog rätt i att saker och ting kommer i klömska i väntan på nästa uppdrag, jag har många kubik som väntar så jag känner lite stress på att få maskin klar, samtidigt så vill man ju att den ska fungera någorlunda bra.

Var ute i garaget några timmar i kväll, så nu är i alla fall knuffsliden klar den blir också botten i knuffcyllindern, " bara att bygga knufflådan".

skickar några bilder, frugan kom ut och städade! tyckte att det var skitigt i garaget, hmmm mycket slip och svets.
hon har mina kläder på sig,, hon gillar inte tights nu när hon inte kan använda sin högerarm.hmmm hon hade mackor och öl med sig också :D

hennes höger arm är bruten!!! operation på måndag???

Knuffplattan klar, det blir också botten på cyllindern

Lite trixit med upplddningen av bilder, är inte så van vid det, bra att murken gav mig en gedigen information om hur man gör.

trevligt forum det här, försöker läsa igenom alla inlägg men det tar tid.

Ja pilke använder halva bordet hehe, jag funderar på en typ av slid på undersidan som griper tag i inmatningsmattan, därför som jag planerar att ha bandlister på matningsmattan.
Esab LHD 400

Inläggav Esab LHD 400 » fre mar 27, 2009 11:05 pm

Markus, Jag har bara sett pilke på kort och film och vet inte hur den fungerar??

har dom inte patent också på den?

jag tänkte mig en liten simpel slid som drivs av hydraulkolven,samtidigt läges beroende, jag har klurat lite på detta men vet inte ännu om det kommer att fungera i praktiken.

Jag har en hel del jobb kvar på min maskin, så ärligt vet jag inte hur den kommer att se ut när den är klar, men klyvstålshållaren är nog en viktig detalj, därför så började jag där, hoppas resten kommer också.

Esab
Esab LHD 400

Inläggav Esab LHD 400 » tor apr 02, 2009 2:17 pm

Esab LHD 400

Inläggav daisel » tor apr 02, 2009 8:05 pm

BM victor
BM 35
BM Boxer 350
Bm400
Bm600
Bm650
Case 580b traktorgrävare
Volvo BM valmet 2105
BM 810 (såld)

Puch monza 3c-77
Puch florida -73

Saab 9000 cse-96
Användarvisningsbild
daisel

Inläggav krippe » fre apr 03, 2009 2:49 pm

Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav Esab LHD 400 » fre apr 03, 2009 2:55 pm

Svårt att få tiden att räcka till, jag har i allafall fått hjul under bygget nu.
knuffen är klar tror jag, har också byggt på vedlådan.

Jag klurar fortfarande på matningen av stocken med hjälp av hydraulcyllindern.

någon som har erfarenhet av att kapa ved med endast elmotorsåg?? pallar dom för trycket?? hmmm

Jag har byggt på så att nu får det plats för en vedkabbe på ca 45 cm
Men jag måste nog förstärka knivhållaren ytterligare, ett mothåll efter kniven kanske.

Min klyvcyllinder är 90mm inv, pumpen på ca: 40 minutliter vid 1480,rpm
slaglängd ca: 500mm.

CC 27 cm3. det ger ca: 8 ton vid 130 bar om jag har räknat rätt, jag har justerbart flödestryck så det är enkelt att öka trycket i systemet.

Mallarna för lådan ska bort och riktiga fästplåtar för lådan ska dit.

Hjulet har jag bakat in under klyven så att man får lite jämnvikt utan att behöva snubbla på det när man kapar, gott om plats kommer det att bli för hydraul aggregatet, släpvagns axeln är bred och jag vill inte kapa den för den har fjädring.
frågan är väl om den kommer att räknas som efterfordon?? någon som vet?

I kväll blir det förhoppningsvis tid för garaget igen, det är mycket jobb kvar och en hel del med funderingar

Esab
Esab LHD 400

Inläggav Esab LHD 400 » fre apr 03, 2009 3:06 pm

Krippe, vilken såg menar du att jag ska slå till på?? jag har inga pengar för någon sthil såg på 4000 kr.

Jag var sugen på en likadan såg som du har köp, men blev lite fundersam över dom olika uppgifter som dom hadde??

Undrar om den blå sågen på jula verkligen klarar av 22 m/sek ??
det är ju isåfall på bekostnad av ett sämre vridmoment.

Det dröjer nog innan jag kan provköra, men man käner pressen ifrån vedhögen, och vedbon är tom och frugan fryser så det blir till att tillbringa helgen i garaget vare sig man vill eller inte, heheh

Har du provkört din coltech såg??
Esab LHD 400

Inläggav krippe » fre apr 03, 2009 7:34 pm

Menar att du ska slå till på den billiga sågen, man kan alltid uppgradera i efterhand.

På Coltech sågen finns det en liten produktfaktalapp. där står det 13,5m/s, 2000W.
Och när man provkör så är nog de uppgifterna riktiga. Ja, jag har testat min såg. Gör nog jobbet så bra den kan med de förutsättningarna som finns.

Magnus M är nog den som har mest erfarenhet av elsåg av oss som diskuterar i tråden. Tror han nämnde att han var lite förvånad över skillnaden på kapacitet när sågen är lös eller monterad i vedmaskinen, bättre drag när den är monterad.

Det där med pressen av att vedboden är tom och vedhögen ligger och väntar känns igen, har iaf fullt med ved i pannrummet + ½m3 till att elda med och skulle inte det räcka så har jag ca 1m3 till kamin inne i huset, så frysa behöver inte jag iaf.

Ser ju tokbra ut det där, lite avis på er som har garaget inpå husknuten och kan gå ut när som helst.
Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

spånavskiljare

Inläggav Esab LHD 400 » lör apr 04, 2009 1:18 pm

Skickar en bild på det som blev gjort i går kväll, den börjar i alla fall att se ut som en vedklyv nu, även om det är mycket som fattas.

Ja det är en fördel att ha garaget hemma på gården, men och andra sidan så är det inte så stort, men det är ju bra att man har värme och tak över huvudet.

Är lite avis på din huge verkstad, hur många bilar har du där inne?? och dessutom en vedmaskin.

Det blir nog att köpa en billig elsåg till att börja med, klyvningen tar ju också sin tid så det gör ju inget om det tar några sekunder att kapa veden.

Jag har bara en 3 kwh elmotor för tillfället på 1480 r/pm, flöde på ca:40 liter i minuten.

Jag har en grupp 3 hydraulpump och den klarar av 2800 r/pm och ett flöde på ca: 80 minutliter, så då är man uppe på ganska hög kapacitet, men då räcker det inte med en " vanlig " elsåg.

Jag har fått en offert ifrån Bpa maskin på deras kaputrustning tror det var komplett frånsett elmotorn, dom begär ca; 6500kr för det, men då måste man också skriva under ett papper på att det är derar konstruktion.

Jag har också funderat på att köpa en elsåg med tvärstäld motor, för att skruva isär den och om möjligt sätta dit en remskiva och en vanlig 3kwh motor.

Men jag vet inte om det är tekniskt möjligt att göra det.

Någon här på forumet som har demonterat sin tvärställda elmotorsåg??

Din maskin ser väldigt profsig och gedigen ut, men det verkar som att du har en väldigt lång hydraulkolv? mitt bygge blev väldigt " framtung" så jag har fått justera hjulen framåt, spånavskiljaren kommer att väga mycket också, men man kan ju ha stödhjul eller fötter där.

En rakställd motor måste ju ha en vinkelväxel för drivningen, beböver den olja eller fettsmörjning, typ samma som på en röjsåg?

Här kommer i alla fall en bild på en ej färdigställd spånavskiljare.

Esab LHD 400

Inläggav daisel » sön apr 05, 2009 8:07 am

BM victor
BM 35
BM Boxer 350
Bm400
Bm600
Bm650
Case 580b traktorgrävare
Volvo BM valmet 2105
BM 810 (såld)

Puch monza 3c-77
Puch florida -73

Saab 9000 cse-96
Användarvisningsbild
daisel

Inläggav krippe » sön apr 05, 2009 8:43 am

Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav Esab LHD 400 » sön apr 05, 2009 2:51 pm

Krippe, det är inte säkert att du behöver byta ut din hydraulpump??
kolla med tillverkaren av din pump om den klarar 2800 r/pm ?? om den gör det så kommer du upp i samma flöde som jag har på ca:40 minutliter.

Men jag tror att du samtidigt måste ha minst 4 eller 5 kwh för att den ska orka med.

Mitt hydraulsystem klarar av ett högre flöde, så om allt fungerar som det ska så kommer jag nog framledes att byta elmotor till en på 5 kwh, och 2800 r/pm det skulle fördubbla klyvhastigheten.

I dag har jag bara en 3 kwh elmotor, den skulle jag då kunna använda till en kapanordning.

Ja våra maskiner skiljer sig inte så mycket åt, jag hade ett vkr rör hemma, så det fick passa som stomme åt mitt bygge, Jag valde att ha en hel tub runt hydraulcyllindern för att om möjligt använda den för en stocklyft och också för att dra fram stocken samtidigt som den klyver.

Jag vet inte annu om jag kommer att lyckas med den iden??

Daisel, Har du någon länk till filmen som du såg på sthils elmotorsåg??
har letat men inte hittat!!

Tacksam om du hjälper mig, jag ska under kommande vecka kolla lite på den där sthil sågen och om möjligt provköra den.

Jag har en kompis som jobbar på ett företag som säljer den, så om jag har tur kanske man kan pruta, i annat fall blir det något liknande som krippe har köpt.

lägger ut en bild på en inte ännu färdigställd spån avskiljare, förhoppningsvis blir den klar i kväll, men jag ska också förlänga lådan en bit till.

Ett stort tack till Murken för den kvalificerande beskrivningen av hur man lägger upp bilder här på forumet.

Skulle dock önska att flera här på forumet har synpunkter på byggnationer av vedmaskiner och vilka erfarenheter som ni har på olika typer av vedmaskiner, jag har i stort bara erfarenhet på " vanliga " vedklyvar som jag har lånat och hyrt, jag har alldrig hyrt en processor så det är svårt att ha koll på vilka som har bra och dålig kapacitet, och också vilka maskiner som är prisvärda, lättanvända eller rent utav dåliga?? Marknaden har ju formligen exploderat av vedmaskiner av olika slag.
Pilkemaster har ju ex frammatning av stocken med hjälp av kolven, men finns det någon fler ??

Tacksam för all information
Esab LHD 400

Inläggav daisel » sön apr 05, 2009 8:36 pm

snyggt jobbat, angående filmen så såg jag den på skogselmia när jag och farsan var där och snokade runt klyven. ska kolla på sidan om jag ser nått, men det var bra fart i det i alla fall
BM victor
BM 35
BM Boxer 350
Bm400
Bm600
Bm650
Case 580b traktorgrävare
Volvo BM valmet 2105
BM 810 (såld)

Puch monza 3c-77
Puch florida -73

Saab 9000 cse-96
Användarvisningsbild
daisel

Inläggav krippe » mån apr 06, 2009 12:02 am

Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav Esab LHD 400 » mån apr 06, 2009 8:52 pm

Esab LHD 400

Inläggav krippe » mån apr 06, 2009 9:23 pm

Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav Esab LHD 400 » tis apr 07, 2009 9:40 pm

Ja sitta med en remote kontroll bredvid på en pinnstol är väl det optimala, men det ligger långt fram i tiden, det som gäller nu är att så snabbet som möjligt på till en kap med klyv så man kan få ihop lite ved.

lite har det blivit sedan sist, Bommarna är svetsade och alla fästen är på plats mellan bom och låda. Ett stag mellan vagnsaxeln och bommen är också ditsvetsat.

Nästa steg blir det bakre kolvfästet och skiljevägg med inmatningsbord eller ett vanligt uppläggsbord, tiden börjar att bli knapp.

Partnersågen som du nämde har jag spanat lite på också, men jag undrar om det är typ samma som partnern som fick så dålig kritik på testfakta??

Finns det någon Elare här på forumet?? Jag vill gärna veta i vilken omfattning som man får kabla upp med 220 volt på en vedmaskin?
man kanske måste gå ned till 12 eller 24 volt ?

Min riktventil är på 220 volt, och vill man ha brytare som ordnar med klyvrörelsen så måste man väl dra 220 volt överallt?? tacksam för tips?

Esab
Esab LHD 400

Inläggav MA » ons apr 08, 2009 11:09 am

Användarvisningsbild
MA

Inläggav Esab LHD 400 » ons apr 08, 2009 7:13 pm

MA, ja det är kul med pinne, jag har snart kört upp halva 3,25 paketet på klyven nu, och ca: 30 bar ur gasflaskan till mig/magen.

skickar några bilder på klyven och bandmattan som har anskaffats.

Fortfarande ingen Elare på forumet?, vill gärna veta om man får dra 220 volt överallt på en vedklyv??

Esab
Esab LHD 400

Inläggav Uppfinnarjocke » ons apr 08, 2009 7:46 pm

Förutom att jag tycker din maskin blir sjukt fin så är jag ingen elare, men eftersom du undrar om 220-elen så har jag ett par riktigt dryga svar att dela med mig av, som du får hålla tillgodo med tills du får de svaren du vill ha:

Nej, du får endast byta typ stickpropp själv och sådana jobb, och det är numera 230 volt och inte 220.

För att vara seriös( fortfarande inte elare dock): varför skulle du inte få ha 230-spänning till hela maskinen?

;))
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
CEMENT EXPERT

Inläggav Esab LHD 400 » ons apr 08, 2009 8:07 pm

Uppfinnarjocke, Tack för att du uppskattar mitt bygge, Jo det var så att jag träffade en på " byn " och det blev tal på vedklyvar och det var han som påstod att man inte får ha 230 volt hur som hellst på en vedmaskin?? själv så vet jag inte vad som gäller??

Förhoppningsvis kommer det svar om det?

ungarna sover nu så jag tänkte ut i garaget och klura en stund, det är mycket kvar att göra innan den är klar, som tur är så ligger fortfarande vedtraven under snön.

Esab
Esab LHD 400

Inläggav daisel » ons apr 08, 2009 8:30 pm

ää det är la inte så noga med vad man får, dra du elen som du vill ha den och ha jordsfels brytare så är det ingen fara
BM victor
BM 35
BM Boxer 350
Bm400
Bm600
Bm650
Case 580b traktorgrävare
Volvo BM valmet 2105
BM 810 (såld)

Puch monza 3c-77
Puch florida -73

Saab 9000 cse-96
Användarvisningsbild
daisel

Inläggav krippe » ons apr 08, 2009 9:12 pm

Proffsbygge! Starta serietillverkning snart?
Ser hur fint ut som helst, bara resten kvar nu....
Inte helt bortkommen bakom svetsen :wink:

Bandmattan, mått och dimensioner? Skulle onekligen vara smidigare med inmatning av stocken.
Vad fick du ge för den? Eller vad rättare sagt vad ligger den i för prisklass?

Angående elen och dina funderingar, svårt att tro att det finns några begränsningar, men det bör ju vara kapslingklass "hög" om du ska använda 230v. Vetefasen om jag vågat amvända mig av det, hade nog transformerat ned till 12-24v för användning till gränslägena.
Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav Esab LHD 400 » tor apr 09, 2009 10:22 am

Esab LHD 400

Inläggav krippe » tor apr 09, 2009 1:48 pm

Buster 320-64
"under utveckling"

Buster 320-62
"under utveckling"

Vedprocessor
Mvh krippe
Användarvisningsbild
krippe

Inläggav Anders_tw15 » tor apr 09, 2009 3:46 pm

Ford e hård!!!
Ätt gul snö, det kan ha varit öl...
Rika män luktar diesel!

STOLT ägare till
Fordson supermajor 1963 med 6cyl
Ford 5600 1980 med turbo å SUPER Q-hytt
Ford TW15 1988 med twinhjul å ålö 6300 lastare

Ej stolt ägare till
ih844 1975
Användarvisningsbild
Anders_tw15
Käkar skiftnycklar som mellanmål (Raaap)

Inläggav Magnus M » tor apr 09, 2009 4:08 pm

Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Uppfinnarjocke » tor apr 09, 2009 4:51 pm

Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
CEMENT EXPERT

Inläggav Magnus M » tor apr 09, 2009 5:09 pm

Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Esab LHD 400 » tor apr 09, 2009 6:04 pm

Esab LHD 400

Inläggav Esab LHD 400 » tor apr 09, 2009 6:25 pm

Esab LHD 400

Inläggav Magnus M » tor apr 09, 2009 7:04 pm

Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Uppfinnarjocke » tor apr 09, 2009 7:24 pm

Senast redigerad av Uppfinnarjocke tor apr 09, 2009 7:31 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
CEMENT EXPERT

Nästa

Återgå till Projekt