Ford 4000 select-o-speed

Tråd för Ford traktorer.Typ 2,3,4,5,6,7,8,9000

Moderatorer: sunemangs, Stark1, Grani, Grefven, Jesper, Matte, FordA, Johan.S, Amarace, Anders_tw15

Ford 4000 select-o-speed

Inläggav Petsson » tis maj 18, 2010 9:16 pm

Hej! Är det någon som kan komma med lite fakta ang ford 4000 med select o speed låda. Behöver ha en billig traktor med oberoende kraftuttag kan dett vara nåt eller skall man passa sig för s-o-s lådan??

Mvh Petsson
Petsson
Ogammal medlem

Inläggav Stark1 » ons maj 19, 2010 8:40 am

Det är en bra traktor med bra motor. SoS lådan är lite speciell och kräver ett gott handlag vid justering. Jag har verkstadshandbok för SoS lådan där justering av servos och bromsband förklaras på ett väldigt bra sätt. Det finns med all sannolikhet ingen på någon CNH verkstad som grejar detta till fullo idag utan dom som var med när tiden begav sig har gått i pension. Har du tur så går den bra redan från början så du kan lugna dig med justeringen. Lådan är hållbar men kräver tillvänjning.

Om den är billig slå till, värdet på dessa kommer abolut inte att minska då SoS lådorna börjar bli eftertraktade, framförallt utomlands.
Bild
Det finns bara en himmel och den är blå.....
Användarvisningsbild
Stark1
Festgeneral Fordsonträffen 2012

Inläggav Petsson » ons maj 19, 2010 12:25 pm

Har hört mig för med några traktorverkstäder i västsverige och alla har avrått mig från sos lådan. Vad skall man hålla uppsikt efter vid provkörning? Är det mycke jobb med att justera lådan? Hittade en sprängskiss på lådan i en gammal teknosbok hos min far.
Kan nog få loss den för under 10k, vet du om Hara hytterna passar på eller krävs det mycket modifiering.

Mvh Petsson
Petsson
Ogammal medlem

Inläggav Stark1 » ons maj 19, 2010 3:34 pm

Det är pyssel att justera lådan men inte omöjligt om man har lite känsla vad jag förstått. Det är klart att folk avråder för dom kan den inte. Det är i princip samma låda som JD började med efteråt, skillnaden är att Ford gjorde med bromsband och JD med bromsskivor. Bromsbanden kräver justering. Jag tycker du ska våga, speciellt med det priset. Lådan kan du givetvis byta till en vanlig 8-växlad och sälja SoS lådan.

Hara hyttar passar bara du får med allt till hytten i form av fästen, golv och bakskärmar vilka är kantiga till Hara. Antar att du har Klippan eller Ceto båge på det exemplaret. Försök att behålla dem i så fall, ingen större skillnad i komfort.
Bild
Det finns bara en himmel och den är blå.....
Användarvisningsbild
Stark1
Festgeneral Fordsonträffen 2012

SoS

Inläggav Kjell T » mån maj 24, 2010 1:45 pm

Just på 4000 torde ingående axeln vara största problemet. Splinesen nöts upppbåde på axeln och hylsan som kommer från motorn. På 5000 är växellådan uppbyggd lite annorlunda och efter vad jag hört är problemen med ingående axeln mindre på dom.
Min 4000 har nu stått länge just pga detta problem. Det är inte första gången som problemet uppkommit.
Det finns en sida på internet med information om reparation av imgående axeln, men jag är lite skeptisk till hållbarheten på den reparerade axeln om det görs enligt den metoden. Jag har därför en annan lösning och skall försöka få den fixad under försommaren.
Vajern från växelreglaget är sliten på min traktor och jag var tvungen att frångå de anvisningar som finns i orginalrep.boken för att få det att fungera.
Lådan är i princip uppbyggd som en automallåda, men man växlar den manuellt genom att påverka hydralikventiler. Den saknar också turbin.
Kjell T
Tänker mer på traktorer än på sin fru

Återgå till Ford